Alfréd Hitchcock, roztomilý tlusťoch na zabití

Tisk

hitchock200Americký film Hitchcock reřiséra Sachi Gervasiho mapuje zlomové období v životě režiséra a scénáristy Alfreda Hitchcocka, kdy se rozhodl natočit horor podle románu Psycho. Ten pojednává o sériovém vrahovi Normanu Batesovi, který zabil svou matku, bratra a několik žen, které po maskou milého muže s chlapeckým úsměvem nerozeznaly psychicky těžce narušeného člověka.

 

Pokud jste někdy viděli alespoň jeden díl z cyklu strašidelných televizních povídek A. Hitchcocka, které režisér sám uváděl a komentoval, oceníte hned v úvodu nápad tvůrců filmu Hitchcock. Nechali totiž samotného Alfreda Hitchcocka (A.Hopkins) aby uvedl i tento snímek a nastínil divákům hlavní zápletku.

Hitchcock, v té době asi šedesátiletý, měl za sebou několik úspěšných filmů. Po komerčním neúspěchu filmu Vertigo se však ocitl v bodě, kdy nutně potřeboval novou inspiraci, nechtěl-li ustrnout u natáčení příběhů s předvídatelným dějem a plných opakujícího se klišé.

hitchoock1

Když je žák připraven, mistr se vždy najde. Na scéně se objevuje román Psycho s hlavní postavou Normanem Batesem (Michael Wincott). Právě on se stává Hitchovým učitelem, který jej nejen provází v představách a budí ze sna, ale dokonce se zhmotňuje a hovoří s ním v jeho skutečném životě. Vypráví mu o motivech svých hrůzných činů, o pocitech, které v něm vyvolávaly a radí Hitchovi ve chvílích, kdy podezřívá svou manželku z nevěry.

Paranoia a zuřivost jako by získávaly vládu i nad samotným režisérem, částečně na něj působí destruktivně, ale zároveň jej tato posedlost žene kupředu. Svůj vysněný horor chce natočit za každou cenu. Nejen jeho žena Alma s ním musí mít svatou trpělivost. Tlak, pod kterým probíhá natáčení je nesmírně velký. Alfred a Alma vložili do projektu vlastní peníze a věnují mu veškerou energii. Hitche vyčerpává neustálý boj s nadváhou a žárlivost, Almu zase jeho náladovost, záliba v alkoholu, jídle a blondýnkách. Přesto je mu stále po boku, pomáhá mu a podporuje jej, jako už ostatně 30 let jejich společného soužití.

Distribuci filmu ohrožuje zpoždění v natáčení, mravnostní komise, které se nelíbí některé scény a ředitelství Paramountu, které by rádo mělo jistotu, že uvedení filmu do kin nebude blamáží.

hitchoock2

Do poslední chvíle není jisté, zda horor u diváků uspěje. O to více si pak můžeme společně s Hitchem užívat scénu ve foyer kina, odkud sleduje škvírou ve dveřích divácké reakce. Přichází „sprchová scéna“ s typickým hudebním doprovodem skřípajících houslí…a diváci nezklamou! Hitch diriguje jejich hrůzyplný křik a tančí. Názory na tuto vsuvku se různí, někteří kritici ji považují za lacinou, mě pobavila.

Uznání se dočká nejen samotný film Psycho a Alfred Hitchcock, ale i jeho žena Alma přímo od něj. Mistr napětí, jak byl označován, se jí konečně, po třiceti letech, vyzná ze svých citů.

Herecké obsazení zaručuje kvalitní podívanou. Anthony Hopkins je sice díky dokonalému nalíčení k nepoznání a vlivem silné vrstvy materiálu tvořícího Hitchcockovu odulou tvář a podbradek nemá moc prostoru pro mimiku, ale přirozeně se sžil s korpulentní postavou . Chvílemi požitkářský výraz s občasným dětsky trucovitým nádechem, jindy zase samolibý, zuřivý či smutný vytváří zejména pomocí úst a různým nastavením a otevíráním rtů. Když jeho zkoumavý a upřený pohled odhaduje protivníka nebo sleduje tvář krásné blonďaté herečky, není divu, že si vyslouží polibek na tvář. Je totiž skutečně roztomilý.

hitchoock3

Helen Mirrenová v roli jeho manželky a spolupracovnice Almy je taktéž skvělá, její herectví je vyzrálé a věrohodné. Herečky v rolích Janet Leighové (Scarlett Johansson) a Very Milesové ( Jessica Biel) své role pojaly příjemně civilně, jen Hitchcockova asistentka Peggy Robertsonová ( Toni Collette) působí poněkud afektovaně, ale třeba taková skutečně byla. Šťastnou ruku měli tvůrci při výběru Jamese D´Arcyho, který zde hraje Anthonyho Perkinse (v Psychu Norman Bates) a je mu tak podobný, že to je k neuvěření.

Hudba využívá motivů z Hitchcockových filmů a seriálů, navozuje tedy autentickou atmosféru, stejně tak i kulisy a celková výprava odpovídají době natáčení hororu Psycho.

Jestliže režisér a scénáristé chtěli vzdát hold Alfredu Hitchcockovi a jeho ženě Almě Revilleové a připomenout jejich zásluhy na poli klasického hororu, tak myslím, že se jim to podařilo. Jestli však film natáčeli pouze s vidinou zisku, ke kterému jim měl pomoci věhlas A. Hitchcocka (jak se domnívají někteří kritikové), obávám se, že příliš komerčně neuspějí. Kino bylo, bohužel, téměř prázdné.

Snímek si asi neklade ambice stát se přesným životopisem A.H., může však být inspirací a motivací pro tvůrce, které potkal momentální neúspěch. Hlavní je, věřit sám v sebe a cítit důvěru svých blízkých. Fanoušci Alfreda Hitchcocka si jistě užijí různé odkazy na jeho dílo, které jsou v ději zakomponovány.

hitchoock plakat

Název: Hitchcock/ USA 2012
V českých kinech od: 7. 2. 2013
Žánr: Drama, Životopisný
Stopáž: 98 minut
Scénář: John J. McLaughlin, Stephen Rebello
Režie: Sacha Gervasi
Hudba: Danny Elfman
Hrají: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, James D'Arcy, Jessica Biel, Danny Huston, Toni Collette, Michael Wincott, Michael Stuhlbarg, Currie Graham, Tara Summers, Frank Collison, Richard Portnow, Kurtwood Smith, Wallace Langham
Distributor: Bontonfilm
Hodnocení: 85 %

Zdroj foto: Bontonfilm


 

Zobrazit další články autora >>>