Velký Gatsby - aktualizovaný, neaktualizovaný

Velký Gatsby - aktualizovaný, neaktualizovaný

velky gatsby plakat 200Dalo se předpokládat, že nejnovější adaptace proslulého díla velikána americké literatury Francise Scotta Fitzgeralda neunikne zběsilým komparačním snahám odborné i laické veřejnosti. Zdá se, že věrnost předloze tentokrát (neboť jak uvádí distributor snímku, jedná se již o pátý audiovizuální přepis stejnojmenné novely) nebude tím hlavním parametrem hodnocení. Zdá se, že na pořadu dne je porovnávání nového filmu Baze Luhrmanna s dosud nejslavnějším filmovým zpracováním Velkého Gatsbyho, snímkem režiséra Jacka Claytona se šarmantním Robertem Redfordem v titulní roli.

Nelze tvrdit, že je toto srovnání neopodstatněné. Nepochybně však odpoutává pozornost od nejednoho pozitiva nového pojetí příběhu o lesku a bídě dvacátých let, který má ke své předloze blíže, než se na první pohled může zdát.

Vraťme se nejprve k oné protřepávané a přetřásané komparaci Luhrmannova filmu s tím Claytonovým. Je pravda, že o podobnosti není nouze. Divák znalý starší verze může u některých scén snímku nového prožít nejedno déjà-vu. Avšak ne každý Claytonův film viděl. Čistě kvantitativně vzato, pojí oba snímky velkorysost stopáže, v kvalitativní rovině pak u obou narážíme na ambivalentní přijetí. (Kdo chce, může spekulovat, není-li mezi těmito dvěma podobnostmi kauzální vztah.)

Oba dva snímky se pokoušely pojmout příběh mentalitou doby, ve které vznikaly. Clayton v sedmdesátých letech vyzdvihl romantickou linku, Luhrmann se nyní zaměřil na explicitnější dramatičnost. Zřetelně se to odráží v hereckých výrazech titulních představitelů. Zatímco Redfordův Gatsby byl tragický, fyziognomií podepřený romantický hrdina s prvky sympatické naivity, převtělil se Leonardo DiCaprio do labilního, chvílemi přímo vyšinutého jedince, zarputilého sociopata, místy možná až příliš připomínajícího postavu Howarda Hughese z biografického snímku Letec. Jenže právě takový je původní knižní hrdina, byť se tak trochu skrývá mezi řádky.

Máme-li přesto nutkání označit Velkého Gatsbyho za příběh o lásce, je nutné si uvědomit, že by se mohlo jednat o lásku k pozlátku, přepychu, úspěchu a v první řadě k sobě samému. Baz Luhrmann s obrazností sobě vlastní poodhaluje kontext Fitzgeraldova sociálně kritického díla. Jeho snímek je potemnělejší a ve výraznějších barvách, a to jak metaforicky, tak doslovně.

Oslepující záblesky pompézních večírků, ilustrující styl a náladu doby, nejsou zdaleka tím jediným, co přibližuje atmosféru dvacátých let současným divákům. Mistrovsky zpracovaná spektakulárnost Luhrmannova snímku netkví jen v obrazu, ale i v hudbě. Výsledek spolupráce Craiga Armstronga, Jay-Z, lidí kolem uskupení Black Eyed Peas a dalších hudebníků vysoko převyšuje běžný standard filmových soundtracků. Krom zakomponování emblematických dobových melodií, které se stalo víceméně běžnou praxí, je film doprovázen současnými písněmi pozměněnými pulsem jazzu a charlestonu. Nejedná se o plytkou stylizaci, ale o sofistikovanou syntézu typického tanečního rytmu bouřlivých dvacátých let s tanečními rytmy dneška, které se tak potkávají se svými kořeny.

