V Karlových Varech zvítězil Křižáček

V Karlových Varech zvítězil Křižáček

Tisk
krizacek perVáclav Kadrnka na sebe upozornil již svým minimalisticky, staticky, s pozorovatelskou netečností pojednaným dramatem 80 dopisů. V historickém snímku KŘIŽÁČEK, který navzdory očekáváním zvítězil na karlovarském filmovém festivalu 2017, tento vypravěčský princip zopakoval, tentokrát na látce ze středověku. Jak oznamují hned úvodní titulky, volně se inspiroval epickou básní Jaroslava Vrchlického, nazvanou Svojanovský křižáček.
 
 
 


Téměř beze slov, s důrazem na obrazové ztvárnění, na světelnou modelaci prostoru a postav v něm s dominací jak oslepujícího slunečního jasu ve vyprahlé krajině, tak stinného stromoví, na zasazení rekvizit v něm (až nepřirozený svit podkov na kopytech cválajících koní) tu vylíčil, jak nemluvný, zasmušilý otec, asi drobný zeman, se vypravil hledat svého synka Jeník, jenž uvěřil zvěstem, že jen nevinné malé děti osvobodí Svatou zemi zpod nadvlády muslimů, když se sešikují do křížové výpravy, a potají uprchl z domova.

 
krizacek 2
Jestliže z počátku vidíme zejména Jeníka, záhy dominuje přítomnost jeho otce (v sošném zpodobnění Karlem Rodenem, jemuž vousy brání v jakékoli mimice) – jen jednou spatříme Jeníka v retrospektivě, kdy o jeho příchodu vypráví poustevník, poté vyslechne toliko verbální svědectví, že jej provázel muž v černém, a uhlídáme nanejvýš předmět, který chlapci patřil  - třeba provrtanou minci, na šňůrce zavěšenou kolem krku. Častěji pohlédneme na výšivku s jeho podobou, kterou nešťastný muž ukazuje, portrét postupem času stále rozedranější a s obrysy setřelými.  Navíc nechybí  ani vize případné budoucnosti, kdy protagonista odhodlaně rubá nevěřící.
Lze se ovšem dohadovat, nakolik příběh doopravdy postihuje dobovou mentalitu i zvyklosti, zvláště když hlavnímu hrdinovi přisoudil, že záchranné mise se účastní sám jediný, bez jakéhokoli doprovodu, podoben spíše potulnému pocestnému. Otazníky se rovněž vznášejí nad víceméně ohleduplným zacházením s ním, když svým počínáním zaviní konflikt – nebyl by  v takovém případě spíše ubit?
 
krizacek 3

Mužova cesta vede z českých (zalesněných) krajin do vyprahlých italských končin, prochází několikerými konflikty, zpravidla v okamžiku, který vnímá jako zraňující, ať již je to „náborové divadlo“, které láká na účast na dětské křížové výpravě (a nápodoba brnění má stejný vzhled jako odění, kterým se opásal Jeník), nebo ze dřeva vytesané sošky dětského rytíře Božího, v němž otec rozpozná synovy rysy. Průjezd italským městečkem je pak jediným výpravnějším, hojněji zalidněným výjevem. Po určitou dobu jej provází mladý rytíř, chystající se na křížovou výpravu. Uvolí se, že chlapce budou hledat společně, avšak vymíní si, že pokud děcko nenaleznou, oba se odebéřou bojovat.
V postižení středověkých reálií je Křižáček jistě věrohodný, najmě v oblékání: v poloze bezmála posvátného rituálu spatříme vrstvení jednotlivých vrstev oděvu včetně drátěné košile a vrchního pláště, pnoucího se i po koňském zadku. Lněná látka, ať již vzorně čistá a zachovalá nebo naopak cárovitě roztřepená a proděravělá, se vyznačuje světlavým  až bělostným zabarvením, ovšem s odstíny pečlivě rozlišenými, sahajícími až k zabláceně šedi.
 
