Miláček: mdlá ilustrace slavné knihy
Banner

Miláček: mdlá ilustrace slavné knihy

Email Tisk

altFilmová adaptace románu francouzského spisovatele Guy de Maupassanta Miláček, pod níž je podepsána dvojice režisérů Declan Donnellan a Nick Ormerod, ukázkově demonstruje, co znamená pojem „vyprázdnění předlohy“. Nepřináší totiž nic víc než zhuštěný výčet událostí popsaných v knize, aniž by je podrobila hlubšímu zkoumání nebo obohatila o aktualizaci.

 

 

Fakt, že sama hlavní postava Duroye (Robert Pattinson) již vyprázdněná je a její morální i empatický potenciál se blíží bodu mrazu, ještě neznamená, že by tvůrci snímku měli zcela odhlédnout i od jejího potenciálu dramatického. Duroy je jednak zajímavým charakterem, jednak funguje jako figura v rámci dobového sociálního kontextu. Ani jedno se Pattinsonovi nepodařilo dostatečně nastínit, avšak pouze v prvním případě vlastní vinou. Jeho výkon sice není žádným fiaskem, jak možná mnozí škarohlídové očekávali, nicméně i tak jde o výkon sterilní a jednotvárný. Jistě bychom si na jeho místě dokázali představit řadu kvalitnějších herců, kteří by zvládli věrohodněji ztvárnit postavu kariéristy a oportunisty, pro něhož jsou jedinými relevantními měřítky spokojenosti peníze a moc, muže plného závisti, krutosti, bezohlednosti, zmítaného touhou po nedostupných ženách, který s elegancí, pro potěšení i zištně svléká jednu sukni za druhou. Bohužel, Pattinson v žádném ohledu svůj stín nepřekročí.

alt

Ale i dílčí epizody, jež hlavnímu hrdinovi napomáhají ve strmém vzestupu po společenském žebříčku, většinou postrádají výraznější dramatický náboj. Ve scénách s paní de Marelle (Christina Ricci), jedinou postavou, ke které snad Duroye váže citové pouto, ale kterou přesto opakovaně ponižuje a odhání, chybí emoce i napětí. Křehká Ricci sice působí okouzlujícím dojmem, ale ani ona se k dramatickému základu své hrdinky neprobojuje. Nejzajímavějším charakterem filmu je tak Madeleine Forestier v přesvědčivém podání Umy Thurman. Výjevy z období, kdy Duroyovi pomáhá s psaním reportáží do novin, a obrazy z jejich pozdějšího partnerského života patří k tomu nejsilnějšímu, co může snímek nabídnout. Poslední herecká hvězda Kristin Scott Thomas dostává ve srovnání s výše jmenovanými jen minimum prostoru; vztah její postavy k Duroyovi je jen matně načrtnutý, ale přitom nelogicky vyhrocený.

Má tedy vůbec smysl Miláčka z nějakých důvodů doporučit? Dění na plátně je sice příjemné sledovat, pěkné jsou i kostýmy, výprava a navození dobové pařížské atmosféry, obávám se však, že diváci obeznámeni s předlohou se po chvíli začnou nudit. Pouhé kontury původního obsahu bez tvůrčí aktualizace nejspíš k plnohodnotnému zážitku stačit nebudou. Nabízí se ale i otázka, jaké možnosti aktualizace sám román vlastně nabízí. Maupassant psal hlavně o tom, jak ženy, ač stále nerovnoprávné, vodí muže jako loutky a dávají jim falešný pocit důležitosti, přičemž hybatelem událostí jsou právě ony. O takovém rozložení sil či vlivu lze v současnosti těžko mluvit. Určitě si ovšem scenáristka mohla pohrát s tématy jako vylhanost, vypočítavost, egocentrismus, aura slávy a úspěchu, výmluvnými snad pro každý časoprostor.

alt

A to už vůbec nemluvím o tom, jak zkratkovitě filmové zpracování Miláčka pojímá sociální přesah příběhu a nevědomě potlačuje i jeho možnou univerzálnost. Je to právě společnost, která nedostatkem morálních hodnot oslabuje sama sebe, a nahrává tak průměrnosti, tedy nečestnému floutkovi, vztahujícímu dychtivě a bez ostychu ruce po všem, co by mu mohlo přinést užitek. Nicméně ani touto cestou se film k aktualizaci ke své škodě nevydal.

alt


MILÁČEK /  BEL AMI
Drama
Velká Británie / Francie / Itálie
Režie: Declan Donnellan a Nick Ormerod
Scénář: Rachel Bennette
Hrají: Robert Pattinson, Uma Thurman, Christina Ricci, Kristin Scott Thomas, Colm Meaney, Philip Glenister, Holliday Grainger, James Lance a další
Stopáž: 102 min.
Distribuce v ČR: Bontonfilm
Premiéra: 22. 3. 2012
Hodnocení: 30%

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa



Literatura

Husa Líza aneb když se chceme mermomocí odlišit

husa liza horacekMaminka je první, která jim zprostředkovává nové dojmy, které děti nacházejí nejdříve doma, a pak venku za dveřmi svého domova. A k tomu jim napomáhají pohádkové i nepohádkové příběhy, které máma i táta svým dětem čtou. Neznám d...

Divadlo

Laterna magika - HUMAN LOCOMOTION na Nové scéně Národního divadla

Human Locomotion perexVe čtvrtek 6. února proběhla na Nové scéně Národního divadla světová premiéra Laterny magiky HUMAN LOCOMOTION.  Vizuálně pohybová inscenace se zabývá světově známou a pro vývoj fotografie klíčovou postavou E...

Film

ZLÍN FILM FESTIVAL láká studenty a mladé lidi atraktivním programem

zlinsky filmovy festival 200Zlín se do historie zapsal především jako centrum obuvnického průmyslu, dnes se však profiluje jako město studentů – v současné době jich tady studuje