Recenze: Nezlomené (dokumentární film)

nezlomene200Minulý týden proběhla v kině Aero premiéra dokumentárního filmu s názvem Nezlomené. Autorky dokumentu Lenka Klicperová, Jarmila Štuková, Markéta Kutilová a Olga Šilhová slibují podívanou plnou emocí a silných příběhů. Zaplněný sál téměř hodinu mlčky sledoval příběhy třech žen, jejichž život se odehrává v kulturně i geograficky odlišných oblastech.

První příběh je natočen v Afghánistánu. Pojednává o ženě jménem Nasrin Oryakhil, která za podpory svého manžela vystudovala medicínu a stala se ředitelkou porodnice v Kábulu. Otevřela zde první kliniku specializovanou na porodnickou píštěl a ošetřuje ženy přicházející z celého Afghánistánu, které už jako mladé dívky prodělaly komplikovaný porod a celý život se potýkají s následky.

Další hrdinkou je Fomuso žijící v západoafrickém Kamerunu. Fomuso se snaží několik let osvětovou činností bojovat proti staré tradici žehlení prsou. Tato tradice má ve společnosti pevně zabudované kořeny a i přes bolest a zdravotní následky, kterými si dívky musí projít, je tento rituál dospívajících dívek prováděn po generace.

Třetí příběh je natočen v indickém hlavním městě Dillí. Mladá žena Rita byla v 17 letech polita kyselinou. Do konce života má znetvořený obličej. S pomocí přátel otevřela dvě kavárny, kde jsou zaměstnávány ženy se stejným znetvořením, a seznamuje nás s pohnutými osudy dalších žen.

Film je tvořen třemi vzájemně prolínajícími dějovými liniemi, které v závěru splynou v pomyslný celek. Jakkoliv jsou jednotlivé osudy těchto žen neveselé a tragické, v cílové fázi je dokument velmi pozitivní a demonstruje sílu, kterou v sobě ženy objeví navzdory společenské a životní nepřízni. Autorky filmu nesoudí, ale objektivním způsobem zprostředkovávají výpovědi jak žen s pohnutým osudem, tak i aktérů, kteří se nachází na pomyslné „druhé straně“ a svým přičiněním přispěli k tragédiím těchto žen.

Repríza filmu proběhne 19. 2. 2017 v 20:00 na Prima ZOOM. Film vřele doporučuji.

nezlomene

Autor: Markéta Gajdošíková