
Počátky kinematografie jsou úzce spjaty s invenčním výtvarníkem a tvůrcem kinematografického představení Georgesem Mélièsem (1861–1938), který dokázal dirigovat své filmy jako hudebník a zároveň využít nových možností filmové techniky. Jeho mimořádné dílo bylo později označováno jako raný příspěvek k žánru science-fiction nebo fantasy.
V nedávné době obdržel NFA darem filmový kotouč se třemi slepenými filmy na původním nitrátním materiálu, souhrnně označené jako dílo Mélièse z roku 1904 „Les transmutations imperceptibles“ (Neviditelné proměny). To naznačovalo, že obsahem daru je i tento film. „Když jsem si prohlédla filmový pás, okamžitě jsem věděla, že dané dílo na něm není, a ačkoliv chybí začátek, že jeho součástí je dosud neobjevený film. Na pásu byly obrazy a výjevy, které nebyly nikdy zdokumentovány,“ říká Jeanne Pommeau, restaurátorka NFA.
NFA měl doposud ve svých sbírkách 21 filmů tohoto autora. Následně byl filmový pás podroben detailní analýze se snahou o určení všech tří filmů. S identifikací pomohly údaje na filmových okénkách, které obsahovaly značky jednotlivých firem, protože v prvních patnácti letech kinematografie se hojně vyskytovalo plagiátorství a existovala řada pirátských kopií filmů. Proti tomu bojovali filmoví tvůrci vkládáním svých značek na okraje filmových pásů, do mezititulků nebo přímo do obrazu mezi rekvizity. „Tento postup umožňuje dnešnímu filmovému archiváři snazší identifikaci filmu: určení filmové společnosti je často prvním krokem ke zjištění dalších informací o daném snímku,“ dodává Jeanne Pommeau. Další vodítka poskytly například i dochované filmové scénáře. „Na základně podrobné analýzy můžeme s jistotou říct, že první film na tomto pásu je ztracený Mélièsův film Match de prestidigitation (Soutěž eskamotérů). Jedná se o mimořádný objev,“ říká Michal Bregant, generální ředitel NFA.
Druhý film byl identifikován jako dílo společnosti Pathé a jeho stylizace pomohla určit, že se jedná o film z přibližně téže doby, jako je ten první. Úvodní německý titulek „Die Socke“ a děj filmu odpovídají filmu „La Chaussette“, který vyrobila společnost Pathé v roce 1905.
Třetí film je pozdější a vznikl ve společnosti Gaumont značka je uvedena na okraji filmu. Neobsahuje úvodní titulek ale mezititulek, ve kterém je uvedeno pořadové číslo filmu, z něhož vyplývá, že film vznikal v letech 1909 a 1910. Scénáře společnosti Gaumont z této doby jsou dochovány ve Francouzské národní knihovně v Paříži. Analýzou se podařilo určit, že se jedná o film „Amoureux de Madame“ z roku 1909, který byl zřejmě doposud také neznámý.
Proč jsou filmy spojené, zůstává tajemstvím. Je pravděpodobné, že byly takto prezentovány kolem roku 1910 v některých putovních kinech nebo je dodatečně slepil až pozdější majitel. „Proto bude NFA tyto filmy prezentovat společně, tak jak byly dochovány,“ dodává Michal Bregant.
< Předchozí | Další > |
---|
- Normální autistický film získal v Jihlavě cenu za nejlepší český dokument
- Pražské kino Aero ovládne na počátku listopadu Stanley Kubrick. Chystá se přehlídka devíti jeho filmů
- ZÁKON HELENA, dokumentární gangsterka Petry Nesvačilové
- Animovaní Lichožrouti míří do kin v novém celovečerním filmu
- Mezinárodní festival studentských filmů v Písku 2016
- Bezva ženská na krku vás pobaví i rozněžní
- DOSTATEK SNĚHOVÉ NADÍLKY OD 11.11. V KINECH ZAJISTÍ FESTIVAL SEVERSKÝCH FILMŮ
- Sirotčinec slečny Peregrinové pro podivné děti
- NFA vyzývá veřejnost k záchraně rodinných filmů
- Český kinematograf, aneb Počátky filmového průmyslu (1896–1930)