Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

Publicistický thriller ze současnosti: Čtvrtá mocnost

Tisk

ctvrta mocnost200Do českých kin vstupuje německý koprodukční snímek Čtvrtá mocnost. Jeho autor Dennis Gansel, režisér mezinárodně oceněného filmu Náš vůdce (Die Welle, 2008), se opět vrací k tematice pomyslných hranic demokracie a totalitarismu. Čtvrtá mocnost předkládá kritický pohled na novinářské prostředí současného Ruska a upozorňuje tak na umně skrývané totalitní praktiky fungující v podmínkách obecně deklarované demokracie.

 

Teritorium „čtvrté velmoci“, jak lze tisk metaforicky pojmenovat paralelně k rozdělení státní moci na zákonodárnou, výkonnou a soudní, bývá divácky velmi atraktivní. Komediální zápletku ale tentokrát opravdu nečekejte. Již bylo v kinematografii nejednou dokázáno, že povolání novináře, a to nejen reportéra, bývá velmi krušné. Co teprve, pokud je vykonáváno v místě, kde se již tradičně nemožné stává skutečností (a naopak).

Zajímá vás, co všechno může zažít německý novinář v Moskvě? Jste-li pesimistou, možná tušíte tragické drama. Optimistům asi nic nezabrání alespoň na chvíli doufat v romantickou komedii. A ryzí idealisté se pravděpodobně směle těší na napínavý thriller o důležitých společenských hodnotách, které nakonec zvítězí. Avšak realisté, dost možná znalí ruského prostředí, se s prozíravostí sobě vlastní neodvažují ani tušit, ani doufat, natož se na cokoli těšit.

Veškeré události i osoby zobrazené ve filmu jsou smyšlené. Tohoto upozornění se divákům dostane pro jistotu hned v úvodní sekvenci. Přesto z realisticky pojatého příběhu mrazí, a to nejen kvůli tomu, že se odehrává v chladem proslulých končinách. Narážky na skutečné, ale běžnému zdejšímu životu přecejen vzdálené události jsou silnou oporou filmu. Autentičnosti výrazně pomáhá kamera Daniela Gottschalka, o jehož řemeslných schopnostech jsme se již mohli přesvědčit např. ve filmu Krabat (rež. Marco Kreuzpaintner, 2008). Technika nervózního, místy rozechvělého obrazu udržuje napětí a vtahuje diváky do děje, který sám o sobě není jen tak lehce k prostoupení.

Herecké výkony decentně souznějí s vážnějším laděním příběhu. Panevropské obsazení nabízí zástup více či méně povědomých tváří, nutno podotknout, že velmi vyhledávaných v nezávislých či národních produkcích. Hlavní roli ztvárnil Moritz Bleibtreu, známý ze snímku Baader Meinhof Komplex (rež. Uli Edel, 2008). Nejen pamětníci si v jedné z vedlejších rolí mohou připomenout jugoslávskou hvězdu sedmdesátých let Radeho Šerbedžiju. Příznivci o něco mladších hereckých nadějí naopak mohou ocenit další skvělé výkony Marka Ariho, Kasii Smutniak či stále obsazovanějšího Maxe Riemelta.

Režisér se v produkční fázi obklopil „prověřenými“ spolupracovníky, a tak je možné, že vám Čtvrtá mocnost třebas i formou hudební stopy (Heiko Maile) evokuje již zmiňovaný film Náš vůdce.

ctvrta mocnost

Vyznění snímku balancuje mezi pokusem o aktuální společenskou kritiku a snahou o plnohodnotný akční film. Tomu pochopitelně není co vytknout. Nicméně to ale asi bude důvodem, proč dramaturgicky trochu rozkolísaný příběh občas sklouzává do banálních rovin a proč některé záběry nemají daleko ke klišé, která nahrazují realističnost schematičností. Na druhou stranu – i taková někdy může být skutečnost.

