Petr Zelenka natáčí nový film Ztraceni v Mnichově

Email Tisk

Ztraceni v Mnichove 200Režisér Petr Zelenka, tvůrce divácky úspěšných komedií Knoflíkáři, Rok ďábla a  Příběhy obyčejného šílenství se po sedmi letech vrací s novým snímkem podle vlastního námětu a  scénáře Ztraceni v Mnichově.


Trojnásobný držitel Českého lva za nejlepší režii (Knoflíkáři, Rok ďábla, Karamazovi) a jednoho ČL za nejlepší scénář (Knoflíkáři), jehož snímky Knoflíkáři, Rok ďábla a Karamazovi se staly i nejlepšími filmy roku,  se rozhodl realizovat film o kontroverzním tématu, jakým byl a stále je pro Čechy Mnichov 1938. Proč?
Kromě toho, že mne toto téma dlouhodobě zajímá, byl asi prvním impulzem k práci neúspěch Formanovy a Havlovy adaptace Mnichovského přízraku,“ říká Petr Zelenka. „Nevím, jak se dostali daleko s textem, ale nepodařilo se jim film zafinancovat, což mne u těchto dvou jmen překvapilo. Až později jsem pochopil proč. Náš příběh je tedy nejen o Mnichovu, ale i o tom, proč se o tomto tématu nedá točit.“


Jak bývá u tohoto autora zvykem, jde o příběh, v němž se realita potkává z fikcí, kde autor na základě skutečných historických událostí buduje nový příběh, v němž se skutečnost  a fantazie skládají do pestré mozaiky, které můžeme i nemusíme věřit. Co mohou diváci čekat?
Mohou očekávat humor, absurditu, příběh odehrávající se v mnoha rovinách, film, na který je sice třeba se soustředit, ale zato se dá vidět víckrát. Představte si 40 minut Knoflíkářů, 50 minut Roku ďábla a před tím vším tři minuty archivních záběrů a máte to,“ dává stručný návod režisér.


Sir „P“, devadesátiletý papoušek šedý, který kdysi patřil Edouardu Daladierovi, se na pozvání ředitele Francouzského kulturního institutu ocitne v roce 2008 v Praze jako živá relikvie z dob Mnichovské dohody. Sir „P“ po Daladierovi dodnes opakuje některé důležité věty a prohlášení. Papouška za dramatických okolností unese český novinář Pavel a na základě sirových kontroverzních citací Daladiera rozpoutává mezinárodní politický skandál.

Ztraceni v Mnichove


Na pozadí těchto událostí sledujeme Pavlovu snahu vyrovnat se s krizí středního věku, jeho odchod z práce, od manželky a naopak sblížení s opeřeným mediálním hrdinou. Ale to je jen polovina příběhu... Druhou část snímku tvoří jakýsi fiktivní film o filmu – padesátiminutový hraný dokument ze zákulisí natáčení. Na pozadí natáčení koprodukčního celovečerního filmu ukazujeme české povahové rysy, stereotypy a mýty o národní povaze a historii. České historické trauma se mísí s traumatem nedokončeného filmu a s osobními ambicemi a dramaty tvůrců.

V hlavních rolích filmu uvidíme Martina Myšičku jako novináře Pavla, Václava Koptu jako šéfredaktora a Pavlova nadřízeného, Marka Taclíka jako jeho kolegu, novináře Jakuba, Janu Plodkovou jako tlumočnici, Václava Neužila jako jejího žárlivého manžela, Tomáše Bambuška v roli režiséra, Vladimíra Škultétyho jako produkčního, Jitku Schneiderovou jako Pavlovu manželku. Ředitele Francouzského institutu si zahrál kulturní diplomat Stanislas Pierret, který svou kariéru začínal v bývalém Československu a ještě před rokem 1989 významně přispěl ke kontaktům českého disentu se zahraničím. V současné době Pierret skončil jako ředitel Francouzského institut v Bukurešti a začíná pracovat na stejné pozici ve Varšavě.  Tlumočníka Sira „P“  si zahraje  francouzský herec a divadelní režisér Marcial Di Fonzo Bo (mimo jiné si zahrál i roli Pabla Picassa v Allenově Půlnoci v Paříži), v roli francouzského velvyslance uvidíme prezidenta mediální skupiny Lagardére ČR Michela Fleischmanna  a řadu dalších osobností, které hrají samy sebe.