Máte obavy, že by nové zpracování mohlo působit lehkovážně a povrchně? Upřímně řečeno, nenapadají mne jiná dvě slova, která by výstižněji charakterizovala atmosféru dvacátých let. A třeba nakonec právě to bude pojítkem, které dovede další generaci přiblížit příběh minimálně stejně tak dobře, jako se to ve své době povedlo často zmiňované Claytonově verzi. A možná i o něco lépe.

velky gatsby1

Oficiální text distributora:

Scenárista, producent a režisér Baz Luhrmann s pomocí své mimořádné představivosti znovu převedl na filmové plátno román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby. Luhrmann nabízí svoji vlastní vizuální interpretaci klasického příběhu a oživuje jeho děj dosud nevídaným způsobem. Hlavní roli v jeho filmu ztvárnil Leonardo DiCaprio.

Román „Velký Gatsby“ sleduje příběh Nicka Carrawaye, který opustí středozápad a na jaře roku 1922 se vydává do New Yorku, města ztělesňujícího uvolňující se morálku a populární jazz. Carraway hledá svou vlastní verzi amerického snu a usadí se nedaleko domu záhadného a časté večírky pořádajícího Jaye Gatsbyho a také kousek od své sestřenice Daisy a jejího záletného manžela s modrou krví Toma Buchanana. Nick se postupně stane součástí světa mimořádně bohatých lidí, jejich iluzí, lásek a zklamání. Nick jako svědek tohoto světa píše příběh nemožné lásky, věčných snů a automobilové tragédie, a nastavuje zrcadlo moderní době a jejím soubojům.

velky gatsby plakat

Velký Gatsby (The Great Gatsby)
drama, USA, 2013, 142 min
Premiéra v ČR: 16. květen 2013
Režie: Baz Luhrmann
Scénář: Baz Luhrmann, Craig Pearce
Kamera: Simon Duggan, ACS
Předloha: Francis Scott Fitzgerald
Hudba: Craig Armstrong
Herci: Leonardo DiCaprio, Tobey Maguire, Carey Mulligan, Joel Edgerton, Isla Fisher, Jason Clarke, Elizabeth Debicki a další

Hodnocení: 88 %

Zdroj foto: Warner Bross



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Markéta Schneiderová: „Hodně mi záleží, aby člověk zapomněl, že je to jenom napsaný.“

schneiderova 200Jak se ze spisovatelky ‚do šuplíku‘ stane úspěšná blogerka, která trousí svá díla po světě? Co člověka nakopne, aby si začal plnit svůj sen a přitom se nezačal brát hrozivě vážně? Markéta Schneiderová je ženou činu. Osob...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Nakupujte u odborníků, chcete-li spolehlivě odejít ze života

obchod pro sebevrahyZejména animovanému filmu se daří v groteskní poloze šířit mnohdy šokující morbidity, které by v hraném filmu sotva prošly - a francouzští tvůrci se tímto směrem rádi vydávají. Už od pradávné (a stále roztomile strašid...


Literatura

Cesta do hlubin ilustrátorovy duše

deniky ondreje sekory 200Ondřej Sekora (1899–1967) pracoval od roku 1921 v Lidových novinách, ale vlivem politických událostí z nich musel pro židovský původ své manželky, se kterou se odmítl rozvést, po dvaceti letech odejit a v letech 1944–19...

Divadlo

Divadlo na cucky představuje s novým prostorem i nové logo

fin3Sezónu 2017/18 bude olomoucké nezávislé Divadlo na cucky zahajovat v novém kulturním centru na Dolním náměstí, jehož součástí bude i kavárna a galerie. Průčelí budovy ozdobí také nové logo z dílny Pavly Baštanové.

Film

La Grande Bellezza

grande200Pri sledovaní filmu som sa stále vracala k novšiemu Sorrentinovmu filmu Mladosť, ktorý som videla ešte pred Veľkou nádherou. Nedalo mi to, navzájom ich neporovnávať a nehľadať medzi nimi paralely. Zatiaľ čo Mladosť na mňa pôsobila viac európsky (niel...