Příběh hodinek Prim

Příběh hodinek Prim

Prim 200Za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky z programu Kulturní aktivity 2014 vyšla jedinečná publikace, která je opravdovým skvostem, obzvlášť pro milovníky hodinek a jejich historie. Libor Hovorka, jehož zásluhou tato plnobarevná kniha spatřila světlo světa, pracuje jako vývojový konstruktér pro hodinářskou společnost. Podílel se třeba na vývoji hodinkových strojků Prim Quartz, působil jako pedagog na hodinářské škole, sám je výrobcem vlastních hodin, věnuje se historii přesné mechaniky a píše články do hodinářských časopisů. Kdo už by byl lepším průvodcem mezi ručičkami a ozubenými kolečky než on? Má samozřejmě i jiné zájmy, dnes s ním ale strávíme čas procházkou tikajícím světem.

Hned na začátku knihy najdete obsah. A je opravdu bohatý. Aby ne, mezi roky 1954 až 1994 se toho událo opravdu hodně. Tak kupříkladu: Přehled mechanických strojků hodinek Prim je pasáž rozdělená na osm menších kapitol. Přehled elektronických strojků hodinek Prim má pět částí. Nesmírně zajímavá je kapitola Příběh vybraných modelů hodinek Prim, kde najdete dokonce devět částí. Následuje fotogalerie s nazvaná Jak šel čas. Po ní najdete velmi rozsáhlý Katalog 1958 – 1994. Potom je tu už „jen“ Slovo závěrem obsahující Použité obrázky, Použité prameny a navrch ještě Jmenný rejstřík.

Přeskočím Úvod, kde je moc hezky popsaná historie sériové hodinářské výroby, která sahá až do doby Rakousko – Uherska a najdete tu spoustu zajímavostí a informací, které vám jistě přinesou mnoho poučení. Stejně tak přeskočím Přehledy plné náčrtů, plánků, detailních vyobrazení strojků s prototypovým označením, statistik a vývojových kroků. Najdete tu například pojmy jako samonátah, samonátah s tlumičem nárazů nebo třeba kalibr, stejně jako informace o modelech, které získaly zlaté medaile a třeba i to, které a za kolik strojků české výroby se používaly a používají v zahraničních hodinových strojcích. Dovolím si přeskočit i kapitolu Jak šel čas. Je plná obrázků z vývojového centra nebo z jednotlivých vývojových provozů. Na dobových fotografiích jsou převážně usměvavé ženy u strojů, ať už jsou to lisy, soustruhy, frézy nebo stroj na pozlacování hodinkových pouzder. Najdete tu i propagační letáky ze 60. let, titulní strany podnikového časopisu, různé reklamní letáky a plakáty a detailní záběry na Primky různých velikostí, kalibrů a společenských příležitostí.

Prim

Zastavím se ale u Katalogu 1958 – 1994. Podrobné tabulky všech druhů hodinek, barev, strojků a materiálů ocení nejeden sběratel nebo hodinářský fanda. Katalog je členěný podle kalibrů. Na každé straně je vyobrazeno šest modelů, u každého najdete typové označení, rok vzniku, velikost pouzdra a informaci o tom, zda mají třeba svítící ručky a indexy, nebo jaké jsou jiné varianty toho konkrétního modelu. Fotografie jsou barevné a velmi kvalitní. Katalog tvoří dobře polovinu z počtu 424 stran a kromě hodinek samotných jsou tu vyobrazeny také pásky, krabičky na hodinky (včetně spodních vložek do krabiček) ale třeba i záruční listy či návody k použití a je jich tu opravdu hodně.

A to je konec knihy. Ještě tu najdete Slovo závěrem, kde se v první větě píše: „Každý by měl něco sbírat. A je v podstatě jedno co…“. O tom já vím taky svoje. Moje sbírka ubrousků sice při stěhování skončila v nenávratnu, sbírku prasátek rozebraly děti, ale svoji sbírku cukrů, která zatím nemá systém a tvar, tu si střežím jako oko v hlavě. „Kdo si hraje, nezlobí“ je známá pravda. Znám sběratele pohledů, plechových krabiček nebo petrolejových lamp. Na hodinkáře jsem zatím nenarazila, ale až takového člověka potkám, určitě mu o téhle knize povím. Vždyť tady je úplně všechno, co potřebuje vědět. Pěkně ucelené a systematicky seřazené. Když už si dal pan Libor Hovorka tu práci a s laskavou pomocí Technického muzea v Brně vznikla tahle nádherná publikace s všeříkajícím názvem PRIM, tak to by byl hřích, aby ji milovník tikání a hodinového strojku minul bez povšimnutí!

Název: Hodinky Prim 1954 - 1994
Autor: Libor Hovorka
Žánr: Naučná/ Katalog