Zlín Film festival, sekce Dny dánské kinematografie: Otevřená srdce
Banner

Zlín Film festival, sekce Dny dánské kinematografie: Otevřená srdce

Email Tisk

otevrena srdce200Zlínský filmový festival je primárně orientován na filmy pro dětského a dospívajícího diváka, zkrátka však nepřicházejí ani diváci, kteří již dětským a teenagerovským střevíčkům odrostli. Krom soutěžních sekcí hraných a animovaných filmů pro děti a mládež filmový program doplňují informativní sekce. Jednou z nich je i ta, představující jednu z národních kinematografií. Volba letos padla na Dánsko. Zlínské filmové publikum se tak mohlo seznámit s kinematografií, která vypouští do světa díla velmi zdařilá.

 

Cecilie a Joachim, mladý zamilovaný pár, nemohou se dočkat, až si řeknou před oltářem ano. Marie a Niels, pár středního věku, šťastně sezdáni, jen občas jim připraví horké chvilky jejich pubertální dcera Stine, dva mladší synové bez problémů. Toto je rozestavění figurek na počátku hry, kterou zamotá autonehoda, kdy Marie srazí Joachima. Následky jsou fatální, Joachim zůstává ochrnutý od krku dolů. Jako ten příslovečný domeček z karet se zhroutí život nejen jemu, ale i jeho snoubence Cecilii, která je nucena čelit Joachimovým projevům zoufalství. Podporu nachází u Nielse, postupem času se tato podpora přehoupne do sexuálního a milostného vztahu. Tak jako rozjeté Mariino auto smetlo Joachima, tak rozjetý vlak emocí a vášně mezi Cecilií a Nielsem smete pilíře jejich předchozích životů.

Vztahy postav připomínají spletenec, kde vše souvisí se vším, čin jednoho ovlivní někoho dalšího. Ve spleti vyhrocených vztahů, kde by první mohl odsoudit druhého a druhý třetího, si nikdo nemá co vyčítat, vinni jsou něčím svým způsobem všichni. Ač filmové archivy přetékají snímky s podobnou zápletkou, divák nejspíš nedojde k závěru, že už něco stejně nebo alespoň hodně podobně zpracovaného viděl. Vděčit za to může snad hlubší sondě do propletence vztahů, která se nezasekne u povrchu.

Pokud divák získá hned v úvodních scénách pocit, že ho do příběhu vcucává mohutný vír, tak to nebude přehnanou cítlivostí. Protože ta vlna emocí se nakonec vytvaruje do vířícího trychtýře a strhává vše, tedy spíše každého, kdo sedí před plátnem. Emoční náboj je však prost prvoplánového stroje na slzy u citlivějších diváků. Veškeré emoční vypětí divák hercům sežere i s navijákem. Okleštěné technické možnosti tvůrců, kteří se rozhodli natáčet podle pravidel Dogmatu, tak přenášejí docela podstatnou část odpovědnosti za úspěch na bedra herců. Jejich výkony musí být to, co diváka strhne, zaujme, právě na hereckých výkonech docela podstatně stojí a padá úspěch filmu. Tým provádějící výběr herců měl mimořádně šťastnou ruku, neboť se ve filmu neobjevuje ani jeden, který by byl výrazně pod úrovní svých velmi dobrých kolegů.

otevrena srdce2

Snad právě pravidla manifestu Dogma, jichž se při natáčení Susanne Bier držela, jsou důvodem, proč výsledné dílo působí syrově, ale právě touto syrovostí diváka dostane. Reálnost obrazů, míst a také zvuků charakteristická pro „dogmatické“ filmy zdaleka překonává sebelepší postprodukční úpravy. Jediný speciální efekt, který Susanne Bier použila k vyjádření přání a tužeb hrdinů, bylo použití rozostřených záběrů, které jako by natáčela značně nejistá, třesoucí se ruka. V době, kdy se skoro žádný film neobejde bez speciálních efektů, se musí režisér, kameraman i herci sakra snažit, aby uspěli v konkurenci filmů se speciálními efekty, týmu, který pracoval na Otevřených srdcích, se to povedlo na výbornou.

Dánskou kinematografii lze přirovnat k diamantovému dolu, ze kterého čas od času vypadne méně či více vybroušený kámen, ale skoro nikdy nejde o bezcenný šutřík. Otevřená srdce bych sice nepřirovnala k dokonale vybroušenému diamantu, nicméně svou cenu, která převyšuje většinu výplodů kinematografie, má. Dogmatici prostě umí.

otevrena srdce1

Název filmu/název filmu v originále: Otevřená srdce/Elsker dig for evigt
Žánr: drama/romantický
Původ: Dánsko
Rok: 2002
Režie: Susanne Bier
Scénář: Anders Thomas Jensen
Hrají: Mads Mikkelsen, Sonja Richter, Nikolaj Lie Kaas, Paprika Steen, Niels Olsen, Ulf Pilgaard, Ida Dwinger, Philip Zandén
Kamera: Morten Soborg
Hudba: Jesper Winge Leisner, Ivory
Střih: Pernille Bech Christensen, Thomas Krag
Produkce: Zentropa Entertainments4
Stopáž: 113 minut
Hodnocení: 80 %

Zdroj foto: OutNow! Image Gallery



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Partneři

Hledat

Mimísek 35

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Průplavy ke svobodě

Cenné svědectví doby přináší kniha s názvem Korespondence Janouch/Vaculík. Unikátní dopisy pocházejí z archivu Nadace Charty 77 a dokumentují vztah dvou intelektuálů, jaderného fyzika a spisovatele, jejichž...

Divadlo

Listopadový Den flamenka: žhavý temperament a spalující vášeň v objetí kytary i tance

flamen200Kdo zažil někdy večer v zapadlé sevillské hospodě nebo koncert legendárního Paca de Lucii či některého jiného velikána flamenka, nikdy už nezapomene na tu atmosféru. Ohnivý temperament a virtuozita se snoubí v gejzírech prudkých emocí, atmosféra by se...

Film

FILM PÁTÁ LOĎ BUDE MÍT SVĚTOVOU PREMIÉRU NA PRESTIŽNÍM BERLINALE

pata lod 200Slovensko-česko-maďarský film PÁTÁ LOĎ bude mít světovou premiéru na Mezinárodním filmovém festivalu Berlinale. Snímek režisérky Ivety Grófové vybrali do soutěže Generation Kplus. Její předcházející celovečerní film Až do města Aš byl nominován...