V Karlových Varech zvítězil Křižáček

V Karlových Varech zvítězil Křižáček

Email Tisk
krizacek perVáclav Kadrnka na sebe upozornil již svým minimalisticky, staticky, s pozorovatelskou netečností pojednaným dramatem 80 dopisů. V historickém snímku KŘIŽÁČEK, který navzdory očekáváním zvítězil na karlovarském filmovém festivalu 2017, tento vypravěčský princip zopakoval, tentokrát na látce ze středověku. Jak oznamují hned úvodní titulky, volně se inspiroval epickou básní Jaroslava Vrchlického, nazvanou Svojanovský křižáček.
 
 
 


Téměř beze slov, s důrazem na obrazové ztvárnění, na světelnou modelaci prostoru a postav v něm s dominací jak oslepujícího slunečního jasu ve vyprahlé krajině, tak stinného stromoví, na zasazení rekvizit v něm (až nepřirozený svit podkov na kopytech cválajících koní) tu vylíčil, jak nemluvný, zasmušilý otec, asi drobný zeman, se vypravil hledat svého synka Jeník, jenž uvěřil zvěstem, že jen nevinné malé děti osvobodí Svatou zemi zpod nadvlády muslimů, když se sešikují do křížové výpravy, a potají uprchl z domova.

 
krizacek 2
Jestliže z počátku vidíme zejména Jeníka, záhy dominuje přítomnost jeho otce (v sošném zpodobnění Karlem Rodenem, jemuž vousy brání v jakékoli mimice) – jen jednou spatříme Jeníka v retrospektivě, kdy o jeho příchodu vypráví poustevník, poté vyslechne toliko verbální svědectví, že jej provázel muž v černém, a uhlídáme nanejvýš předmět, který chlapci patřil  - třeba provrtanou minci, na šňůrce zavěšenou kolem krku. Častěji pohlédneme na výšivku s jeho podobou, kterou nešťastný muž ukazuje, portrét postupem času stále rozedranější a s obrysy setřelými.  Navíc nechybí  ani vize případné budoucnosti, kdy protagonista odhodlaně rubá nevěřící.
Lze se ovšem dohadovat, nakolik příběh doopravdy postihuje dobovou mentalitu i zvyklosti, zvláště když hlavnímu hrdinovi přisoudil, že záchranné mise se účastní sám jediný, bez jakéhokoli doprovodu, podoben spíše potulnému pocestnému. Otazníky se rovněž vznášejí nad víceméně ohleduplným zacházením s ním, když svým počínáním zaviní konflikt – nebyl by  v takovém případě spíše ubit?
 
krizacek 3

Mužova cesta vede z českých (zalesněných) krajin do vyprahlých italských končin, prochází několikerými konflikty, zpravidla v okamžiku, který vnímá jako zraňující, ať již je to „náborové divadlo“, které láká na účast na dětské křížové výpravě (a nápodoba brnění má stejný vzhled jako odění, kterým se opásal Jeník), nebo ze dřeva vytesané sošky dětského rytíře Božího, v němž otec rozpozná synovy rysy. Průjezd italským městečkem je pak jediným výpravnějším, hojněji zalidněným výjevem. Po určitou dobu jej provází mladý rytíř, chystající se na křížovou výpravu. Uvolí se, že chlapce budou hledat společně, avšak vymíní si, že pokud děcko nenaleznou, oba se odebéřou bojovat.
V postižení středověkých reálií je Křižáček jistě věrohodný, najmě v oblékání: v poloze bezmála posvátného rituálu spatříme vrstvení jednotlivých vrstev oděvu včetně drátěné košile a vrchního pláště, pnoucího se i po koňském zadku. Lněná látka, ať již vzorně čistá a zachovalá nebo naopak cárovitě roztřepená a proděravělá, se vyznačuje světlavým  až bělostným zabarvením, ovšem s odstíny pečlivě rozlišenými, sahajícími až k zabláceně šedi.
 
krizacek 4
 
Kadrnka zásadně neguje jakoukoli vypravěčskou vstřícnost, „nedějovost“ se stává základním stavebním prvkem, příběh postrádá jakékoli mravní dilema či duchovní přesah (což třeba sytilo Vláčilův film Údolí včel). Křižáček se vyznačuje zdůrazněním pouhé existence postav v čase a prostoru, jejich kresba zůstává plochá a do sebe uzavřená. Hojně využívá výpustky jak v putování (např. nespatřený Jeníkův odchod z tvrze, ačkoli je sledováno dění předtím i poté; později se tato přerývanost a izolovanost událostí týká postavy Jeníkova otce), tak v časové posloupnosti (neurčitá doba, než dospěl až na mořské pobřeží, do Itálie, určené jedině jazykem), čímž dochází k určité fragmentizaci příběhu, k rozbití jeho dramatické struktury. Pozoruhodný je rovněž zvolený formát obrazu – režisér prosadil archaický, téměř čtvercový (4:3), používaný před nástupem rozšířených (různě širokoúhlých) formátů.
Příznačné pro režisérovu poetiku jsou dlouhé, zpravidla nehybné záběry či občasné pomalé jízdy, sdělované repliky jsou bezpříznakové.  Někdy až uhrančivé krajinné záběry (zejména kamenité pustiny, vedle Apulie a Kalábrie natáčené též na Sardinii) stěží vyváží nicotnost syžetové osnovy, jen do nekonečna natahované. Stejně jako 80 dopisů je rovněž Křižáček nekomunikativní, zdlouhavý a monotónní, lze jej vnímat jako příznačnou ukázku tzv. „festivalového filmu“, naprosto uzavřeného do vyprázdněné, ale o to lesklejší bubliny umělecké důležitosti.
 
krizacek 1
Křižáček
Česko, Slovensko, Itálie 2017; délka 90 minut
Distributor: CinemArt; premiéra 3.8.2017
Režie. Václav Kadrnka
Scénář: Václav Kadrnka, Jiří Soukup, Vojtěch Mašek podle básně  Jaroslava Vrchlického Svojanovský křižáček
Kamera:  Jan Baset Střítežský
Hudba:  Irena Havlová, Vojtěch Havel
Střih: Pavel Kolaja
Výtvarník:  Luca Servino
Hrají: Karel Roden, Aleš Bilík, Matouš John
Hodnocení: 30 %
Foto: Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, Česká televize

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 28

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Břetislav Kotyza : Útržky hovorů II

utr perexBásník Břetislav Kotyza, zlínský rodák, vystudoval obor průmyslový design. Od roku 1976 působil v ateliéru kresleného filmu ve Filmovém studiu Zlín. Vydal několik básnických knih. Jeho práce jsou zařazeny do současných básnických almanachů, naposledy ...

Divadlo

Daria Klimentová a Libor Pešek vystoupí společně na Prague Proms

klimentova perexSlavná primabalerína Anglického národního baletu, Daria Klimentová, v sobotu 12. července zatančí v rámci festivalu Prague Proms ve Smetanově síni pražského Obecního domu. Půjde tak o jedno z vůbec posledních jejích vystoupení k ukonč...

Film

NFA vyzývá veřejnost k záchraně rodinných filmů

den rodinnych filmu 200V Praze dne 29. září 2016-Národní filmový archiv v rámci iniciativy Home Movie Day 2016 opět vyzývá veřejnost k péči a záchraně rodinných filmů. I ty jsou významným zdrojem poznání minulosti - nejen soukromé, ale i té sdílen...