ANIFILM 2019 vybral filmy do všech kategorií festivalových soutěží
Reklama
Banner
Banner

ANIFILM 2019 vybral filmy do všech kategorií festivalových soutěží

Email Tisk

anifilm perexV únoru skončila práce výběrové komise Mezinárodního festivalu animovaných filmů ANIFILM 2019, který proběhne 7. až 12. května. Celkově se do jednotlivých soutěžních kategorií přihlásilo přes 1 400 animovaných filmů z celého světa a výběrovým sítem do soutěží postoupilo celkem 127 snímků.
Diváci i festivaloví porotci uvidí v třeboňské mezinárodní soutěži ANIFILMU 10 celovečerních filmů, 38 krátkých filmů, 37 filmů vytvořených studenty, 29 videoklipů a 15 abstraktních a nenarativních snímků. Součástí festivalového programu bude i soutěž Český obzor, v níž se v pěti kategoriích utká 70 filmů z ateliérů českých animátorů.

 

V prestižní mezinárodní soutěži celovečerních filmů se představí deset filmů
Soutěž celovečerních filmů přinese deset nezvykle silných titulů. Vybraný mix zástupců evropské, asijské, ale i latinskoamerické animace zahrnuje jak klasický přístup k animaci či anidok, tak ambiciózní experiment.  V soutěži najdeme strhující thriller slovinského režiséra Milorada Krstiće Ruben Brandt, sběratel (Ruben Brandt, Collector), natočený v Maďarsku. Dále cenou Goya ověnčený anidok Další den života (Another Day of Life, r. Damian Nenow, Raúl de la Fuente) o pobytu renomovaného novináře v Angole během občanské války v roce 1975. V tomtéž roce se shodou okolností odehrává i drama francouzského filmu Funan (režie Denis Do), vítěze loňského festivalu v Annecy. Snímek odehrávající se v Kambodži je dramatem mladé matky, která v době krvavých událostí neztrácí odvahu a naději. Revoluční atmosférou je nabitý rovněž intimní kanadský film Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperriere), odehrávající se na pozadí boje o nezávislost Quebecku. Experimentálnější přístup zastupuje v soutěži chilský, v Annecy rovněž oceněný snímek, Vlčí dům (The Wolf House, r. Christobal León, Joaquin Cociña). Soutěžit bude i očekávaný estonský loutkový snímek Kapitán Morten a Pavoučí královna (Captain Morten and the Spider Queen) režijního tria Kaspar Jancis, Riho Unt a Henry Nicholson. Jedním ze dvou reprezentantů CGI animace je v celovečerní soutěži komediální německo-belgický Svět kočky Marnie (Marnie’s World, r. Christoph a Wolfgang Lauensteinovi). Tím druhým je dobrodružný film Pachamama o inckém chlapci žijícím v odlehlé vesnici v Andách, který sní o tom, že se stane šamanem. Ve francouzsko-lucembursko-kanadské koprodukci jej natočil argentinský režisér Juan Antín. Japonský styl vnese do soutěžního klání citlivě natočený snímek z dětského světa Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no Mirai, r. Mamoru Hosoda), který byl ve své kategorii nominován na Zlatý glóbus, Oscara a byl oceněn Annie Awards. Skandinávskou tvorbu pak zastupuje snímek Věž (The Tower, r. Mats Grorud), pojednávající přitom o rodině palestinské dívky v uprchlickém táboře.

Krátkometrážní perly a odvážná studentská tvorba
Krátkometrážní soutěž bývá jedním z nejvyhledávanějších programů festivalu. Každý rok totiž představuje to nejzajímavější z nejnovější autorské produkce – a tento celosvětový průřez opět nabídne jak festivalové hity a filmy zavedených autorů, tak i zcela nové „objevy“.
Letos se můžete těšit mimo jiné na nejnovější počiny tvůrců jako jsou Bill Plympton, Vladimir Leschiov, Anca Damian, Donato Sansone, Michael Frei, Luca Tóth i Géza M. Tóth, autorská dua Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli či Marc James Roels & Emma De Swaef i aktuálně na Oscara nominovaní Alison Snowden & David Fine a také jedno známé autorské trio – Job, Joris & Marieke.
Studentský výběr opět představí tvorbu prestižních animačních škol – od britské National Film and Television School přes francouzskou La Poudrière po pražskou FAMU, zastoupenou třemi tituly. Jedním je Schovka Barbory Halířové, která bude mít v Třeboni světovou premiéru, další dva už mají několik festivalových úspěchů za sebou: Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen) a Můj papírový drak (režie Martin Smatana).

Vyrovnaná soutěž nenarativních a hudebních videí
Z více než 250 přihlášených hudebních a nenarativních videí jich nakonec do soutěžního výběru komise zvolila 44. O cenu pro nejlepší abstraktní a nenarativní animaci budou letos usilovat v rekordním počtu i čtyři čeští zástupci.
Konkurenty jim budou například známí experimentátoři Paul Bush či Thomas Renoldner. S novým snímkem se vrací i náš loňský porotce Faiyaz Jafri. Jak je pro tuto kategorii příznačné, autoři ve vybraných dílech pracují s více či méně abstraktními motivy. Kreslí, programují, ale nevyhýbají se ani reálným objektům. Vdechují jim život a nachází v jejich pohybu skrytou poezii. Nebojí se angažovaných poselství, ale ani humoru.
Výběr devětadvaceti videoklipů bude letos velice pestrý, a to jak výtvarně, tak i hudebně. Za všechny hudební interprety zmiňme jeden velký návrat, a sice nový videoklip k písni Glass Onion od The Beatles. Zabodovat mohou ale i hudební videa českých interpretů Khoiba a Boris Carloff.   

