Britská škola humoru pro pokročilé: U Konce světa

Britská škola humoru pro pokročilé: U Konce světa

Tisk

200filmKomediální autorské dvojici Simon Pegg – Edgar Wright se podařilo získat pro svůj film U Konce světa řadu hvězdných jmen, mimo jiné i Pierce Brosnana. Možná to nemluví samo za sebe, ale leccos to o nové britské komedii napovídá.

 

 

 

Jedno anglické přísloví shrnuje životní moudrost ostrovanů do nutnosti zachovat si chladnou hlavu a nohy v teple. A s tím asi nelze moc polemizovat. Vedle těch, které snímek U Konce světa zahřeje u srdce, by tedy podle všeho měl každého správného vyznavače britského humoru tento snímek příslovečně zahřát u nohou. Přinejmenším všechny ty, kteří jsou v této svébytné víře bytelně kováni nejen nadčasovými Monty Pythony, ale zejména seriály typu Červený trpaslík, Black Books či Spaced (pod kterým je dokonce podepsán stejný scenáristicko-režisérský tandem). Na zmar v této souvislosti nepřijde ani obeznámenost se ságou Doctor Who (v současnosti uváděnou Českou televizí pod názvem Pán času).

U Konce světa1

Jinak řečeno, jako každý dobrý britský produkt se i tento film vymyká běžným měřítkům. A když se něco vymyká měřítkům, je to prakticky nehodnotitelné, pročež prosím čtenáře o prominutí za nezcela úplné zhodnocení všech technických parametrů tohoto snímku. Na druhou stranu ale nelze popřít, že většina „nehodnotitelností“ bývá věcmi svého druhu úžasnými. A úžas je něco, co se tomuto snímku nedá upřít. 

Začíná to vcelku nenápadně. Úvodní sekvence snímku nás za zvuků adekvátní hudby nostalgicky přeladí do atmosféry počátku devadesátých let, těsně před rozpukem zlaté éry britpopu, aby na nás posléze v plné své šedi udeřila nemelodická současnost. Vystřízlivění, byť svým způsobem dočasné, zmírňují známé milé tváře, v čele s již zmiňovaným Simonem Peggem, mužem zapomenutelného jména, ale sotva zapomenutelného obličeje.

Vzápětí ke slovu přichází příběh, jejž lze slovy těžko vyjádřit. Kdyby totiž jeho podstata závisela jen na převyprávění, balancoval by kdesi na pomezí naprosté blbosti a blíže nespecifikovatelné pubertální naivity. To člověka nutí se sám sebe zeptat, jak definovat blbost. Blbě. Příběh mužů, jimž krize středního věku klepe na rameno, jak by se snad dal film U konce světa zjednodušeně (a nepříliš duchaplně) anotovat, ponechává divákovu hlavu v chladu – mozkové závity skutečně nikdo žhavit nemusí. To je mnohdy, přiznejme si, velmi příjemné, dokonce osvěžující. I když to nemusí být tím pravým šálkem čaje pro každého.

U konce svta2

Jenže podstata těch nejlepších věcí bývá často ukryta právě v blbosti, stačí zavzpomínat na mladá léta (i v tom vám ostatně snímek U Konce světa podá pomocnou ruku). A dobře promyšlenou blbost je třeba ocenit tím víc. Říká se, že některé věci jsou tak blbé, až to hraničí s genialitou. To už jste možná mnohokrát slyšeli, ale pokud jste to ještě neviděli na vlastní oči a chtěli byste, v tuto chvíli už pravděpodobně tušíte, na co zajít do kina.


