ANIFILM 2019 vybral filmy do všech kategorií festivalových soutěží

ANIFILM 2019 vybral filmy do všech kategorií festivalových soutěží

anifilm perexV únoru skončila práce výběrové komise Mezinárodního festivalu animovaných filmů ANIFILM 2019, který proběhne 7. až 12. května. Celkově se do jednotlivých soutěžních kategorií přihlásilo přes 1 400 animovaných filmů z celého světa a výběrovým sítem do soutěží postoupilo celkem 127 snímků.
Diváci i festivaloví porotci uvidí v třeboňské mezinárodní soutěži ANIFILMU 10 celovečerních filmů, 38 krátkých filmů, 37 filmů vytvořených studenty, 29 videoklipů a 15 abstraktních a nenarativních snímků. Součástí festivalového programu bude i soutěž Český obzor, v níž se v pěti kategoriích utká 70 filmů z ateliérů českých animátorů.

 

V prestižní mezinárodní soutěži celovečerních filmů se představí deset filmů
Soutěž celovečerních filmů přinese deset nezvykle silných titulů. Vybraný mix zástupců evropské, asijské, ale i latinskoamerické animace zahrnuje jak klasický přístup k animaci či anidok, tak ambiciózní experiment.  V soutěži najdeme strhující thriller slovinského režiséra Milorada Krstiće Ruben Brandt, sběratel (Ruben Brandt, Collector), natočený v Maďarsku. Dále cenou Goya ověnčený anidok Další den života (Another Day of Life, r. Damian Nenow, Raúl de la Fuente) o pobytu renomovaného novináře v Angole během občanské války v roce 1975. V tomtéž roce se shodou okolností odehrává i drama francouzského filmu Funan (režie Denis Do), vítěze loňského festivalu v Annecy. Snímek odehrávající se v Kambodži je dramatem mladé matky, která v době krvavých událostí neztrácí odvahu a naději. Revoluční atmosférou je nabitý rovněž intimní kanadský film Ville Neuve (režie Félix Dufour-Laperriere), odehrávající se na pozadí boje o nezávislost Quebecku. Experimentálnější přístup zastupuje v soutěži chilský, v Annecy rovněž oceněný snímek, Vlčí dům (The Wolf House, r. Christobal León, Joaquin Cociña). Soutěžit bude i očekávaný estonský loutkový snímek Kapitán Morten a Pavoučí královna (Captain Morten and the Spider Queen) režijního tria Kaspar Jancis, Riho Unt a Henry Nicholson. Jedním ze dvou reprezentantů CGI animace je v celovečerní soutěži komediální německo-belgický Svět kočky Marnie (Marnie’s World, r. Christoph a Wolfgang Lauensteinovi). Tím druhým je dobrodružný film Pachamama o inckém chlapci žijícím v odlehlé vesnici v Andách, který sní o tom, že se stane šamanem. Ve francouzsko-lucembursko-kanadské koprodukci jej natočil argentinský režisér Juan Antín. Japonský styl vnese do soutěžního klání citlivě natočený snímek z dětského světa Mirai, dívka z budoucnosti (Mirai no Mirai, r. Mamoru Hosoda), který byl ve své kategorii nominován na Zlatý glóbus, Oscara a byl oceněn Annie Awards. Skandinávskou tvorbu pak zastupuje snímek Věž (The Tower, r. Mats Grorud), pojednávající přitom o rodině palestinské dívky v uprchlickém táboře.

Krátkometrážní perly a odvážná studentská tvorba
Krátkometrážní soutěž bývá jedním z nejvyhledávanějších programů festivalu. Každý rok totiž představuje to nejzajímavější z nejnovější autorské produkce – a tento celosvětový průřez opět nabídne jak festivalové hity a filmy zavedených autorů, tak i zcela nové „objevy“.
Letos se můžete těšit mimo jiné na nejnovější počiny tvůrců jako jsou Bill Plympton, Vladimir Leschiov, Anca Damian, Donato Sansone, Michael Frei, Luca Tóth i Géza M. Tóth, autorská dua Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli či Marc James Roels & Emma De Swaef i aktuálně na Oscara nominovaní Alison Snowden & David Fine a také jedno známé autorské trio – Job, Joris & Marieke.
Studentský výběr opět představí tvorbu prestižních animačních škol – od britské National Film and Television School přes francouzskou La Poudrière po pražskou FAMU, zastoupenou třemi tituly. Jedním je Schovka Barbory Halířové, která bude mít v Třeboni světovou premiéru, další dva už mají několik festivalových úspěchů za sebou: Spolu sami (režie Diana Cam Van Nguyen) a Můj papírový drak (režie Martin Smatana).

Vyrovnaná soutěž nenarativních a hudebních videí
Z více než 250 přihlášených hudebních a nenarativních videí jich nakonec do soutěžního výběru komise zvolila 44. O cenu pro nejlepší abstraktní a nenarativní animaci budou letos usilovat v rekordním počtu i čtyři čeští zástupci.
Konkurenty jim budou například známí experimentátoři Paul Bush či Thomas Renoldner. S novým snímkem se vrací i náš loňský porotce Faiyaz Jafri. Jak je pro tuto kategorii příznačné, autoři ve vybraných dílech pracují s více či méně abstraktními motivy. Kreslí, programují, ale nevyhýbají se ani reálným objektům. Vdechují jim život a nachází v jejich pohybu skrytou poezii. Nebojí se angažovaných poselství, ale ani humoru.
Výběr devětadvaceti videoklipů bude letos velice pestrý, a to jak výtvarně, tak i hudebně. Za všechny hudební interprety zmiňme jeden velký návrat, a sice nový videoklip k písni Glass Onion od The Beatles. Zabodovat mohou ale i hudební videa českých interpretů Khoiba a Boris Carloff.   

