Z Paříže do Paříze bez dokladů a bez peněz

z-parize-do-parize-4Bratři Maurice a Joseph jsou kluci. Jednomu z nich je deset, druhému dvanáct a bydlí v Paříži, kde mají příležitostí pro svá klukovská dobrodružství více než dost. Jednoho dne se ale všechno změní – maminka jim musí na kabát přišít žluté hvězdy. Francie je okupována německou armádou a nacistická správa přitvrzuje. Židům v Paříži jde o život a tak tatínek rozhodne, že kluci musí uprchnout do dosud neokupované zóny na jihu Francie, kde se snad všichni zase setkají.

Maurice a Joseph odejdou uprostřed noci, bez cestovních dokladů a jen s minimem peněz a jídla. Čeká je dlouhá cesta nočním vlakem, kontroly bezohledných německých hlídek, nebezpečný přechod přes hraniční čáru i náročná cesta přes vysokohorské hřebeny.

Film Z Paříže do Paříže byl natočen podle stejnomenné autobiografické knihy Josepha Joffa, který v ní vypráví příběh ze svého života.Tematicky nepřináší nic nové – příběhů o pronásledovaných Židech a krutých nacistech už tu bylo hodně - je však výjimečný tím, že je vyprávěn z pohledu dítěte, tudíž je protkán dětskou nevinností a naivitou. To ale není špatně, naopak, díky tomu film působí autenticky.

z-parize-do-parize-5

Malí herci zvládli své role fantasticky a jejich cesta z Paříže do Paříže je plná zajímavých setkání, nebezpečných situací, šťastných náhod i víry v opětovné setkání celé rodiny. Navzdory válce si zachovávají svůj dětský pohled na svět a i když ve druhé polovině filmu projdou jistou proměnou, pořád jsou z nich dobří lidé, kteří pomáhají svému okolí – starší Maurice pomáhá odbojárům a mladší Joseph zachrání francouzského kolaboranta, u kterého poslední měsíce války pracoval, před lynčovaním – vyhlásí, že u sebe schovával Žida. Ten moment, když Joseph vyleze na stůl, a hrdě prohlásí, že je Žid, je pro mě nejlepší a nejsilnější scénou z filmu. A taky se mi líbilo, že netoužil po pomstě, ale naopak, odpustil.

Z Paříže do Paříže je zkrátka film, který musíte vidět.

Z Paříže do Paříže
Originální název: Un sac de billes/Bag of Marbles