Moderní design může být pointou příběhů krásných věcí s historií, dokáže jarní veletrh starožitností ANTIQUE
Banner

Moderní design může být pointou příběhů krásných věcí s historií, dokáže jarní veletrh starožitností ANTIQUE

Email Tisk

Antique200Expozice největšího tuzemského veletrhu starožitností ANTIQUE se zpřístupní už za necelé tři týdny, přesně 18. až 21. dubna v prostorách Novoměstské radnice v Praze. Asociace starožitníků ČR, která akci tradičně dvakrát do roka pořádá, zvolila za leitmotiv rozličná spojení historie a současnosti, hledání krásy a ladnosti starých krásných předmětů v souhře se současným designem. Ve spolupráci s Asociací návrhářů interiérů budou návštěvníkům přiblíženy starožitnosti v nových kontextech. A to v hlavním výstavním i doprovodném programu veletrhu.

Panující zájem o kombinaci moderního pojetí interiéru s citlivým využitím starožitných prvků je přirozenou reakcí na jistou strohost a odosobnění, které do interiéru vnesl moderní design v posledních několika desítkách let. Byť soudobé styly většinou přinášely definici prostoru, čisté linie, pestrost, využití světla či praktičnost a účelnost, leckdy souběžně také znamenaly určitý chlad a odosobnění uživatele. Starožitnosti, rodinné památky vnesené do moderního interiéru, naznačenou bariéru pomáhají odstranit, zároveň má ale tato kombinace jistá pravidla, která je dobré dodržovat, aby se lidé v interiéru cítili dobře.

Na úskalí, která toto spojení může přinést, chtějí pořadatelé ANTIQUE upozornit a nabídnout rady či řešení. Zkušená designérka Gabriela Hámová z Asociace návrhářů interiérů k tomu říká: „Jakákoli starožitnost, kterou se rozhodneme integrovat do moderního interiéru, pokud je použita v nesprávných vztazích, bude patrně působit nepatřičně. Nejčastější chybou je asi snaha o prvoplánové upoutání pozornosti na daný předmět. Pokud chci předmět v interiéru vyzdvihnout, musím to udělat ’něžně a nenásilně’. Tím mu dám sílu, aby se sám prosadil.” 

Ač propojení starého s novým můžeme vnímat jako trend současnosti, člověk zařizující si byt nebo dům by vždy měl dbát na to, aby se v něm cítil dobře, uvolněně. A aby zařízení splňovalo nejen po stránce estetické, ale i praktické vše, co od něj požaduje a očekává. Základním pravidlem je, že prostor má sloužit člověku a nikoli naopak. Mimo tohoto klíčového pravidla je také důležité, aby rozvržení vybavení a v neposlední řadě také barevné řešení respektovalo místo, kde bydlíme.

Antique1

Víceprezidentka Asociace starožitníků Simona Šustková k tomu poznamenává: „V prvé řadě by člověk měl vdechnout genius loci místa, se kterým pracuje. Zcela jinou atmosféru má venkovský dům s nízkými stropy, jinak vyzařuje byt ve vinohradském domě z konce 19. století s vysokými stropy a původními dveřmi a parketami, a zcela jiné možnosti dává novostavba. Bylo by pěkné, kdyby se do bytu přeneslo něco z charakteru domu. To mu dává duši. Zcela moderní byt v novostavbě pak nechává vyniknout drobné starožitné doplňky, jako jsou zrcadla či hodiny, které jemně rezonují s moderním nábytkem i obrazy.“

Pokud si zařizujeme byt v základní sestavě moderním a účelným nábytkem, citlivým výběrem vhodného starožitného kusu nábytku či solitéru mu můžeme dát estetickou dominantu, ale i tady je třeba přemýšlet, dbát na vhodnost barevných kombinací a držet se klasické lidové moudrosti, která praví, že méně bývá někdy více. Simona Šustková radí: „Je potřeba věnovat pozornost barevnosti zdí i nábytku, platí zásada, že moc barev škodí. Přílišná variabilita barev na zdech bytu od oranžové po zelenou může roztříštit celistvost interiéru a velmi omezuje možnost užití dalších barev, kterými je někdy zábavné odlišit a přiznat starožitné kusy. Je vhodné, je- li to možné, hledět i na podobný nádech barvy dřeva u starožitného a moderního nábytku, což dokáže byt překvapivě sjednotit."

Odborníci jednoznačně radí vyhnout se laciným replikám. Moderní prvek má být osobitý, kvalitně vyrobený, ale starožitný kus zásadně autentický a kvalitně zrestaurovaný. Repliky totiž vždy nakonec přiznají barvu a působí samovolně jako kýč. Zajímavý názor na to má bytová designerka Gabriela Hámová: „Dnešní doba je stále přesycená asijskými plastovými napodobeninami, ´fejky´ všech známějších designových nábytků, kopiemi uměleckých děl a dalšími kýči. Ale abych vše neodsuzovala - dovedu si představit, že nějaký konkrétní vydařený předmět tohoto typu v interiéru použiji, ale jednoznačně v kontextu komiky, jako vtipný prvek, který nesmí být samoúčelný a vždy musí být zřejmé, že nemá hrát úlohu starožitnosti...”

