Střední Evropa: jak na sebe vzájemně pohlížíme

cesi a jejich sousede 200Nakladatelství Academia vydalo knihu Češi a jejich sousedé s podtitulem Meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě. Čtveřice autorek - Sylvie Graf, Martina Hřebíčková, Magda Petrjánošová a Alicja Leix - se jala zkoumat, jak sousedící národy střední Evropy, jmenovitě Češi, Slováci, Němci, Poláci a Rakušané na sebe pohlížející, přičemž v hledáčku pozornosti jsou přirozeně čeští respondenti. Výhradně na Čechy se ostatně vztahují i výroky jejich sousedů.

Sociologicky zaměřená publikace nenechává nikoho na pochybách, že touží po označení vědecká, nalezneme tu i tabulky a barevné grafy. Nejprve se zabývá teoretickým vymezením meziskupinových jevů, věnuje se třeba výkladu takových termínů, jako jsou stereotypy nazírání, předsudky a rovněž diskriminace. Druhá rozlehlá kapitola osvětluje metodologii výzkumu, aby snad čtenář ani na okamžik neupadl v pokušení podezírat autorky z nějakých nepravostí. V dalších kapitolách se třeba dočteme, jak jednotlivé národnosti vnímají samy sebe.

Čtenáře budou přirozeně nejvíce zajímat výsledky, podepřené dotazníkovým šetřením, které shrnují zjištěné údaje. Pro lepší dokreslení jsou hojně zmiňovány jednotlivé výroky zpovídaných osob, ať již se jedná o vztah Čechů ke svým sousedům nebo naopak okolních národů k českému etniku.

Potvrdily se empiricky známé zkušenosti, že třeba stále panuje silný pocit vzájemnosti mezi Čechy a Slováky. Mezi Čechy a Poláky přetrvávají drobná škorpení, máme tendenci se na Poláky dívat jako na směšné pámbíčkáře a na vždy poctivé podnikavce.

cesi a jejich sousede mapa

Potěšitelné jistě je, že se snad již vymizela vražedná animozita mezi Čechy a Němci, daná krutými zážitky z druhé světové války a živá zejména mezi (již vymírajícími) pamětníky. Avšak i nyní Češi Němcům vytýkají, že se v zahraničí - jmenovitě u nás - chovají hlučně, neomaleně a nadutě.

Co připojit k výsledkům? Jejich zevšeobecnění bude asi sporné, protože jsou takříkajíc "jednotlivé", jakkoli výzkumnice pracovaly s třemi skupinami českých respondentů – s vysokoškoláky, s dospělými pracujícími a sociálními vědci. Za sebe musím vznést vážnou výhradu: když už si autorky daly tu práci, že prozkoumaly postoje českého obyvatelstva k sousedům (a vztah sousedů k němu), je mi líto, že uvízly toliko v rovině státní příslušnosti.

Postrádám taktéž oboustranně prozkoumaný postoj Čechů k menšinám, které s nimi (vedle nich) na území českého státu žijí. Mám na mysli nejen romskou populaci, ale také Ukrajince, Vietnamce, Číňany, přistěhovalce z bývalé Jugoslávie či nyní tak aktuálního Blízkého východu. Komunikace a kontakt s těmito komunitami je rozhodně každodennější, a tudíž důležitější nežli se sousedy.

Kniha Češi a jejich sousedé je dílo z laického stanoviska pozoruhodně "nejedlé", obtížně konzumovatelné a zahlcené dávivým vědeckým balastem. Což kdyby vážené pisatelky toto dílo přepsaly do srozumitelnějšího jazyka a oslovily tak širší čtenářskou masu, nejen své kolegy?

cesi a jejich sousede

A snad by mohly odbourat i směšné lpění na genderové vyváženosti. Posuďte sami tento úryvek: "Sociology a socioložky jsme sloučily do jedné skupiny a s politology a politoložkami, odborníky a odbornice z oboru kulturní antropologie s etnology." (s.85) Jak jsem z této věty vyrozuměl, v etnologii se žádné ženy zřejmě nevyskytují, když nebyly zmíněny. Ještěže vážené vědkyně neslučovaly myslivce s myslivkyněmi, celníky s celnicemi, hady s hadicemi nebo popelníky s popelnicemi…

P.S. Tak si vybavuji, jak jsem se nad něčím podobným řehtal už kdysi dávno v Životě Briana nestárnoucích Monty Pythonů. I tam se to, byť na biblickém půdorysu, hemžilo důsledně lišenými příslušníky a příslušnicemi všeho možného. A vůbec: pro zlepšení nálady po namáhavé četbě si pusťte tuhle legendární parodii kramářských morytátů, završenou vědeckým bádáním o Golemovi: složili ji pánové Voskovec, Werich a Ježek

Sylvie Graf, Martina Hřebíčková, Magda Petrjánošová, Alicja Leix: Češi a jejich sousedé. Meziskupinové postoje a kontakt ve střední Evropě.
Vydala Academia, Praha 2015. 351 stran
Hodnocení: 50%