Pohltí nás Sociální síť?

Pohltí nás Sociální síť?


altInternetová sociální síť je poměrně nová záležitost stejně tak jako stejnojmenný film, popisující zrození té nejpoužívanější – Facebooku. Příběh o Facebooku bude za tisíc let starý jako lidstvo samo. Nejde v něm totiž o přijetí něčeho, co přišlo jako samozřejmost. Ve filmu se spíš od začátku klade důraz na individuální rozhodování jednoho člověka, který chtěl mít Facebook právě takový.

Je však zvláštní, jaký vede zakladatel Mark Zuckenberg vlastně život. V úvodní scéně vidíme, jak ho po výslechu dalšího Markova otravného tlachání pouští jeho holka k vodě. Místo toho, aby se s tím vyrovnal nějak s nadhledem, pomluvil ji na svém blogu a pokračuje dál ve svém životě před obrazovkou notebooku.

Má však štěstí, dostal skvělý nápad, jak rozšířit možnosti sociální sítě Harvardovy univerzity, a má tak možnost svůj workoholismus směřovat na něco opravdu zajímavého. Hlavní zápletku tvoří výslechy v různých komisích. Protože se Mark neustále pohybuje na hranici etických a právních norem, ilustrují tyto scény celkem dokonale v jak zarezlé společnosti Facebook vlastně vznikal.

alt

Musí se neustále obhajovat, vysvětlovat proč co udělal a pevně si stát za svým názorem, jinak by jej komise rozcupovaly na malé kousíčky. V podstatě jsou všechny podobné scény velmi poučné, protože tvorba Zuckenbergovy sociální sítě vyloženě stojí na jeho vlastním vkusu a tyto kolektivní diskuze bývají většinou tvůrčí asi jako zasedání poslanecké sněmovny.

Příběh je navíc protkán řadou osobních rozhodnutí, kterými Mark ovlivňuje osudy svých kamarádů. Začátky projektu jsou dost nekonvenční. U programování se chlastá, chodí se pařit, jíst do drahých restaurací a nechybí ani hezké holky, které doslova žasnou nad rostoucím počtem připojených internetových uživatelů, což zní vyloženě asexuálně.

alt

Hraní si se softwarem a virtuálními příkazy bylo pro opačné pohlaví ještě nedávno atraktivní asi jako výhra na matematické olympiádě. Na druhou stranu Facebook má citelný společenský význam a tomu už rozumí každý. Také proto proti Zuckenbergovu nápadu bojují typičtí alfa samci – univerzitní veslaři a prominentní studenti.
Mark má navzdory svému společenskému významu stále problém s mnoha sociálními aspekty běžného života. Má problém komunikovat s holkami a starostlivost kamarádů si někdy vykládá dost paranoidně.

Hlavní hrdina si však v příběhu prosadí svou právě jen díky své neústupnosti, která by se dala nazvat jako tvrdohlavost. Jedná se o velmi užitečnou a dobrou vlastnost, pokud má člověk štěstí a vkus na dobré nápady. Nicméně, jestliže se budeme na svět okolo nás dívat černobíle tak jako on, může se stát, že si mimo naše profesionální pole působnosti v běžném životě nedokážeme poradit.

alt

Sociální síť / The Social Network
USA, 2010, 120 min
Žánr: drama / životopisný
Režie: David Fincher
Scénář: Aaron Sorkin
Hrají: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Justin Timberlake, Armie Hammer, Josh Pence
Zvukové formáty: 5.1 čeština, 5.1 angličtina, 5.1 maďarština, 5.1 polština
Titulky: čeština, angličtina, maďarština, polština, slovenština
Distributor: Bontonfilm
Hodnocení: 75 %


Zdroj foto: Bontonfilm


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Divadlo je moje celoživotní láska, říká operní pěvec Radek Krejčí

radek krejci perexI když to neměl v životě vždy jednoduché, štěstí, píle a talent ho dovedly k vysněné profesi. Během let se vypracoval a svůj život si už bez jeviště nedokáže ani představit. Sólista opery Severočeského divadla v Ústí nad Labem Ra...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Peter Gábor v jednom kole

peter gabor 200Už dvacet inscenací, pod nimiž je podepsán jako režisér, má na svém kontě v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě Peter Gábor. Jeho prozatím poslední prací je hra nizozemských autorů Hermana Kocha a Keese Prinse Večeře, jejíž česk...


Literatura

Robert Vlach: Na volné noze

Na-volné-nozePráce na volné noze není jen o výhodách. Před nějakým tím rokem jsem se zúčastnila výzkumu, který autor mezi volnonožci dělal. Výhod jsem spatřovala mnoho, ale také jsem si se spoustou věcí neuměla poradit. S odstupem několika let držím v ru...

Divadlo

Jak je důležité míti po ruce Charleyovu tetu

200divCharleyova teta se celosvětově řadí mezi nejhranější a nejoblíbenější komedie. Ze dne na den proslavila autora hry Brandona Thomase, jenž byl do té doby spíše průměrným až podprůměrným dramatikem. Na českém jevišti se hra objevila už v roce 1894, tedy je...

Film

Nataša Gollová dostávala role bezstarostných dívek, ale její život nebyl peříčko

natasa 200Kdyby na začátku své filmové kariéry Nataša Gollová vytvořila postavu princezny, možná by to byla ta nejněžnější a nejkřehčí princezna, jakou mohl kdy český film mít. Takovou roli však na Barrandově nikdy nedostala. Ale přece ji role éterických dívek...