Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

Cesty pánů Hanzelky a Zikmunda po světě

hanzelkazikmund perexV dobách, kdy československé televizní vysílání bylo teprve v plenkách a kdy informace o dění ve světě dostával divák především prostřednictvím filmu (a to jak díky cestopisným dokumentům, tak týdeníkům, uváděným před celovečerním programem).

Zpravidla to bývaly pořady zahraniční, a pokud vznikly v tuzemské produkci, jednalo o náhodné záznamy náhodně podniknutých cest. Jedinou výjimku tvořily desítky krátkých a čtveřice celovečerních snímků Jiřího Hanzelky a Miroslava Zikmunda. V letech 1947-1950 a 1959-1964 podnikli pověstné výpravy doslova po celém světě, odkud přivezli cenná osobní svědectví. Nyní tyto obrazové záznamy (i ty posléze nezařazené) zpřístupnil Filmexport v devítidiskovém, pečlivě sestaveném kompletu nazvaném jednoduše - Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund.

Informační hodnota těchto dokumentů je mimořádná. Prozradí, jak se oba cestovatelé, kteří souběžně sepsali i řadu knih o svých zážitcích, pokoušeli předat jednotlivé postřehy a zjištění, nahlédnout pod vnější exotický obal a přiblížit jak život lidí v často nepředstavitelně chudých regionech, ale také v těch bohatých a vyspělých (třeba v Japonsku). Leckdy přinášejí cenný doklad o stavbu dané lokality před více než půlstoletím. Oba autoři - zásluhou svého ekonomického vzdělání – byli navíc schopni postihnout i fungování (a leckdy také nefungování) hospodářských struktur.

hanzelkazikmund2

Ostatně ze závěrečné, pro ně určitě dosti deziluzivní cesty po Sovětském svazu pochází pověstná Zvláštní zpráva č.4, která upozorňuje na zaostalost a málo kompetentní řízení, na mrhání přírodními zdroji i lidským umem. Tento text, ke kompletu přiložený, vykazuje snahu pomoci rozvoji socialismu odstraněním nedostatků, které jej brzdí (z tohoto hlediska jej nelze označit za antikomunistický, ostatně byl zaslán nejvyšším stranickým představitelům u nás i v Sovětském svazu).

Dokumenty Hanzelky a Zikmunda se více či méně podřizují ideologickým tlakům. Ostatně se není čemu divit: zvláště jejich první cesta byla zpracována v podmínkách nejtužšího stalinismu v první půli 50. let. Vlastně tyto dokumenty nesvědčí jen o navštívených zemích, ale stejně tak poukazují na zvyklosti panující v oblasti dokumentární tvorby, zejména v souvislosti se zdůrazněním osvětového, vzdělávacího rozměru. Je záhodno ještě doplnit, že nespatříme naprosto všechny snímky Hanzelkou a Zikmundem natočené - vyřazeny jsou ty krátké tituly, které se staly součástí celovečerních filmů, aby se tak předešlo zbytečnému zdvojování obsahu.

Obrazový materiál, který cestovatelé pořídili, i navržené komentáře k němu zpracovával do konečné podoby Jaroslav Novotný. Ve čtení doprovodných textů se v průběhu časuvystřídali Karel Pech, Miroslav Doležal, Jaromír Spal, Karel Höger a Václav Voska. Hudbu zpravidla skládal Zdeněk Liška. A dokumenty vzbuzovaly všeobecné nadšení: ostatně nabídly jediný způsob, jak ze zadrátované země nahlédnout do exotických končin. Jsou dochovány dopisy, v nichž se pisatelé rozplývají třeba nad tím, jak je uhranuly záběry mohutných vodopádů nebo výbuch sopky. Jako mimořádnou atrakci vnímali, že v celovečerním filmu o Africe (ještě černobílém) byl výstup na horu Kimimandžáro zcela unikátně pořízen v barvách. Teprve při druhé výpravě mohli Hanzelka a Zikmund výhradně používat barevný materiál, jejich poslední celovečerní projekt Je-li kde na světě ráj (1961) je dokonce širokoúhlý.

hanzelkazikmund1

Kolekce filmů Hanzelky a Zikmunda je cenná i tím, že obsahuje další snímky, které český divák dosud neměl šanci spatřit, najmě ruské pořady o nich, které vznikaly během cesty po Sovětském svazu i po ní. Nalezneme však i jejich publicistická televizní vystoupení (například v rámci Zvědavé kamery), kdy sdělují své postřehy.

O strnulém, centrálně řízeném socialismu si nečinili žádné iluze, koncem 60. let se jednoznačně postavili na stranu obrodného procesu, odsoudili ruskou okupaci - a v následném normalizačním období za to zaplatili zákazem jakékoli veřejné činnosti. Jejich knihy se nesměly vydávat ani půjčovat, jejich filmy zmizely z kin. Teprve po pádu režimu se jim dostalo uznání, jaké si rozhodně zasloužili. Až tehdy o nich (i s nimi) vznikla řada televizních pořadů, které ukázaly, že cestovatelské nadšení je nikdy neopustilo.

Cestovatelé Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund

hanzelkazikmund

Kolekce filmů natočená mezi roky 1947 až 1964
Komplet obsahuje 9 DVD (cca 1200 minut záznamu) a tištěnou přílohu Zvláštní zpráva č.4
Vydal Filmexport Home Video v roce 2014

( 4 hlasů )

Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Renata Petříčková: O hnědých pastelkách se mi i zdálo…

200roByla to první nabídka pro opravdové ilustrace do knihy. „Poprvé jsem vzala pastelky, abych s nimi vytvořila něco, co bude zdobit knižní stránky,“ říká Renata Petříčková, kterou zhruba před rokem s touto nabídkou oslovila autorka knihy Hvězdná obloha. Ilus...

Dánská road-movie „Spi, děťátko, spi“ jde až na dřeň

detatko 200Žánr road-movie máme asi obecně spojený s nějakou americkou bláznivinou, jejíž protagonisté jsou během své cesty zahaleni nejmíň v alkoholovém oparu a mají na svědomí naprosté šílenosti. Dánský příběh, poslední z řady Severské kultovní filmy, které...

Straka na šibenici aneb kostlivci se nemusejí vždy skrývat ve skříni

strakaNaSibenici 200Obraz Pietera Bruegela Straka na šibenici zakomponoval Daniel Petr do svého stejnojmenného románu, který by šel definovat jako souhrn životních tragédií hlavního hrdiny. Dílo, které vzešlo ze štětce nizozemského malíře ve druh...

Bytové divadlo Ferdinanda Vaňka: Blíž už to nejde!

vanka 200Vodičkova ulice v centru Prahy, vchod číslo 32, 2. patro. Na této adrese se několikrát měsíčně scházejí herci spolku Kašpar s diváky, aby společně prožili nebývale intimní, mimořádně intenzivní, nezapomenutelný večer.

...

Trailer Martin a Venuše je hotov. Práce na filmu jdou do finále

martin a venuse 200Na novou českou celovečerní komedii Martin a Venuše - s podtitulem: když hlídá táta - láká právě dokončený trailer se záběry částí zajímavých scén a hlavních hrdinů, ale i na výbornou hudbu Michala Hrůzy