Je řada dalších detailů, které je v případě práce s moderním designem a starožitnostmi třeba poznat a naučit se s nimi pracovat. Mnoho se o souhrách genia loci prostoru či dispoziční harmonii linií i barev můžete dovědět na letošním jarním veletrhu ANTIQUE. Zástupci Asociace návrhářů interiérů zde společně se starožitníky zájemcům poskytnou informace a praktické ukázky interiérů využívajících starožitnosti či netradiční možnosti restaurování. Přijdete-li se na veletrh podívat a zakoupíte si nějakou zajímavou starožitnost či nábytek, můžete jejich využití v interiéru konzultovat s odborníky přímo na místě.

Antique2

Veletrh ANTIQUE je v oblasti užitého umění ojedinělou záležitostí, kterou lze srovnávat s prodejními aukcemi. Umožňuje setkávání laické a odborné veřejnosti, a to nejen v rovině nákupu a prodeje starožitných předmětů, ale zároveň poskytuje možnost bezplatného poradenství. Laici se mohou od odborníků dovědět, jak poznat hodnotu vlastněné starožitnosti a také o principech prodeje. Pro vystavovatele je připraveno tradiční udělení ceny za nejlepší expozici a exponát veletrhu.

31. veletrh starožitností ANTIQUE
18. - 21. dubna 2013
Novoměstská radnice, Karlovo náměstí 1/23, Praha 2
Návštěvní doba: od 10 do 19 hod; 21. 4. do 18 hodin
Vstupné: 90,- Kč (pro členy Asociace starožitníků zdarma)
Snížené vstupné: 70,- Kč (důchodci, studenti)
www.asociace.com



Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

K21 se představuje

LUKÁŠ LOUŽECKÝ


šéfredaktor

    32 let, ve znamení Štír. Je z Prahy a zaměstnán prozatím v Datartu na Službách zákazníkům. V rámci své amatérské žurnalistické kariéry má za sebou psaní a fotografování pro několik webů – zejména hudebních a literárních. Namátkou zmíníme ireport.cz, vaseliteratura.cz nebo cbdb.cz. Na šéfredaktorskou pozici nastoupil počátkem roku 2018 a doufá, že tento web povede k ještě větším úspěchům, než má prozatím za sebou.

    Pro Kulturu 21 píše již několik let. “Na práci pro Kulturu 21 mě baví především to, že je tento web tak všestranný. Můžu psát o knížkách, výstavách i třeba hudbě. Navíc je v něm přátelské prostředí."

    Ve volném čase se vedle psaní a fotografování věnuje zejména své rodině – manželce a téměř tříletému synovi. Je téměř abstinent, ale občas si dá skleničku vína. Odnaučený kuřák se závislostí na brambůrkách.

    Životní motto:

    Užívej života než ti uteče.

Toulavka

Anketa


Banner

Partneři

Hledat

Mimísek 32

Čtěte také...

V kraji Vysočina přibyly letos čtyři nové kulturní památky

Vysocina 200Od začátku letošního roku přibyly na Vysočině čtyři nemovité kulturní památky. Jsou jimi kaple Nanebevzetí Panny Marie v Jihlavě, boží muka v Polné, náhrobek na hřbitově na Starém Městě v Telči a dva židovské domy v Třebíči. Nově prohlášené kult...

Z archivu...

Nové komentáře

Facebook

Twitter


Literatura

Ďábelský Jeremy podmíněně

clark200Pokud člověk chce mít dokonalý přehled o vyráběných vozech, zejména těch adrenalinových, strastech ledních medvědů, či trucštajfech  Evropské komise, dobře ví, že v The Sunday Times najde sloupek Jeremy Clarksona.
Pokud je člověk stejně postižený ...

Divadlo

PIŠ, KAFKA, PIŠ

KafkoPis perexJak se asi tvářil Franz Kafka, když psal slavnou povídku Proměna? A co si myslel o hlavním hrdinovi Řehoři Samsovi? Herci divadla SKLEP Monika Načeva, Jan Slovák, David Vávra a Lenka Vychodilová vidí Franze K...

Film

Gambler, kterého nezajímá výhra, ale prohra

gambler 200Film The Gambler (2014) je velmi zajímavé a přitom vtipné drama o hazardérovi (hraje Mark Wahlberg), který pořád hraje i když mu to očividně moc nejde. Hraje každý den, za velké peníze, nedá si přitom pokoj i když dluží spousty peněz a začíná mu j...