Banner

Lidové tradice jako součást kulturního dědictví

Email Tisk

lidova tradice 200Zvyky a obyčeje, kterými kdysi oplýval český (moravský, slezský, případně i sudetoněmecký) venkov, nenávratně zmizely. Jen málokde - zejména v jihomoravském prostoru - zůstávají stále životné, i když v mnohých případech jako zábavná, neřkuli turistická podívaná, nikoli jako stále aktuální součást prastarých obřadů. Na odiv vystavené zdivadelnění je přitom zřetelné.

 

Lidové kultuře se odborníci věnují od 19. století, po vydávání dílčích studií nastoupila několikerá souhrnná zpracování (v předválečné i poválečné Československé vlastivědě, nejnověji v rámci Velkých dějin zemí Koruny české) – viz ZDE http://www.kultura21.cz/historie/11720-masarykova-univerzita-roman-malach-miroslav-valka-vesnicka-stavebni-kultura-paseka-lubomir-tyllner-velike-dejiny-zemi-koruny-ceske Podrobnější zmínku si rovněž zaslouží sborník Lidové tradice jako součást kulturního dědictví, vydaný brněnskou Masarykovou univerzitou .

Knihu tvoří tři rozsáhlé příspěvky, které podrobně zkoumají důležité atributy lidové kultury. Alena Křížová se zabývá krojem jako výrazem národní, případně regionální identity. Miroslav Válka se věnuje lidovému domu a proměnám. Martina Pavlicová obhlíží v zobecňujícím nadhledu folklor a folklorismus v historické a sociální perspektivě.

Texty se vyznačují obdobnou strukturou: nejprve se autoři obracejí do minulosti, mapují dosud zjištěný vývoj i jeho reflexe a teprve poté si všímají současnosti. Důležité jsou zmínky, jak se národopisné projevy stávaly předmětem ideologizace a nabývaly druhotných významů, vlastně už od vzniku samostatného státu a zejména za komunistické éry (1948-1989), kdy "politicky vhodný" folklór byl vyzdvižen do pozice pravé lidové kultury a jako takový rozvíjen - byly zakládány tzv. soubory lidových písní a tanců.

Dokládají to rovněž filmy, ať již z 50. let, kdy této ideologizaci byly poplatné (Zítra se bude tančit všude, Ještě svatba nebyla), nebo z pozdějších desetiletí, kdy naopak zesílilo zpochybnění těchto falešných nánosů (Moravská Hellas, Žert). V současné době však můžeme pozorovat, jak se moravský venkov opět stává pouhou krojovanou kulisou s kabaretně bizarními figurkami - stačí pohledět na takové komedie jako Bobule nebo Svatba na bitevním poli. Divím se, že takové příživnictví nikdo rázně neodsoudil.

Kniha oplývá jednou velkou předností - a tou je kvalitně vytištěný (převážně barevný) obrazový materiál. Zajišťuje se tak potřebná názornost, protože vhodný obrázek často vypoví více než sáhodlouhé slovní popisy. Tak třeba můžeme pohledět, jak se vyvíjel kroj - díky přetiskům renesančních krojových knih, barokních grafických listů si ozřejmíme dávnou minulost, zatímco národní uvědomování spojené s 19. stoletím již zdůraznilo potřebu jednotného slovanského kroje, jakkoli sestaveného z dílčích již existujících prvků - kalhoty byly převzaty od Hanáků, kabátec od Valachů.

lidove tradidce 2

Kupř. v národním oděvu signovaném revolučním rokem 1848 dominuje u mužů kabát se šňůrováním zvaný čamara, zatímco ženy oblékaly obdobný kabátek označený za kacabajku. Portréty leckterých národních buditelů a buditelek té doby dokládají, že takové odění se doopravdy nosívalo. A vycházely z něho další stejnokroje, třeba sokolský. Vlivy krojových tradic prosakují podnes, i do módního návrhářství, někdy i jako protiváha neosobní nivelizace.

Také vesnický dům vystupuje jako symbol národní kultury, dokonce býval vztyčován na národopisných výstavách z konce 19. století. Odtud je již jen krůček myšlence zakládat skanzeny, soubory budov postavených ve volné přírodě, které měly imitovat vesnickou pospolitost včetně řemesel - a v některých případech skutečně dochází k oživení dávných tradic a vymřelých povolání. Uchovávání "národního dědictví" však bylo zhusta záležitostí městských intelektuálů, architektů a umělců, které okouzlila archaičností stavebních forem.