Konspiračně laděný (avšak nikoli zcela nepodložený) námět, reflektující problematiku neomezného politického vlivu, přinejmenším vyvolává otázky nad tím, nakolik jsme (a máme-li vůbec být ochotni) věřit sdělovacím prostředkům, a jak je to vlastně s tou jejich „neochvějnou“ mocí. Média totiž nemusí být vždy jen zkaženým hybatelem světových událostí. Naopak. Ona sama mohou něčemu (či někomu) podléhat, mohou se lehce stát bezmocným nástrojem „vyšších“ zájmů.

Snímek Čtvrtá mocnost patrně není nejvhodnějším zábavným rozptýlením na sobotní večer s rodinou. Avšak nabízí výpověď o nepříliš známém, ale o to aktuálnějším dění, které nemusí nutně reflektovat pouze situaci v postsovětském Rusku. Pokud se tedy nebojíte poodhalit (možnou) skutečnost a rádi pochybujete o tom, co je vám předkládáno jako nezpochybnitelný fakt, neváhejte nad zhlédnutím tohoto filmu.

Čtvrtá mocnost (The Fourth State / Die vierte Macht)

Německo 2012, 115 min, v kinech od 25. 4. 2013
režie: Dennis Gansel
scénář: Dennis Gansel, Florian Schumacher
kamera: Daniel Gottschalk
střih: Jochen Retter
hudba: Heiko Maile
hrají: Moritz Bleibtreu, Kasia Smutniak, Rade Šerbedžija, Max Riemelt, Mark Ivanir, Stipe Erceg a další
hodnocení: 70%

Oficiální text distributora:

Paul Jensen je novinář a právě opouští Berlín. Vydává se daleko na východ, do Moskvy, aby zde začal pracovat v bulvárních novinách, které vede jeho mentor Alexej Oněgin. S nebývalou rychlostí dokáže novinám navrátit jejich zašlý lesk a slávu a také zvýšit prodej. Paulův život je jedna velká party, dokud nepotká okouzlující Katju a nezamiluje se do ní. Ta ho přiměje uvést v novinách politicky laděný nekrolog. Od té chvíle se spustí řetězec událostí, jenž obrátí Paulův život vzhůru nohama. Paul je zatčen jako terorista. Když je s Oněginovou pomocí propuštěn, musí čelit dalším tajemstvím, tentokráte ze své vlastní minulosti, a odhalit politické spiknutí namířené proti němu samému. Závod s časem začíná…


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

1st Choice: „Budeme hrát na tisíc dvě stě procent a navíc před domácím publikem!“

1st choice 200Těsně před festivalem Sunday Music Jam vám přinášíme rozhovor s bubeníkem kapely 1stChoice Janem Martinkem. V kapele se udály různé změny a frčí směle dál, tak si přečtěte, jak jim to jde a zajděte se podívat – 30. srpna do areálu Tiskárny n...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Hastrman není horor, ale dojemný příběh o nesmrtelné touze

hastrman-finalni-trailerKonečně se mi podařilo zhlédnout Hastrmana Ondřeje Havelky, který byl natočen podle předlohy knihy Miloše Urbana. Snímek je to vskutku povedený. I když často naráží na nepochopení a těší se ob...


Literatura

Klíč mistrů – klíč od brány ke štěstí?

altMáte pocit, že se vám nic nedaří? Patříte k lidem, kteří, ať dělají co dělají, stále mají nedostatek peněz, chatrné zdraví a smůla se jim lepí na paty? Zasadíte růži, vyroste vám lebeda, v létě na dovolené u moře vám pravidelně prší a ta...

Divadlo

Slovácké divadlo uvede brilantní komedii Dealer´s Choice

Dealers Choice 200Nový rok začal před pár dny a Slovácké divadlo už hlásí první premiéru. Představí ji v sobotu 14. ledna a jedná se o brilantní komedii Patricka Marbera Dealer´s Choice, která se s obrovskými úspěchy uvádí po celém světě.

...

Film

Každé filmování je velké dobrodružství, říká herec a šansoniér Jiří Bartoň

jiri barton 200Nejen na zámku Libochovice, ale také v Praze a na dalších místech v Česku vznikal během léta německý historický film Ottilie von Faber-Castell. V jedné z rolí se objeví také Jiří Bartoň. Jde o velkoryse pojatý televizní projekt, který pro...