DAFilms.cz uvádí: Ruth Beckermann: hledání identity osobní, kolektivní i politické

DAFilms.cz uvádí: Ruth Beckermann: hledání identity osobní, kolektivní i politické

Email Tisk

dafilms perexRuth Beckermann, rakouská režisérka s židovskými kořeny, tvoří filmové eseje a dokumenty již více než čtyřicet let. Její filmy jsou známé mezinárodnímu publiku díky uvedení na mnoha festivalech. Tvorbou Beckermann rezonuje téma paměti, osobní a kolektivní identity, často se objevuje motiv cesty. Režisérka používá ke svému vyjádření různé formální postupy, od osobní eseje přes found footage film až k hybridní dokufikci, v nichž zkoumá židovskou historii a kulturu, antisemitismus, období nacismu, ale i současnou problematiku migrace.

 

Beckermann se narodila v roce 1952 ve Vídni, její rodiče přežili holocaust. Její filmová kariéra začala v roce 1977, kdy jako členka videokolektivu natočila aktivistický film Vienna: Arena besetzt (Arena Squatted). Ve snímku Paper Bridge (1987) se režisérka vydává na cestu po bývalé krajině Rakousko-Uherska po stopách historie své židovské rodiny a v obecné rovině tak mapuje prostor střední Evropy a jeho identitu. Snímek East of War (1996) byl vytvořen jako součást výstavy o Wehrmachtu. Jeho centrálním tématem ale není druhá světová válka jako taková, ale vzpomínky a zapomínání vojáků nacistického Německa. V Homemad(e)(2001) se Beckermann obrací k vlastnímu domovu, Marc-Aurel Strasse ve Vídni. Ukazuje čtvrť, která byla před válkou centrem textilního průmyslu, v níž nyní žije poslední židovský prodejce látek. American Passages (2011) zachycuje režisérčinu cestu plnou asociací skrz Ameriku za Obamovy vlády. Na jedné straně vidíme nadšení z neomezených možností, na druhé rozevírající se nůžky mezi chudými a bohatými, kontrasty, které ústí až ke zvolení Donalda Trumpa prezidentem. S Those Who Go Those Who Stay(2013) se Beckermann vrací do Evropy, aby ohledala protiimigrantská hnutí na straně jedné, a příběhy těch, kdo hledají v Evropě azyl, na straně druhé. Vysnění (2016) je prvním doku-fikčním filmem režisérky o básnících Ingeborg Bachmann a Paulu Celanovi, kteří se do sebe zamilovali ve Vídni po válce a vedli spolu bohatou korespondenci.


Podívejte se na průřez tvorbou režisérky Ruth Beckermann online na DAFilms!

 

dafilms American Passages


O DAFilms.cz
Portál DAFilms.cz patří k nejstarším webovým filmovým portálům na světě, byl založen již v roce 2006. Jeho posláním je popularizovat českou i mezinárodní dokumentární kinematografii a vytvořit unikátní veřejně přístupnou videotéku, v níž se dnes nachází přes 1 700 pečlivě vybraných filmových titulů. Na dramaturgii portálu se podílí sedm prestižních evropských dokumentárních festivalů. Českým zástupcem v tomto sdružení je MFDF Ji.hlava, který portál před více než deseti lety založil.

 

dafilms The Dreamed Ones

 

Doc Alliance tvoří sedm dokumentárních festivalů:
CPH:DOX, Doclisboa, Docs Against Gravity FF, DOK Leipzig, FIDMarseille, Ji.hlava IDFF, Visions du Réel


 





Rozhovor

Rozhovor s Miroslavem Vaňurou o knize a televizním pořadu Legendy kriminalistiky

2817Miroslav Vaňura má za sebou práci na mnoha televizních pořadech. Jmenujme alespoň Na vlastní oči, 112 v ohrožení života nebo Legendy kriminalistiky. A právě poslední jmenovaný seriál věnují se známým vrahům a jejich obětem se dočkal v...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (17)


Literatura

Lekavé povídky Daphne du Maurier

neohlizej se milacku mottoPovídková kniha Daphne du Maurier přináší romantické, trošku strašidelné povídky – proto je nazývám „lekavé“ (je to naprosto výstižný termín, který vytvořila má přítelkyně, režisérk...

Divadlo

Nemusí to znamenat nic, ale mohlo by!
ImageKlidné vody vyšetřovací stanice rozčeří krátký telefonát oznamující záhadnou vraždu u Betlémáku. Parta z kriminálky Aneňák jde do akce! Divadlo Na zábradlí uvedlo poblázněnou krimi-komedii autora Egona Tobiáše...

Film

Jaké to je 154 krát zemřít? Aneb nesmrtelná Červená

cervena200Na Soňu Červenou mám živou vzpomínku. Byla jsem s rodiči v Národním divadle na Čapkově hře Věc Makropulos, kde ztvárnila hlavní roli. Psal se rok 2005. Tenkrát jí bylo osmdesát a mě ani ne dvacet. Po vystoupení jí ministr kultury předal státní vyznam...