Česká soutěž
Do letošního Českého obzoru se probojovalo dohromady rovných 70 zakázek, videoklipů, televizních seriálů či studentských a krátkých filmů. Tato sekce ANIFILMU nabídne ucelený přehled naší animované tvorby, vyjma celovečerních snímků. A stejně jako v předchozím roce, i letos budou o vítězích v každé z pěti kategorií rozhodovat desítky tuzemských profesionálů a novinářů z Rady animovaného filmu.


Novým společným trendem, který můžeme pozorovat, je například rostoucí počet koprodukcí. V krátkých filmech je to snímek Ceva rumunského režiséra Paula Mureşana koprodukovaný Maur Filmem a Pomíjivý podzim, který Vojtěch Domlátil natáčel v Japonsku. V televizní tvorbě pak vedle tradiční účasti produkce České televize narazíme na TV speciál Mimi a Líza – Záhada vánočního světla z česko-slovenské spolupráce. Společnými silami pražského studia Eallin a slovinských tvůrců pak vznikl seriál Kocourek Muri.


Členka výběrové komise ANIFILMU, animátorka a režisérka Maria Procházková, svůj zážitek z několikadenního sledování filmů přihlášených do soutěže popsala slovy: „Viděli jsme opravdu velké množství různorodých filmů celého spektra témat, stylů, žánrů a názorů. Stále znovu jsme si uvědomovali, jak je animace náročná a pracná technika a kolik úsilí a času mnoha tvůrců stojí. O to víc jsem hrdá na naše studenty, kteří se v letošním ročníku po zásluze probojovali do soutěže. Říká se, že lásku kočky si musíme zasloužit, což by se dalo bez nadsázky vztáhnout i na animovaný film. Kočky jsou zároveň jednoznačně nejčastěji zobrazované zvíře letošního výběru filmů. Nemáme to podloženo konkrétními čísly, ale téměř v každém třetím filmu se kočka objevila. Říká se také, že mají devět životů, tak snad to můžeme vnímat jako optimistické znamení i pro budoucnost animovaného filmu, případně nám jejich plný psychoanalytický význam vysvětlí některý film v příštím ročníku.

ANIFILM 2019 udělí Zdence Deitchové Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu
Zdenka Deitchová (*18. 5. 1928) je nepřehlédnutelnou postavou animované tvorby a letos oslaví již 91. narozeniny. S animovaným filmem začínala již v roce 1945, kdy nastoupila jako fázařka do studia kresleného filmu Bratři v triku. Brzy se stala produkční a v roce 1959 i vedoucí celého studia. Vedle českých animovaných filmů zajišťovala i výrobu zahraničních zakázek včetně seriálů Tom a Jerry nebo Pepek námořník a při této příležitosti se seznámila s americkým režisérem Genem Deitchem a v roce 1964 se vzali. Jako vedoucí studia se podílela na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů, spolupracovala například s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem či Zdeňkem Smetanou. V devadesátých letech přednášela produkci na Katedře animované tvorby FAMU. S manželem Genem Deitchem žije v Praze. Cena ANIFILMU za celoživotní přínos animovanému filmu jí bude udělena 7. května během slavnostního zahájení festivalu.

image001

www.anifilm.cz 

 

www.anifilm.cz



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Rozhovor

Poznejte ... polská klavíristka Milena Antoniewicz

milena-antoniewicz 200Tento rozhovor vám můžeme předložit díky laskavému svolení pana Františka Brikcia – děkujeme! Červnový koncert VIOLONCELLO A KLAVÍR I., polské klavíristky Mileny Antoniewicz a českého violo...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Surrealisté včera i dnes

sileni perexNakladatelství Academia přichází velice záslužně s překlady zahraničních děl, která se dotýkají kultury v Česku (či spíše v socialistickém Československu). Nejprve se mohli zájemci seznámit se spi...


Literatura

Dina a tajemství starých tenisek

dina200Dina je osmiletá školačka, která jede s tatínkem na výlet za tetou. No, vlastně ne na výlet, ale na prázdniny. A vůbec neví, co ji tam čeká. Tuhle tetu nezná a tu její vesničku, s tím legračním názvem Velká Hučka, už vůbec ne. Ale přesto se do Hučky těší. ...

Divadlo

Premiéra divadelní hry Kancl aneb když hranice mezi vtipem a trapností setřeme

kancl divadlo rokokoPrvní novinkou v sezoně Městských divadel pražských (MDP) se stala stejnojmenná jevištní verze britského sitcomu Kancl (The Office). Premiéra hry Kancl se tak uskutečnila ...

Film

Začíná nová filmová přehlídka

3 kino 200V říjnu se obrazně řečeno roztrhnul pytel s nejrůznějšími filmovými přehlídkami pořádanými v Praze. Skončila přehlídka věnovaná střední Evropě, seznamující s (některými) novými filmy z Česka, Slovenska, Maďarska  a Polska, přičemž ...