Recenze: Nezlomené (dokumentární film)

nezlomene200Minulý týden proběhla v kině Aero premiéra dokumentárního filmu s názvem Nezlomené. Autorky dokumentu Lenka Klicperová, Jarmila Štuková, Markéta Kutilová a Olga Šilhová slibují podívanou plnou emocí a silných příběhů. Zaplněný sál téměř hodinu mlčky sledoval příběhy třech žen, jejichž život se odehrává v kulturně i geograficky odlišných oblastech.

První příběh je natočen v Afghánistánu. Pojednává o ženě jménem Nasrin Oryakhil, která za podpory svého manžela vystudovala medicínu a stala se ředitelkou porodnice v Kábulu. Otevřela zde první kliniku specializovanou na porodnickou píštěl a ošetřuje ženy přicházející z celého Afghánistánu, které už jako mladé dívky prodělaly komplikovaný porod a celý život se potýkají s následky.

Další hrdinkou je Fomuso žijící v západoafrickém Kamerunu. Fomuso se snaží několik let osvětovou činností bojovat proti staré tradici žehlení prsou. Tato tradice má ve společnosti pevně zabudované kořeny a i přes bolest a zdravotní následky, kterými si dívky musí projít, je tento rituál dospívajících dívek prováděn po generace.

Třetí příběh je natočen v indickém hlavním městě Dillí. Mladá žena Rita byla v 17 letech polita kyselinou. Do konce života má znetvořený obličej. S pomocí přátel otevřela dvě kavárny, kde jsou zaměstnávány ženy se stejným znetvořením, a seznamuje nás s pohnutými osudy dalších žen.

Film je tvořen třemi vzájemně prolínajícími dějovými liniemi, které v závěru splynou v pomyslný celek. Jakkoliv jsou jednotlivé osudy těchto žen neveselé a tragické, v cílové fázi je dokument velmi pozitivní a demonstruje sílu, kterou v sobě ženy objeví navzdory společenské a životní nepřízni. Autorky filmu nesoudí, ale objektivním způsobem zprostředkovávají výpovědi jak žen s pohnutým osudem, tak i aktérů, kteří se nachází na pomyslné „druhé straně“ a svým přičiněním přispěli k tragédiím těchto žen.

Repríza filmu proběhne 19. 2. 2017 v 20:00 na Prima ZOOM. Film vřele doporučuji.

nezlomene

Autor: Markéta Gajdošíková

Zdroj foto: facebook Femisphera, o. s.

ROBERT ROHÁL

redaktor K21

Pokud máte rádi český popík a potrpíte si třeba zrovna na osmdesátá a devadesátá léta minulého století, pak by vám mohlo konvenovat debutové album zpívajícího textaře, jehož jméno zní Vlady Gryc. CD dostalo název podle jedné z dvanácti písní - Já svý sny mám - a představuje nejen příjemné melodické písničky, ale i nový svěží hlas protagonisty, který je zároveň autorem všech textů. Témat má Vlady Gryc patrně na rozdávání, protože co píseň, to jiný příběh. Vůbec, texty jsou v případě Grycova debutu silnou stránkou, mají hloubku, jiskru i vtip. Patrně za to může i inspirativní hudební složka, což spadá na vrub hitmakera Hellmuta Sickela. Ti dříve narození si ho zcela jistě pamatují jako někdejšího manžela zpěvačky Heleny Vondráčkové, pro kterou napsal a zaranžoval hlavně v osmdesátých letech celou řadu hitů. Však se také všechny písničky opírají o vybroušený melodický styl již zmíněných osmdesátek a ozvěn let devadesátých, to vše s aranžérskými fígly současných hudebních trendů. Výsledkem jsou chytlavé písničky zabíhající hned do několika hudebních žánrů, až už jde o blues, rokenrol, šanson či latinu, s čímž ovšem zpěvák nemá problém. Pokud bych měl jmenovat alespoň pár titulů, které mě chytly na první poslech, pak je to určitě vyloženě letní hit Te Quero nebo titulní hitovka Já svý sny mám. Stejně tak se mi ale líbí autobiograficky laděný šanson Můj život, crazy písnička Tchýně (která se dočkala ve formě filmové minigrotesky originálního videoklipu) nebo óda na slavnou filmovou hvězdu - Marilyn... Další pozoruhodností debutového alba ostravského rodáka je účast slavných hostů, třeba rockové zpěvačky Tanji... Ale ocenil jsem i vyloženě vymazlený booklet plný zajímavých fotek a navíc se všemi texty, což není v této době zcela běžné. I to je další důvod, proč albu, které si nehraje na velké umění, ale přesto se po všech stránkách povedlo, přeji dobrý start a ještě lepší prodej.

Mimísek 19