Česká soutěž
Do letošního Českého obzoru se probojovalo dohromady rovných 70 zakázek, videoklipů, televizních seriálů či studentských a krátkých filmů. Tato sekce ANIFILMU nabídne ucelený přehled naší animované tvorby, vyjma celovečerních snímků. A stejně jako v předchozím roce, i letos budou o vítězích v každé z pěti kategorií rozhodovat desítky tuzemských profesionálů a novinářů z Rady animovaného filmu.


Novým společným trendem, který můžeme pozorovat, je například rostoucí počet koprodukcí. V krátkých filmech je to snímek Ceva rumunského režiséra Paula Mureşana koprodukovaný Maur Filmem a Pomíjivý podzim, který Vojtěch Domlátil natáčel v Japonsku. V televizní tvorbě pak vedle tradiční účasti produkce České televize narazíme na TV speciál Mimi a Líza – Záhada vánočního světla z česko-slovenské spolupráce. Společnými silami pražského studia Eallin a slovinských tvůrců pak vznikl seriál Kocourek Muri.


Členka výběrové komise ANIFILMU, animátorka a režisérka Maria Procházková, svůj zážitek z několikadenního sledování filmů přihlášených do soutěže popsala slovy: „Viděli jsme opravdu velké množství různorodých filmů celého spektra témat, stylů, žánrů a názorů. Stále znovu jsme si uvědomovali, jak je animace náročná a pracná technika a kolik úsilí a času mnoha tvůrců stojí. O to víc jsem hrdá na naše studenty, kteří se v letošním ročníku po zásluze probojovali do soutěže. Říká se, že lásku kočky si musíme zasloužit, což by se dalo bez nadsázky vztáhnout i na animovaný film. Kočky jsou zároveň jednoznačně nejčastěji zobrazované zvíře letošního výběru filmů. Nemáme to podloženo konkrétními čísly, ale téměř v každém třetím filmu se kočka objevila. Říká se také, že mají devět životů, tak snad to můžeme vnímat jako optimistické znamení i pro budoucnost animovaného filmu, případně nám jejich plný psychoanalytický význam vysvětlí některý film v příštím ročníku.

ANIFILM 2019 udělí Zdence Deitchové Cenu za celoživotní přínos animovanému filmu
Zdenka Deitchová (*18. 5. 1928) je nepřehlédnutelnou postavou animované tvorby a letos oslaví již 91. narozeniny. S animovaným filmem začínala již v roce 1945, kdy nastoupila jako fázařka do studia kresleného filmu Bratři v triku. Brzy se stala produkční a v roce 1959 i vedoucí celého studia. Vedle českých animovaných filmů zajišťovala i výrobu zahraničních zakázek včetně seriálů Tom a Jerry nebo Pepek námořník a při této příležitosti se seznámila s americkým režisérem Genem Deitchem a v roce 1964 se vzali. Jako vedoucí studia se podílela na tvorbě více než tisíce animovaných filmů a seriálů, spolupracovala například s Jiřím Trnkou, Adolfem Bornem, Jiřím Brdečkou, Zdeňkem Milerem či Zdeňkem Smetanou. V devadesátých letech přednášela produkci na Katedře animované tvorby FAMU. S manželem Genem Deitchem žije v Praze. Cena ANIFILMU za celoživotní přínos animovanému filmu jí bude udělena 7. května během slavnostního zahájení festivalu.

image001

www.anifilm.cz 

 

www.anifilm.cz


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Eva Hölzelová: Hvězdná obloha byla můj sen

200rKdyž se náctiletá holka zamiluje do antických mýtů a bájí, může se za řadu let stát, že je z ní vydavatelka a v rukou drží svůj ztělesněný sen. Svou vlastní knihu o mýtech a bájích inspirovanou hvězdnou oblohou. Jedinečné pojetí a strhující styl vyprávění. ...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

PAS DO HOLLYWOODU


pas do hollywoodu 200Není rozhovor jako rozhovor. Většinou vycházejí takové, které se jen koří věhlasu zpovídaného a šíří jej dál, vlastně můžeme uvažovat o oboustranně výhodné symbióze. Přesně takové texty nalezneme třeba v knížce nadutě naz...


Literatura

Míjejí se, milují se…

200recKdyž do názvu knihy vložíte známé místo, zavání to marketingovým kalkulem. Příkladem může být literární počin Heslo: Jazz Dock. Ale tak to autoři Monika Petráková (*1983) a Filip Čenžák (*1984) jistě nemys...

Divadlo

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Film

Kontroverzní Bojovnice zanechá mnoho rozporuplných pocitů

bojovniceFilmů o neonacismu a skinheadské subkultuře bylo již na filmových plátnech několik. Některé byly více, některé méně úspěšné, ale vždy dokázaly šokovat i zaujmout určitou sortu diváků. S podobným záměrem přichází do kin i film Bojovn...