ZAČÍNÁ FILMOVÁ PŘEHLÍDKA 3KINO

Tisk

3kino perexPražská kina ATLAS a EVALD přivítají ve dnech 1. - 8. listopadu 2018 pátý ročník filmového festivalu 3KINO, který se snaží českým divákům přinést to nejlepší ze současné kinematografie Visegrádské čtyřky – z Polska, Česka, Slovenska a Maďarska. V průběhu osmi dnů představí více než 40 filmů a 30 hostů ze 4 zemí. Festival zahájí premiéra road movie Trenérova dcera (Polsko 2018) polského režiséra Łukasze Grzegorzka, který film osobně uvede. Snímek spatříme v předstihu, v polských kinech se objeví až napřesrok.

 


Přehlídka 3Kino přivítá i mnoho zahraničních hostů. Polsko tu zastoupí populární herec Olgierd Łukaszewicz, který v české premiéře představí dlouho očekávaný film Jako pes s kočkou režiséra Janusze Kondratiuka, ve kterém ztvárnil jednu ze dvou mužských hlavních rolí. Příběh inspirovaný skutečnou událostí je hořkosladkým obrazem rodinných vztahů. Snímky Vzpomínka na léto a Joanna doprovodí herečka Urszula Grabowská, která si za výkon v dramatu Joanna, ve kterém ztvárnila ženu toužící po dítěti a návratu ztraceného partnera v druhé světové válce, odnesla cenu Polské filmové akademie „Orel“ (polská obdoba Českých lvů) pro nejlepší herečku v hlavní roli. Ve filmu Vzpomínka na léto režisér Adam Guziński za pomoci zámlk vytváří subtilní obraz vstupu do teenagerského věku, kdy se zdá, že nenápadná událost položí stín na celý další život a doposud silný vztah matky se synem dostane trhliny.

3Kino 2018 WebNew


Drama Milost Jana Jakuba Kolského se odehrává v těsně poválečném Polsku. Sedmnáctiletý vnuk Janek v něm vypráví příběh prarodičů, kteří tou dobou přišli o syna. Kolski, který uvede českou předpremiéru, se zaměřil na sílu a odvahu rodičů a na boj o obnovení důstojnosti a rovnováhy po ztrátě syna. Objevem festivalu a polské kinematografie této sezóny je snímek Vztek, který představí mladý režisér Michał Węgrzyna. Ve zdánlivě nenápadném filmu je hlavní hrdina během krátké doby konfrontován s řadou nečekaných a nebezpečných situací, které převrátí jeho život. Již podruhé navštíví festival 3Kino režisér a kameraman Adam Sikora se svým nejnovějším režijním počinem Autsajder, ve kterém se student umění Franek náhodou zaplete do praktik děsivého totalitního zřízení.


Vítězný titul letošního národního festivalu v Polsku – Pawlikowského Studená válka – se již několik měsíců promítá v tuzemských kinech, takže jej už nespatříme. Avšak na přehlídce  BOHUŽEL CHYBÍ i ty v současnosti nejpodstatnější polské tituly. Mám na mysli jak  Klerus od Wokciecha Smarzowského, jehož šokující Volyň nedávno uvedla Česká televize a jenž nyní mapuje odvrácenou, temnou tvář tamní katolické církve (a během několika týdnů přilákal na dva půl milionu diváků!), tak podobně laděný Návrat od Magdaleny Lazarkiewiczové.Jako dílčí náplast  za nenaplněná očekávání však může posloužit rozsáhlá retrospektiva polské kinematografie.


Zájemci si tak mohou připomenout důležité počiny, natočené v průběhu její existence.  Nejstarší z nich – Dybuk - sahá až do meziválečného období a čerpá ze staré židovské legendy o zlém duchu, ovlivňujícím osudy živých tím, že do jednoho nic netušícího  nešťastníka vstoupí. Jen doplním, že stejné téma se polští tvůrci rozhodli v posledních dvaceti letech přinejmenším hned dvakrát znovu zpracovat. Zakázané písničky zase dokládají umělecké znovuzrození po druhé světové válce. Dočkáme se ovšem i ceněných sociálních příspěvků Kazimierza Kutze Sůl černé zeměPerla v koruně, které mapují hornické nepokoje ve Slezsku. A konečně upozorním aspoň na komorní  drama Agnieszky Hollandové Osamělá žena, přinášející krajně pesimistický náhled na tísnivé poměry vládnoucí v polské společnosti, jak se odrážejí v bezvýchodném osudu jedné úplně obyčejné ženy. Nebylo divu, že tento snímek skončil po vyhlášení výjimečného stavbu na několik let v trezoru.

3Dkino The-Dybbuk-W

Dybuk


Českou kinematografii zastoupí předpremiéra filmu Chvilky, který vypráví o lásce, bolesti, oddanosti, ale také o naději, že člověk dokáže svá zranění přeměnit v sílu. Snímek citlivě zachycuje nástrahy rodinného života, které komentuje s humorem, pochopením a neobyčejně vyvinutým citem pro situace. Debatovat s diváky budou jeho tvůrci: debutující režisérka Beata Parkanová a hlavní představitelka herečka Jenovéfa Boková. Slovensko je zastoupeno biografickým snímkem Varga režisérky Soni Maletz o nedávno zesnulém slovenském hudebníku Mariánu Vargovi. Z maďarské produkce se objeví hned čtyři novinky letošní sezóny.


Pozoruhodný je maďarský snímek Genesis, který se věnuje vražedným útokům na Romy, k nimž v Maďarsku došlo před několika let lety. Podobně jako u nás již známé drama Jen to jen  vítr také Genesis nahlíží do mentality obětí i každého, kdo se ocitl v kontaktu s pachateli - ať již je to naivně zamilovaná dívka nebo obhájkyně jednoho z obžalovaných. Nejdrsnější maďarský snímek posledních dvaceti let Kojot pojednává v téměř westernovém duchu o hledání svého místa na světě, v romanci Rozkvetlé údolí se mladý milenecký pár ocitá i s ukradeným nemluvnětem na útěku, touží po svobodě a najít svoje místo na slunci. Maďarskou čtveřici pak uzavírá snímek Řezník, kurva a jednooký muž o řezníkovi, který umírá pro lásku k uprchlé prostitutce. Režisér János Szász ho zahalil do černobílého hyperrealistického až manýristického hávu a nechal vyniknout dobovou atmosféru ve všech chytrých i nechutných detailech.

3kino Genesis-Milan-Csordas-CRGenesis-w

Genesis


Přehlídku 3Kino nepromarněte, protože uvádí díla, která v českých kinech – a tím méně v televizi - sotva spatříme. Ne vždy se jedná o počiny opravdu špičkové, ale přinejmenším jsou zajímavé tím, jak se zvážněle i skrze zábavnou nadsázku pokoušejí zprostředkovat nejistotu a nesnáze, které vládnou současnosti – a byly stejně tak aktuální v jakékoli minulosti.

Jan Jaroš (s využitím propagačního materiálu)

www.3kino.cz


 

Zobrazit další články autora >>>