Knick - doktoři bez hranic

Knick - doktoři bez hranic

knick 200Newyorská nemocnice Knickerbocker, v níž se desetidílný seriál Knick - Doktoři bez hranic odehrává, skutečně existovala (na rohu 131. ulice a Convent Street) už od dob občanské války, svému účelu sloužila do 60. let minulého století, kdy byla přeměněna na domov důchodců. Režisér Steven Soderbergh, proslavený řadou podnětných film jako Kafka, Traffic - nadvláda gangů, Dannyho parťáci, Vedlejší účinky, Che Guevara, Liberace!, ovšem nevypráví ani tak o jednotlivých lékařských případech jako spíše o mezilidských vztazích v nemocnici panujících, s důrazem na rozporuplnou osobnost ústředního hrdiny, kterým je doktor Thackery (Clive Owen), vedoucí chirurgické oddělení.

Je vyzdvižen jako průkopník nových, dosud nevyzkoušených postupů (riskantní operace jsou předváděny veřejně pro široké auditorium), ostatně některé speciální nástroje si sám odlévá. Avšak současně jsou zpochybněny jeho lidské kvality: nejenže propadl závislosti na kokainu, bez něhož - jak spatříme hned v úvodní části - není schopen ani vstát z postele, ale navíc odmítá přijmout kvalifikovaného lékaře jen proto, že je to černoch (André Holland jako střídmě sebejistý doktor Edwards, jenž nabyl cenné zkušensti při pobytu v Evropě). Obává se, že pacienti by nechtěli, aby se jich byť jen dotkl. Je tudíž nasnadě, že musí projít trnitou cestou, než změní své návyky i smýšlení.

Příběh se odehrává zhruba před sto lety, režisér pečlivě oživuje podobu tehdejších ulic zaplněných kočáry a občasným automobilem, svědomitě rekonstruuje vybavení bytů a oblečení, se šokující otevřeností ukazuje i průběh operací. Načrtává širší kontexty, zvláště masivní přistěhovalectví provázené chudobou, nuzným ubytováním i jazykovou nevybaveností, častými nemocemi. Děvčátko, které překládá své hospitalizované mamince, se v jednu chvíli omluví, že musí odejít, protože nastupuje do práce. A samozřejmě nechybí ani motiv podplácení, městský hygienik je ochoten zamhouřit oči nad nedostatky, pokud majitel zdravotně nevyhovujících domů zaplatí.

knick1

V seriálu jsou postupně akcentovány jednotlivé postavy ve svých rozdílných povahách - počínaje čerstvě přijatou sestrou, které Thackery nejprve vynadá, že pacienta špatně ošetřovala, přes ráznou řeholní sestru, která usadí i prostořeké drsoně, přes lékaře a sponzory nemocnice až k  sanitním zřízencům, kteří zajišťují převoz pacientů. Každý z nich se dočká svého dramatického uplatnění.

V tomto ohledu je očekávatelnost zápletek značná, navíc ne vždy odpovídající možné realitě - stěží si lze představit, že by správní rada nemocnice prosazovala tak urputně právě černošského lékaře, navíc proti vůli vrchního lékaře. Už jedině schází, aby se s podobným přezíráním potýkala také žena-lékařka, aspoň v českých podmínkách přehlížená a odmítaná svými mužskými kolegy.

Soderbergh, jenž se postavil rovněž za kameru, se snažil navodit pocit autenticity ve světelné modelaci prostoru, chce evokovat, jak tehdejší lidé mohli vnímat svět kolem sebe, jen postupně zasvětlovaný elektrickými žárovkami. Avšak herecké pojednání jednotlivých postav považuji za spíše povrchní, jednorozměrné, víceméně jen hromadící jednotlivé povahopisné aspekty.

Probleskuje sklon k velebení americké vynalézavosti, která položila základ všemu (zejména technickému) pokroku; ostatně i černošského doktora, jenž se zprvu cítí být urážen a ponižován opovržlivým chováním natolik, že hodlá nemocnici opustit, fascinuje Thackeryho zarputilost i odvaha, že se posléze rozhoduje setrvat, aby se ještě něčemu od něho přiučil.

knick3

Režisér přibližuje i dobovou mentalitu, kdy úmrtí v nemocnici se nijak zvlášť neřešilo (ostatně zaznějí obavy z odvozu do nemocnice, protože soused se z ní nevrátil), kdy lékaři zkoušeli dosud nevídané postupy, někdy ovšem deprimováni, že náročné operace končí nezdarem, jak tomu bylo hned v úvodní scéně, kde těhotná žena umírá po císařském řezu a lékař, jenž operaci vedl, vzápětí páchá sebevraždu. Thackery ovšem nepodléhá skleslosti ani beznaději, odhodlaně hlásá, že chce lidem krok po krůčku pomáhat - jakoby v zápase se Všemohoucím, aniž by hleděl na počet neúspěšných pokusů.

