KOYAANISQATSI: fascinující pastva pro oči

Tisk

KOYAANISQATSI 200V roce 1983 vypustil režisér Godfrey Reggio do světa Koyaanisqatsi. Pozoruhodný počin, jehož název pochází z jazyka indiánského kmene Hopi a jeden z jeho významů je „život vyvedený z rovnováhy“.

 

 

 

Tento dokumentárně-hudební počin potvrzuje staré otřepané klišé, že „obraz vydá za tisíce slov“. Delší a ještě delší záběry panenské přírody či naopak civilizace, všech jejích aspektů, a samozřejmě lidí, nepotřebují slovní komentáře. Záběry jsou dostatečně výmluvné samy o sobě. Tu popisují podmanivé kouzlo panenské přírody, tu promlouvají o něco naléhavěji, to když zobrazují výdobytky civilizace, které však představují pohromu pro přírodu. A chvílemi i zděšeně křičí, když divák sleduje „svět vyvrácený z pantů“. V každém případě ale obrazy jen informují a popisují, nečiní si pražádné nároky na vytváření závěrů, nekritizují, neobviňují, ani neoslavují dílo lidských rukou. Pouze servírují velmi vydatnou porci podnětů na hodně dlouhé zamyšlení. Jakákoli slova a komentáře by působily spíše rušivě a nadbytečně, nepřinesly by nic nového, nic, což by nebylo vyřčeno obrazem.

Pomyslný klobouk je nutné smeknout před kameramanem, Ron Fricke odvedl pořádný kus práce, a to práce zdařilé ve všech směrech. Schopnost dívat se kolem sebe, neskutečná trpělivost při natáčení přírodních dějů nebo záběrů pustých a liduprázdných končin bez známek života dělají z Koyaanisqatsi počin, který řadím mezi nejlepší ve své kategorii. Divák díky řazení záběrů nachází paralely mezi přírodními ději a procesy, které doprovázejí lidskou činnost. Zrychlené záběry tepajícího života v nočním velkoměstě jsou přeneseným zobrazením tepajícího života. Gradace prostřednictvím umělého zrychlování natočených procesů a pohybu kopírují zrychlující se tempo lidského života.

koyaanisqatsi 1

Nejenže je na co se dívat během celé doby trvání filmu, ono je celou dobu i co poslouchat. Na hudbě se vyřádil Philip Glass. Hudební doprovod dokresluje jak monumentálnost přírody, tak chladný až ledový dech civilizace, podtrhává a zdůrazňuje „cvrkot“ na přeplněných ulicích. Obraz a zvuk se podařilo vyladit do naprosté souhry, kdy viděné a slyšené vytváří harmonický celek.

Pokud lze o nějakém filmovém dílku říct, že přitáhne oči, jako kdyby byl v obrazovce nebo na plátně zabudován silný magnet, pak to o Koyaanisqatsi rozhodně tvrdit budu. Ač dílo postrádá děj, spád a narativní rovinu, nuda rozhodně nehrozí. Spíše si nejeden divák uvědomí, že největší monumenty a umělecká díla stvořila příroda, ne lidé.

KOYAANISQATSI

Název filmu/název filmu v originále: Koyaanisqatsi/Koyaanisqatsi: Life Ouf of Balance
Žánr: dokumentární/hudební
Původ: USA
Rok výroby: 1982
Režie: Godfrey Reggio
Stopáž: 83 min
Zvukové formáty: Dolby Digital 5.1
Distributor: Magic box
Hodnocení: 70 %

Zdroj foto: www.pomegranatearts.com, Magic box


 

Zobrazit další články autora >>>