Na vesnicích se v autentické starobylé podobě zachovaly vlastně jen příbytky těch nejchudších, kteří neměli dost prostředků na vystavění "modernějšího" domu. Smysl pro uchování tvarového historismu se objevoval málokde, vesničané každodenně žijící v tomto prostředí, pro městskou populaci atraktivním svou rázovitostí, si takovou možnost zpravidla neuvědomovali, případně nepřipouštěli. Takže staré budovy mnohdy rekonstruovali chalupáři či jiné "náplavy", které okouzlila jejich starobylost.

Knihu uzavírá toto zamyšlení: "Dnes už hovoříme nejen o folklorismu, ale i etnokulturních tradicích, které do sebe zahrnují ještě další úrovně vztahů k tradiční lidové kultuře a svou podstatou daleko přesahují pouhou prezentaci či využívání lidové kultury. Je to nová badatelská otázka, která se naplňuje především současnými výzkumy a jejíž zodpovězení úzce souvisí s hledáním osobní identity v globálním světě."

lidove tradice


Alena Křížová, Martina Pavlicová, Miroslav Válka: Lidové tradice jako součást kulturního dědictví
Vydala Masarykova univerzita (Ústav evropské etnologie na tamní Filozofické fakultě)
Brno 2015. 312 stran.
Hodnocení: 100 %

Foto: kniha

 



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

Přihlášení

Nechte si poradit...

Jaká kniha, divadlo, koncert či jiná akce by našim čtenářům neměly uniknout?

KAMILA PĚTRAŠOVÁ

redaktorka K21, PR manažerka UPM v Praze

Jestli se o mně něco dá říct, tak že jsem knihomol. A proto bych na tomto místě doporučila několik autorů, kteří mi dělají nejčastěji společnost. Zaměřuji se především na severskou krimi, a tak pokud hledáte nějaký tip a rádi se trochu bojíte, podívejte se v knihkupectví nebo v knihovně na jména: Dan T. Sehlberg, Samuel Bjork, Carl-Johan Vallgren, Kristina Ohlsson, Camila Läckberg, Gard Sveen, Jens Lapidus. Určitě se hodně z vás těší na pokračování příběhu Lisbeth Salanderové, na kterém pilně pracuje David Lagercrantz. Pro případ, že byste chtěli okusit spíše severský humor – Jonas Karlsson a Lars Vasa Johansson jsou správnou volbou. Pokud jste fanoušci severu a knihy vám nestačí, sledujte aktivity Skandinávského domu. Pro divadelní večer doporučuji hru Švandova divadla na Smíchově Zabít Johnnyho Glendenninga – jestliže vám nevadí peprná slovíčka nebo výstřely. Jako PR manažerka Uměleckoprůmyslového musea v Praze nemohu opomenout krásnou expozici Český kubismus v Domě U Černé Matky Boží a komorní Galerii Josefa Sudka, která sloužila jako Sudkův byt, až do jeho smrti – zažijte pravý genius loci.

Anketa


Banner

Chat s osobností

Hledat

Mimísek 12

Partneři

Čtěte také...

Gotika v jihozápadních Čechách: Obrazy krásy a spásy

Gotika perexVýstavu připravila Národní galerie v Praze, Sbírka starého umění ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni a s Ústavem pro dějiny umění Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Výstava Gotika v jihozápadních Čechách: Obrazy kr...

Nové komentáře

  • 19.05.2017 06:43
    ...
    chia semínka miluju.
     
  • 18.05.2017 09:05
    Děkujeme
    Dobrý den, děkujeme za ...
     
  • 17.05.2017 07:55
    problém
    Nelze odeslat odpovědní ...

Facebook

Twitter


Literatura

Velké historické okamžiky 20. století z netradičního úhlu pohledu odhaluje Stoletý stařík… Jonase Jonassona

stolety starik 200Alan Karlsson měl toho dne slavit sté narozeniny. Se všemi poctami, co k takové slávě patří. Celý domov důchodců se na to připravoval, babky se zkrášlovaly, dědkové se těšili na vzrůšo, personál domova netrpělivě pobíhal a všichni...

Divadlo

Podzimní mezinárodní festival dětské a mládežnické tvorby AVE BOHEMIA se uskuteční na přelomu října a listopadu

AVE BOHEMIA 200Podzimní festival AVE BOHEMIA, který se věnuje tvorbě dětí a mládeže a je soutěžní přehlídkou v mnoha žánrech, se uskuteční od 31. 10. do 4. 11. 2013. Opět v Praze, v prostorách kongresového sálu hotelu Olšanka na Žižkově....

Film

Pohroma na oběžné dráze

200filmFilmů zasazených do vesmírného prostoru vznikla dlouhá řada, avšak Gravitace (2013) patří mezi ty, řekněme, pojednané s téměř dokumentaristickou věrohodností. Vyznačuje se bezmála reportážní věcností. Dokonce ji můžeme považovat za takřka "domáckou", prot...