Soderbergh vcelku sugestivně sděluje, že pro tehdejší lékařství, ustavičně zdolávající nejrůznější omezení a překážky, byla příznačná zarputilost a ochota riskovat, postupovat cestou pokus-omyl, dokud nebylo nalezeno spásné východisko. Smrt pacienta se tak stávala nezbytnou daní na cestě k pokroku, na cestě k uzdravení těch, kteří lékařskou pomoc budou potřebovat. Škoda, že z českých tvůrců dosud nikoho nenapadlo podobně vylíčit heroické zápasy české mediciny v dobách Josefa Hamerníka, Josefa Thomayera, Ladislava Syllaby, Antonína Heverocha nebo první v Čechách vystudované lékařky Anny Honzákové.

knick2

 

Knick - Doktoři bez hranic (The Knick)
USA 2014, desetidílný televizní seriál à cca 60 minut
Scénář: Jaxck Amiel, Michael Begler, Steven Katz
Kamera a režie: Steven Soderbergh
Hrají: Clive Owen (dr.Thackery), Juliet Rylanceová (Cornelia Robertsonová), André Holland (dr.Edwards), Eve Hawsonová (Lucy Elkinsová), Eric Johnson (dr.Gallinger), Lori Finkelová, Cara Seymourová, Chris Sullivan
Uvádí: Cinemax počínaje sobotou 9.srpna od 22.00, též dostupno na HBO GO.

Hodnocení: 70%


Foto:  HBO


 

Přihlášení



Imago, imagines I.-II.

Autoři zvolili jako východisko koncepce nové syntetické publikace věnované středověkému umění v českých zemích latinské slovo imago (označující nejen dvourozměrný obraz, kresbu apod., ale i výtvory trojrozměrné a případně i díla architektonická). academia.cz

Život byl pes

Tak to jsem já – pes Život. Rozhodně jsem se nenarodil jako domácí mazlíček. Díky různým okolnostem, které vám budu vyprávět, a také díky mému vzhledu a povaze, nikoho nenapadlo ho ze mě udělat. grada.cz

Rozhovor

Seriál k měsíci čtenářů: Knihovny pro K21, Olomouc

brezen-mesic-ctenaru 200Regály plné knih, u počítače dáma či pán, který obřadně přebírá vracené knížky a zapisuje nově vypůjčené. Místnost specificky vonící – tak voní jenom tištěné publikace, stojící jako vojáci v řadách. V sále tichý šum, jak...

Hledat

Chaty s osobností

Z archivu...

Čtěte také...

The Help „Odvaha přeskočila jednu generaci.“

help PEREXA je tu opět jeden ze srdcervoucích příběhů, tentokrát o tahání figurek po černých polích těmi bílými, jak se jim to na šachovnici hodí. Příběh klasicky postavený na motivu nejlepšího přátelství, které pomalu, ale jistě nakonec zpřetrhají odlišné mo...


Literatura

Sejdeme se v knihkupectví – tajemství a hádanky

sejdeme seStrýček Billy byl pro Mirandu vždycky jedno velké dobrodružství. Když se objevil, nikdy nevěděla co čekat, ale jedno bylo jisté – bude to neskutečná zábava. Nikdy jí přesně neřekl, o co dané odpoledne půjde, právě naopak. Prostřednictvím hádanek a ...

Divadlo

Mariina volba. Dramatik Milan Uhde představil svou verzi biblického příběhu

Mariina volba foto perexVážený náš dramatik, kdysi zakázán režimem, pak vyzdvižen na politický piedestal, jenž s pochopením všech, kteří ho znají, opustil, aby se dál věnoval tomu, co umí a miluje. Dramatické tvorbě. Takového ho známe, tak...

Film

Colette mezi sexuálním násilím a něžnou láskou

200filmPrózy Arnošta Lustiga, zpodobňující rozličné podoby holocaustu i jeho následků, už několikrát posloužily jako námět pro film (Démanty noci, Dita Saxová, Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, v televizi Modrý den). Nejnověji se mezi ně zařadila Colette. Lust...