Banner

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid

Email Tisk

altDne 3. května vstoupí do distribuce českých kin nekonvenční dokumentární počin režiséra Karla Vachka. S podtitulem filmového románu se vydává pomocí kamery hledat pravdy o mimozemských i zemských civilizacích, reklamokracii a demokracii počítačových sítí. Co to vlastně znamená?

 

 

Na to by měl více než tříhodinový dokument poskytnout odpovědi. Nebo je alespoň zlehka nastínit. Těžko říct, k jakému závěru se doberou ti, jenž se na snímek vypraví, protože může rozevřít rozporuplné pocity. Jakási demonstrace vůči tomuto světu a spousty náboženských přesvědčení jsou jedním z hlavních motivů. Tedy především hovořících protagonistů a zástupců jednotlivých vír. Velký prostor například dostává zástupce judaismu, který srovnává své náboženství s rozdíly v křesťanství. Jeho zpovědi „konkurují“ záběrům ze slavnosti s papežem, které pro změnu podtrhuje absurdita lidí bez domova. Otázka peněz, obzvláště těch církevního bohatství, potom tedy přechází z náznaků do surové reality. Ovšem toto je jen jeden z mnoha lineárních příběhů, který se na plátně odehrává.

alt

Při některých vyprávěních se neinformovaný divák může lehce topit v odbornějších výrazech či v neznalosti pozadí událostí. Zato některá jiná ani souvislosti nepotřebují. Například naprosto otevřená zpověď slečny, která se několikrát dotkla Panenky Marie, je jedním z nejsilnějších okamžiků, lehce narušuje plynoucí tok a vytrhává při sledování z letargie. Vypravování nejen oné slečny, ale i všech ostatních, není pro ně samotné, zdá se, až tak jednoduché. I přesto, že jsou převážně svým příběhem do jisté míry nadšeni, tak režisér se jich často ptá, jak mohou dokázat to či ono, zjišťuje detaily, pátrá po shodných výpovědích. Tím vyprávění dostává punc nezaujatosti a stává se nestranným. Nechává tedy už diváka samotného, kam až hodlá ve svých přesvědčeních a pravdách zajít. Ovšem nejen tím je vytvořena nezaujatost filmařů nikým a ničím, ale především pak prostorem, který dostaly všechny strany všech propíraných problémů. To zajisté dodává v dnešní době potřebný pocit věrohodnosti. Bohužel díky tomu se dokument rozpíná do tak velkého časového rozpětí a stává se poněkud náročným na udržení pozornosti. Zde se láme hrana mezi fanoušky těchto témat a jen obyčejnými nadšenci dokumentárních filmů.

alt

Náročnost dokumentu je jeden úhel pohledu, kterým se zdá být poněkud vzdálený širšímu publiku. Samozřejmě hned po propíraných tématech. „Dívejte se na věci, kterým nerozumíte,“ řekl pan Vachek. Myslím, že mnoho lidí, kteří dokument uvidí, právě dostojí této větě. Jakási demonstrace vůči tomuto světu a spousty náboženských přesvědčení jsou ale výborně kamerově zpracovány. Karel Slach je, dle slov režiséra, tím nejlepším dokumentárním kameramanem u nás. I zvukový doprovod nepostrádá barvitost a rytmus. A snad na důkaz nekonvenčnosti se místy dá pochybovat o jeho technické kvalitě.

alt

A právě pojmem nekonvenčnost by se daly označit takřka tři a půl hodiny stopáže, která nám přibližuje vnímání otázek na pomezí vědy, okultismu a zmíněných náboženství. „My nechceme nikoho bavit,“ vyjádřil se režisér. Pro koho je tedy takový dokument určený? Hledám odpověď na tuto otázku, ale i při vší snaze, nedokážu cílovou skupinu odhadnout. Možná nebude tak početná, ale třeba o to více do témat zapálená. Není dokument jako dokument, to stejné platí i o konzumentovi. A zde je potřeba obrnit se velkou trpělivostí, bystrostí a vnímáním. Možná, kdyby téma bylo naservírováno poněkud lehčeji, stal by se snímek stravitelnějším. Ale třeba to byl jeden z režisérových záměrů..

Tmář a jeho rod aneb Slzavé údolí pyramid
Žánr: Dokument
Původ: Česká republika
Stopáž: 199 min
Režie: Karel Vachek
Kamera: Karel Slach  
Premiéra: 3. května 2012
Distributor: Národní filmový archiv
Hodnocení: 35%


Zdroj foto: TZ Smart Communication


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KAMILA PĚTRAŠOVÁ

redaktorka K21, PR manažerka UPM v Praze

Jestli se o mně něco dá říct, tak že jsem knihomol. A proto bych na tomto místě doporučila několik autorů, kteří mi dělají nejčastěji společnost. Zaměřuji se především na severskou krimi, a tak pokud hledáte nějaký tip a rádi se trochu bojíte, podívejte se v knihkupectví nebo v knihovně na jména: Dan T. Sehlberg, Samuel Bjork, Carl-Johan Vallgren, Kristina Ohlsson, Camila Läckberg, Gard Sveen, Jens Lapidus. Určitě se hodně z vás těší na pokračování příběhu Lisbeth Salanderové, na kterém pilně pracuje David Lagercrantz. Pro případ, že byste chtěli okusit spíše severský humor – Jonas Karlsson a Lars Vasa Johansson jsou správnou volbou. Pokud jste fanoušci severu a knihy vám nestačí, sledujte aktivity Skandinávského domu. Pro divadelní večer doporučuji hru Švandova divadla na Smíchově Zabít Johnnyho Glendenninga – jestliže vám nevadí peprná slovíčka nebo výstřely. Jako PR manažerka Uměleckoprůmyslového musea v Praze nemohu opomenout krásnou expozici Český kubismus v Domě U Černé Matky Boží a komorní Galerii Josefa Sudka, která sloužila jako Sudkův byt, až do jeho smrti – zažijte pravý genius loci.

Anketa


Banner

Chat s osobností

Hledat

Mimísek 13

Partneři

Z archivu...

Nové komentáře

  • 19.05.2017 06:43
    ...
    chia semínka miluju.
     
  • 18.05.2017 09:05
    Děkujeme
    Dobrý den, děkujeme za ...
     
  • 17.05.2017 07:55
    problém
    Nelze odeslat odpovědní ...

Facebook

Twitter


Literatura

Blbněte s Oscarem Ivony Březinové

Blbnutí s Oscarem patří do řady „Béček“. Ano, od roku 2005 vycházejí autorčiny literární cestopisy, jejichž názvy začínají vždy písmenem „B“ (Básník v báglu, Blonďatá Kerolajn, Báro, nebreč, Bojíš se, Margito?, Blázniví donkichoti). V posledním Ivon...

Divadlo

Manželské vraždění jako dárek k výročí

manzelske vrazdeni perexNelekejte se, krev v tomto článku nepoteče. Řeč je o divadelní hře Manželské vraždění francouzského dramatika Erika-Emmanuela Schmitta, kterou si přidalo do repertoáru Městské divadlo Z...

Film

Ekonomika Hollywoodu

epstein Ekonomika hollywoodu200Americkým filmovým průmyslem protékají neuvěřitelné sumy, mnohonásobně převyšující český rozpočet - a mezi přední badatele, kteří se mnohasměrnými toky peněz zabývají, patří také Edward Jay Epstein<...