Vykutálená parta z Madagaskaru je zpět

Kultura21.cz

Vykutálená parta z Madagaskaru je zpět

Email Tisk

altČtveřice zvířecích uprchlíků z newyorské ZOO se k nám vrací ve svém třetím dobrodružství. Tentokrát je osud zavede do kasina v Monte Carlu, stanou se součástí bankrotujícího cirkusu doufajíce, že s jeho pomocí se dostanou nazpět do své milované domoviny, brooklynské ZOO. Po celou dobu jejich eskapád je jim v patách psychopatická monacká kapitánka DuBoisová.

 

Po celosvětovém megaúspěchu předchozího Madagaskaru nestála otázka, zda vznikne pokračování, ale za jak dlouho. V mezičase, při tvorbě třetího dílu, získaly nejoblíbenější postavičky, tj. militantní tučňáci, vlastní seriál, v němž svými kousky již přes dva roky baví televizní diváky. Před scenáristy tentokrát stála velká výzva, jakým směrem se bude příběh dále ubírat, neboť konec  druhého dílu přeci jenom pole možností poněkud zúžil. Scenáristé se rozhodli z palety nápadů pro ten nejotřepanější, přesto stále divácky vděčný, donutili naše hrdiny přidat se k mezinárodnímu cirkusu kočujícímu po celé Evropě. S podobným nápadem konfrontace domestikovaných „mazlíčků“ a cirkusové zvěře pracovala i prachmizerná Lovecká sezóna 3. Podařilo se tedy scenáristům vyvarovat se chyb svých kolegů a neučinili tak z Madagaskaru, nedobrovolně, trilogii? Podařilo se jim přiblížit či dokonce překonat předchozí díly? Odpověď na první otázku je ano, na druhou ne.

Jak již bylo výše naznačeno, scenáristé byli v nezáviděníhodném postavení. Přesto z nabízených možností nevybrali tu nejhorší, podařilo se znovu přivést nejen hlavní čtveřici, ale i tučňáky a krále Jelimána s jeho oddanou suitou. Proto velmi zamrzí, když postupem času byly některé „šťavnaté“ postavy odsunuty do pozice nepotřebného křoví. Ještě při scénách, odehrávajících se v Monte Carlu, si každá postava ukradne pár okamžiků sama pro sebe, např. Morisova reakce na Jelimánův pád z budovy, Mortova snaha o zneškodnění DuBoisové, opancéřované tučňáččí auto včetně dokonalého Kápova volantu („auto dělá, brm brm“). Avšak s příchodem cirkusáků jsou tyto postavy vypoklonkovány z děje. Jako by si všechny scénky a hlášky schovávaly do seriálu, což je velmi neprozíravé. Jsme tak ochuzeni o všechny Kowalskeho analýzy, Kápovo rozkazování, Ricovo demoliční řádění, Pěšákovu infantilitu, Morisovu ironii pronášenou v pseudohantecu a nakonec i o Mortovu neskutečně roztomilou „otravnost“. Žádná z nových postav není s to jejich absenci vykompenzovat. A o rozpačitém finále, utápějícím se v přehršli kýčovitých barev, raději pomlčet.

alt

I přes všechnu kritiku se nikdo nemusí bát, že by se u filmu nudil, děj plynule odsýpá. Vtipy nejsou tak vybroušené, přesto je jich dost, jakož i módně-popkulturních odkazů (hlavně Matrix je bohatě zastoupen). Byť některé vtipy děti, jimž je film primárně určen, zřejmě nepochopí, např. Vitaliova odpověď Alexovi, když se domáhá vstupu do maringotky: „Nět, vykopej si zemljanku“, či narážky na jeho zálibu v boršči. Právě při těchto hláškách bylo v kině hrobové ticho a do tmy zaznívaly nechápavé dotazy, cože to ten boršč a zemljanka jsou. A vtip o tom, jak reaguje extra panenský olivový olej na oheň, je čistě pro dospělé.

alt

Film je vyroben v dnes již absolutně nezbytné 3D. Efekty využívající tuto platformu jsou zdařilé, tak jako animace, která je čím dál tím lepší. Jako každý dětský film, je i tento opatřen českým dabingem. Ten je překvapivě průměrný. Dabéři své repliky „neprožívají“, ale jenom dokonale odříkávají, v jejich projevu chybí vášeň. Pryč jsou již doby, kdy i každý štěk měl svého dabéra a historka o první roli Michala Pavlaty se dnes zdá jako z říše snů (sfouknutí kahanu). Proto velmi zamrzí obsazení jednoho dabéra do více rolí, u Tomáše Juřičky to až tak nevadí, ale u Tomáše Racka, který perfektně mluví opici Masona, to obzvláště zabolí.

alt

Celkový dojem z filmu je poněkud rozpačitý. Je na něm vidět práce spousty talentovaných lidí, byť působí jistým prefabrikovaným dojmem. Možná by mu trocha času na „dopilování much“ neškodila. Když i tak ikonografické písně „Já tak rád trsám, trsám“ si moc neužijeme. Přes to všechno stojí film za shlédnutí, samozřejmě v kině.

P.S.: Kápo bude asi pěkný proutník, neboť o jeho choti nepadne ve třetím díle ani zmínka.

alt

Madagascar 3 /  Madagascar 3: Europe's Most Wanted
USA / 2012 / 92 minut
Žánr: Komedie / Animovaný
Premiéra v ČR: 14.6. 2012
Titulky/dabing: dabing
Distribuce v ČR: Bontonfilm
 
Zdroj foto: bontonfilm.cz


 
Banner

Rozhovor

Velký rozhovor s nadějným umělcem Markem Hubáčkem nejen o Chicagu

hub 200S Markem Hubáčkem jsem se sešla v útulné zlínské kavárničce, abychom si popovídali o jejich velkém projektu s názvem From Czech to Chicago, který má na svědomí on s jeho kamarádem Martinem Vítkem. Rozhovor je o kampani, ale především o umě...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (11)


Literatura

Nemám žádné jméno – ukradená autobiografie dívky vězněné v Terezíně

nemam zadne jmeno hilarovaNakladatelství Fragment poprvé českým čtenářům přináší knihu Nemám žádné jméno ověnčenou mezinárodními cenami a známou v západní Evropě, jejíž autorka česká spisovatelka a básn...

Divadlo

Březnový festival Ženy ženám v Divadle Bolka Polívky: Dojetí i komika v osudech silných ženských hrdinek

bolek perexFestivalu Ženy ženám bude od 8. do 14. března patřit Divadlo Bolka Polívky, které tak opět nabídne výběrovou přehlídku výjimečně zábavných i dojemných inscenací s ženskými hrdinkami v hlavních rolích. V rámci letošního roční...

Film

VŠEMI SMĚRY – cestou necestou za publicistikou

altNašim pravidelným čtenářům nemohla uniknout pozvánka na festival nezávislé publicistiky Všemi směry, který roztočil kolotoč otázek, diskuzí a workshopů na téma reportérství. Že jde o výjimečnou událost, sliboval i rozhovor s manažerkou projek...