Rodinná komedie Strašidla – kouzla z trikového kufru
Banner

Rodinná komedie Strašidla – kouzla z trikového kufru

Email Tisk

troska strasidla 200Nová rodinná komedie režiséra Zdeňka Trošky Strašidla vstoupí do kin již 18. srpna.

 

 

 

Příběh plný fantazie chce navázat na slavnou tradici českých trikových komedií, jako Dívka na koštěti nebo Jak utopit doktora Mráčka, v nichž se potkávala moderní současnost s pohádkovým světem nadpřirozených bytostí. Ve filmu  se tedy kromě bohatých kostýmů a netradičních rekvizit objeví i řada filmových triků. Z původně plánovaných sedmdesáti se jejich počet rozrostl na 90. „Samozřejmě jde o triky různé náročnosti a pro nás bylo důležité najít tu správnou formu, tak aby trik z příběhu nevyčníval, byl přirozenou součástí děje,“ říká střihač Dalibor Lipský, který na Strašidlech plnil také funkci trikového supervizora. Přestože zdůrazňuje, že není trikovým specialistou, toto spojení  bylo nejen pro film Strašidla výhodou. Nálada filmu si totiž vysloveně říkala o pojetí triků, tak jak je známe z legendárních filmů Václava Vorlíčka nebo Oldřicha Lipského, jejichž základ vznikl už takzvaně v kameře a dodatečné postprodukční úpravy je jen kompletovaly a pomáhaly k jejich čistotě. Proto se po dohodě s režisérem vrátili ke klasice, jako jsou prolínačky, dělené záběry.

Z tohoto pohledu je pak proměna upíra Ignáce v netopýra, který vzniká ve 3D animaci, vlastně jednoduchá. Tedy jednoduché je její natočení, časově náročná práce čeká až postprodukci. Nejkomplikovanějšími triky byly z pohledu Dalibora Lipského proměny čarodějnice Patricie, kterou hraje Tereza Kostková, ve slavné herečky Marilyn Monroe a Audrey Hepburnovou.
„Natáčení bylo náročné především proto, že se mění jedna postava v druhou, ale hraje ji stejná herečka,“ vysvětluje Dalibor Lipský. „Takže to představovalo natočit Terezu v jednom kostýmu, pak ji celou přelíčit, převléknout a pokračovat ve stejném okamžiku, ale s časovou prodlevou. Důležité pak je, aby vám v navazujícím záběru seděly i drobné detaily jako je  míra uhoření svíček, kouřová clona v interiéru. Někdy stačí milimetrový pohyb kamery, třeba když někdo  silněji šlápne na podlahu a více se prohne prkno a celý záběr se posune, že v konečné fázi pak nejde spasovat s předchozím.“ Aby bylo možné všechny záběry na místě kontrolovat, k tomu slouží kouzelný trikový kufr, který tým Dalibora Lipského vozí s sebou a jehož hlavní obsah tvoří výkonný počítač, na nějž lze napojit další komponenty. Jde vlastně o obdobu přenosového vozu, jen v provedení do terénu.
Další pohádkovou bytostí je vodník Bubla, kterého hraje Jiří Dvořák. „Potřebovali jsme, aby vodník vycházel z vody a postupně osychal. Na to stačí zpětný proces,“ nechává Dalibor Lipský nahlédnout do trikové kuchyně. „Prostě jsme změnili pořadí - Jirku Dvořáka postupně namáčeli a v postprodukci pak trik jen vylepšovali odletujícími kapkami a úpravami zabarvení mokrého a suchého kostýmu.“ Dalším zajímavým trikem bylo, když čarodějnický kluk Eleonor vypije zmizík. Dalibor Lipský pro tuto situaci přispěl i speciálním termínem: „Bratr vymizel…“ říká ve filmu představitelka jeho sestry Nelly Řehořová. K “vymizení“ Eleanora pak posloužily zelené punčocháče na místech, která nemají být vidět. Při takzvaném odklíčování se pak spasují se záběry čistého pozadí a místo kluka jsou vidět jen šaty. „Samotné natáčení trvalo asi dvě hodiny, a pro nás bylo u v této fázi důležité rozhodnout o konečné podobě záběru. Řešili jsme například, zda  takzvaně vymizelé tělo má na posteli vytvářet dojem zatížení, stín vymizelého těla,  jak bude zakončen rukáv od košile se zmizelou rukou a další detaily,“ říká Dalibor Lipský a upřesňuje, v čem je výhoda spojení jeho dvou funkcí. „Už na place si dělám představu, jak budu film zpracovávat ve střižně. Vzhledem k tomu, že se Zdeňkem Troškou pracuji již řadu let, znám jeho styl, vím, jak filmařsky myslí a to mi pomáhá při vytváření konečného rytmu filmu. A zakomponování triků, jejich návaznost na děj do toho patří.“
V hlavních rolích filmu uvidíme Terezu Kostkovou, Bronislava Kotiše, Jiřího Dvořáka, Carmen Mayerovou, Saru Sandevu, Vladimíra Polívku, Terezu Bebarovou, Nelly Řehořovou, Václava Postráneckého, Petra Nárožného, Matěje Hádka a řadu dalších.

Video z proměny Terezy Kostkové a fotografie z filmu  i fotky z některých trikových scén najdete zde:
https://mega.nz/#F!K1NXCJZD!R430nqzKcH4oqr1u4vkvbA



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa



Literatura

Udělejte si Nakládačku na věčné časy

nakladacka200Nakladatelství Esence vydalo knihu Nakládačka na věčné časy od Daniely Turecké, která už má za sebou kuchařku Nalož to - Kujme pi(c)kle v kuchyni, jež vyšla v nakladatelství Došel karamel. Pokud si potrpíte na nakládané pokrmy, tak si tuto svě...

Divadlo

OLDstars si v Divadle v Celetné zahrávají s ohněm

200 tvarPoklidný pražský divadelní srpen rozruší TVÁŘ V OHNI (Feuergesicht) Maria von Mayenburga. Ke kultovnímu textu nejznámějšího současného německého dramatika se soubor, složený ze studentů pražských uměleckých škol, vrací po pěti letech.

...

Film

Do Říma s láskou …a z Říma bez bolesti

Filmová tvorba Woodyho Allena je tak jedinečná a rozmanitá, že než abychom ji nahlíželi jako celek, lépe je si ji nejprve rozdělit do několika (přesněji tří) tvůrčích období. První skupinu tvoří jeho rané filmové grotesky, v nichž prokázal svůj pozo...