U Konce světa (The World's End)

Velká Británie, 2013, 109
Min
žánr: komedie; přístupno od 12 let

Česká premiéra: 24. 10. 2013

Režie: Edgar Wright

Scénář: Simon Pegg, Edgar Wright

Kamera: Bill Pope

Střih: Paul Machliss

Hudba: Steven Price
Hraji: Simon Pegg, Nick Frost, Paddy Considine, Martin Freeman, Eddie Marsan, Rosamund Pike, Pierce Brosnan 



Hodnocení: 80 %
 

Oficiální text distributora:


Kamarádství na život a na smrt, nakažlivý humor, nadměrná spotřeba alkoholu, problematičtí hrdinové, pěstní výměny názorů a nečekaně výbušná překvapení – to jsou poznávací znamení společné práce komediální dvojky Edgar Wright a Simon Pegg. Pomocí těchto prostředků nás úspěšně odbourali v komediích Soumrak mrtvých a Jednotka příliš rychlého nasazení. Do třetice vás zvou na film, jenž se jmenuje podle hospody s poměrně zlověstným názvem – U Konce světa. Tahle putyka, stojící v ospalém městečku Newton Haven, je zajímavá snad jen tím, že má být cílem velmi odvážného pivního maratónu pětice kamarádů. Ti se ho pokusili „doběhnout“ už před lety, ale tehdy na ně bylo tempo 12 piv – 12 hospod – 1 noc příliš zběsilé. Pak je osud zavál na všechny strany, než se Gary (Simon Pegg), který v životě nic nedokázal, rozhodl, že dokáže dokončit alespoň legendární tah po hospodách v Newton Haven. Přemluví ostatní kumpány (Nick Frost, Paddy Considine, Martin Freeman, Eddie Marsan) a společně se po letech vydají domů, aby se stali nesmrtelnými. Jenže Newton Haven je nevítá zrovna s otevřenou náručí. Stačí prvních pár piv a několik velmi bizarních příhod, aby si uvědomili, že v tomhle městě něco nebo někdo smrdí. Najednou nebojují jen o úspěšné strávení dalšího piva, ale i o vlastní krky. Cesta do hospody U Konce světa se zdá být najednou mnohem náročnější, než čekali. Jenže vy byste to vzdali, kdybyste si měli naplnit sen z mládí? A jen tak mimoděk přitom zachránili celé lidstvo? Podle režiséra Edgara Wrighta lze příběh filmu shrnout jako záznam jedné hodně nepovedené pánské jízdy. „Nádherně ukazuje to, co je nám Britům velmi blízké – schopnost čelit sebevětší kalamitě s kamennou tváří a typickým suchým humorem,“ dodává.


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Seznamte se se slackline a gibbonem Markem Smolkou!

slackline smolka200Marek Smolka je členem českého národního týmu Gibbon Slacklines a jedním z organizátorů soutěží tohoto mladého dynamického sportu. Jedná se o balancování, chození, trikování a freestyle na natažen...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

I při cestě na dno svítá naděje

cestaVen perexPo téměř dvou desetiletích, která uplynula od natočení Mariana, se Petr Václav opět vrací k romské problematice. Ve filmu Cesta ven se však neobrací k minulosti, která Romy n...


Literatura

Nepřekonatelný Saturnin

Saturnin perexPro mne rozhodně ano. Tento humoristický román mám ráda a vracím se tu a tam k němu, protože Jirotkův jazyk, nadhled a smysl pro humor mi vždy dokážou osvěžit den – byť by byl i chmurný. Co člověk může napsat...

Divadlo

Kniha džunglí ožívá na prknech Divadla Kalich

200divSlavný příběh Rudyarda Kiplinga o lidském mláděti Mauglím, kterého vychovala džungle, se stal dobrým tahem a námětem pro muzikálovou verzi, kterou do hudební podoby přepracovali Ondřej Soukup a Gabriela Osvaldová.

...

Film

Sněhulák? Spíš nesourodá sněhová břečka

snehulak 200Jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku běží od 12. října v kinech. Tvůrci a marketéři slibují, že se budeme bát. Ti, co četli knižní předlohu Jo Nesba ví, že by se bát měli. Převézt knižní bestseller známý všude po světě do filmové podoby je vždy velká loter...