krizacek 4
 
Kadrnka zásadně neguje jakoukoli vypravěčskou vstřícnost, „nedějovost“ se stává základním stavebním prvkem, příběh postrádá jakékoli mravní dilema či duchovní přesah (což třeba sytilo Vláčilův film Údolí včel). Křižáček se vyznačuje zdůrazněním pouhé existence postav v čase a prostoru, jejich kresba zůstává plochá a do sebe uzavřená. Hojně využívá výpustky jak v putování (např. nespatřený Jeníkův odchod z tvrze, ačkoli je sledováno dění předtím i poté; později se tato přerývanost a izolovanost událostí týká postavy Jeníkova otce), tak v časové posloupnosti (neurčitá doba, než dospěl až na mořské pobřeží, do Itálie, určené jedině jazykem), čímž dochází k určité fragmentizaci příběhu, k rozbití jeho dramatické struktury. Pozoruhodný je rovněž zvolený formát obrazu – režisér prosadil archaický, téměř čtvercový (4:3), používaný před nástupem rozšířených (různě širokoúhlých) formátů.
Příznačné pro režisérovu poetiku jsou dlouhé, zpravidla nehybné záběry či občasné pomalé jízdy, sdělované repliky jsou bezpříznakové.  Někdy až uhrančivé krajinné záběry (zejména kamenité pustiny, vedle Apulie a Kalábrie natáčené též na Sardinii) stěží vyváží nicotnost syžetové osnovy, jen do nekonečna natahované. Stejně jako 80 dopisů je rovněž Křižáček nekomunikativní, zdlouhavý a monotónní, lze jej vnímat jako příznačnou ukázku tzv. „festivalového filmu“, naprosto uzavřeného do vyprázdněné, ale o to lesklejší bubliny umělecké důležitosti.
 
krizacek 1
Křižáček
Česko, Slovensko, Itálie 2017; délka 90 minut
Distributor: CinemArt; premiéra 3.8.2017
Režie. Václav Kadrnka
Scénář: Václav Kadrnka, Jiří Soukup, Vojtěch Mašek podle básně  Jaroslava Vrchlického Svojanovský křižáček
Kamera:  Jan Baset Střítežský
Hudba:  Irena Havlová, Vojtěch Havel
Střih: Pavel Kolaja
Výtvarník:  Luca Servino
Hrají: Karel Roden, Aleš Bilík, Matouš John
Hodnocení: 30 %
Foto: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Česká televize

 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Hitmaker Hellmut Sickel, ex manžel Heleny Vondráčkové, se vrací na českou pop scénu

hellmut200Zatímco v osmdesátých letech komponoval především pro svou tehdejší manželku Helenu Vondráčkovou a po jejich rozvodu se na dlouhá léta z české pop scény vytratil, letos se Hellmut Sickel vrací. Pro debutové album zpívajícího textaře Vladyho Gryce zk...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Nezdolná Jiřina Bohdalová si z lásky vrásky nedělá

altNový film Jiřího Stracha se s klidným svědomím dá přirovnat k o 11 let staršímu Babímu létu, ve kterém jako manželská dvojice, potýkající se se stářím, zářil Vlastimil Brodský a Stella Zázvorková. S filmem Vrásky z lásky h...


Literatura

Nezapomeňte si k vodě přibalit Slunečnici

Slunecnice 200Mladá fronta před několika dny vydala knihu Slunečnice, která zaujme už krásným nevtíravým přebalem a pokud si ji vezmete k vodě, rozhodně neuděláte chybu. Autorkou tohoto kvalitního letního čtení je reda...

Divadlo

Dějiny násilí. Autobiografický román o znásilnění na prknech Švandova divadla

dejiny nasili 200Dějiny násilí, adaptaci známého autobiografického románu Édouarda Louise, hvězdy francouzské literatury, uvede v české premiéře Švandovo divadlo. Příběh mladíka, který se stal jedné vánoční noci obětí zločinu, režíruje Tomáš Loužný patří...

Film

Záhy začne další ročník Febiofestu

Febiofest JJ perex
Stejně jako v uplynulých letech se i letos pořádá v Praze FEBIOFEST. Tato filmová přehlídka, obohacená i soutěžními sekcemi, se měla původně uskutečnit na jaře, avšak kvůli epidemii covidu byla odložena.  Začíná v pátek ...