Film má za sebou první týden natáčení, splnily se některé obavy plynoucí z toho, že se točí film, jak nenatočit film?
„Pracujeme s cvičeným papouškem šedým, rekonstruujeme v podstatě celý filmový štáb, máme celkem asi 57 rolí, z toho je mnoho obsazeno neherci. Některé scény jsou ve francouzštině, v jazyce, který neovládám. To všechno jsou rizikové faktory, kterých je možné se obávat, nebo se na ně naopak paradoxně těšit. Ale teď, po prvním týdnu práce vidím, že štáb je skvělý a herci fungují tak jak mají, takže snad bude všechno v pořádku,“ říká s úlevou režisér Petr Zelenka.


Film vzniká v produkci Davida Ondříčka a společnosti Lucky Man Films, koproducentem je Česká televize. Jde o první spolupráci dvou  velmi úspěšných filmařů od jejich diváckého hitu Samotáři z roku 2000, který natočil režisér David Ondříček rovněž v produkci Lucky Man Films podle Zelenkova scénáře. Samotáři se stali druhým českým divácky nejnavštěvovanějším filmem roku 2000  a vidělo je téměř půl milionu diváků.

Film uvede do kin distribuční společnost Falcon v průběhu roku 2015.


 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

K21 se představuje

KATEŘINA HAJŇUKOVÁ


redaktorka a editorka

    Narodila se koncem března 2000, je tedy znamení berana a jak říká, zcela odpovídá její tvrdohlavosti. Pochází z Karlových Varů, které moc ráda a v současnosti je studentkou čtyřletého gymnázia.

    S K21 spolupracuje od začátku července a říká, že je za to neskutečně ráda. "Editace mi otevřela nový svět, který pro mně mnoho znamená a dává mi mnoho možností."

    Mezi koníčky Kačka řadí poslouchání hudby, čtení, psaní různých příběhů, hraní na keyboard, jízdu na skateboardu a trávení času se svými přáteli. "Dalo by se říct, že mým velkým koníčkem je barvení vlasů. D§vod? Už čtyři roky si barvím své hnědé vlasy částečně na modro a nikdy bych svoje modro-hnědé vlasy nevyměnila."

    Mimo studia a editace se věnuje svému blogu. Blogerkou je už asi sedm let, při čemž svůj dosavadní blog má čtyři roky. Ve škole ji nejvíc baví psychologie, český jazyk a angličtina.

    "Ze všeho nejdůležitější je pro mě moje rodina, která mě vždy drží nad vodou. Motta a citáty jsou moje doména. Už jako malá jsem si sepisovala a opisovala motta z internetu nebo ráda prohledávala mamčiny sešity s citáty. Můj nejoblíbenější pochází od zpěváka Andyho Biersacka, který má skupinu Black Veil Brides, kterou miluji: "Každý na světě má sny. Drž je blízko svého srdce a nikdy nepouštěj..."

Toulavka

Anketa


Chat s osobností

Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 27

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Myšlení o fotografii / I : Průvodce modernitou v antologii textů

mysleni o fotografiiPrincip fotografie krystalizoval během 30. let 19. století - protnuly se v něm dvě důležité položky, jednak znalost chemických látek citlivých na světlo, které dovolily fixaci snímaného obrazu, jednak princip...

Divadlo

Muzikál Pomáda

Pomada 200

K celosvětovým oslavám 40. výročí premiéry legendárního amerického muzikálu Pomáda na newyorské Broadwayi se připojila i stověžatá Praha a ta...

Film

Severské kultovní filmy odstartovala finská bláznivá komedie

Unno perexSkandinávský dům ve středu 2. září odstartoval přehlídku kultovních severských filmů v Komorním kině Evald. Uváděné filmy jsou ve svých domovinách známé asi jako české Pelíšky, avšak český divák se k nim může dostat úplně poprvé a navíc si užít ori...