Ponořte se do vzpomínek na doby nedávno minulé: Retro ČS aneb Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu

retro perexVzpomínáte rádi na doby nedávno minulé? Sednete si rádi s rodinou, kolegy, známými či přáteli a pobavíte se u zažloutlých fotografií o tom, jak bylo kdysi? Potom je právě pro vás určena kniha Retro ČS, Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu

Originální nápad se cení
Autor knihy Michal Petrov (*1965) se jako zaměstnanec Československé televize podílel na tvorbě zpravodajského programu ČT24 a v rámci zpravodajských povinností se mu podařilo také splnit si svůj sen a zmapovat éru socialistické konzumní společnosti u nás. Stal se proto od roku 2008 autorem magazínu Retro, který se intenzivně věnoval mapování čtyř desetiletí reálného socialismu u nás, tedy létům 1948-1989. Díky zázemí archivu České televize, Národního filmového ústavu a vůbec celého týmu, s nímž Petrov spolupracoval, vznikl unikátní 190dílný cyklus, který si diváci hned od začátku velice oblíbili. Profesionálové jeho nadšení a snahu ocenili v roce 2009, kdy za svůj magazín Retro získal televizní cenu Elsa.

Nostalgické příběhy obyčejných věcí
Jako „vedlejší“ produkt potom vznikla kniha Retro ČS, Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu, kterou v roce 2013 vydalo nakladatelství Jota. Autor si zkrátka řekl, že by bylo škoda, aby bohatý archiv různých komerčních materiálů, které během doby nashromáždil, viděl jen jediný pár očí – ten jeho. Chtěl svoji sbírku zprostředkovat i ostatním, a tak se pustil do třídění materiálů, sepisování textů a mapování celého období a jeho fenoménů. Mnozí z nás dobu 1948 - 1989 ještě zažili, ať už v menším či větším časovém úseku. Proto se pro vás listování knihou stane jakýmsi výletem do dávných vzpomínek. A ti později narození, kteří zmiňovanou dobu nezažili vůbec, alespoň obohatí svoje duševní obzory o nový pohled na dobu, kterou znají jen z vyprávění rodičů. Vy starší se překvapivě dozvíte různé netušené souvislosti. Určitě jste s gustem žvýkali žvýkačky Pedro. Víte ale vůbec, jak vznikaly a kde se vyráběly? Dozvíte se příběhy úplně obyčejných věcí, které byly v socialistických dobách našimi každodenními společníky. Sevak, žvýkačka proti nachlazení, Vitana vaří za vás…

retro 2

Každá doba má svoje
Máte-li rádi retro, neváhejte a knihu si pořiďte. Vždyť ruku na srdce, ne všechno za socialismu bylo špatné. Když se ponoříte třeba do světa socialistické reklamy na mléko, kterou obsáhlá, téměř 250stránková kniha začíná, zjistíte, že propagace byla překvapivě srozumitelná, graficky jednoduchá a přesto řekla vše, co bylo třeba, což se u současných reklamních sdělení často říci nedá. Objevujte svět televizní reklamy, kterou provázel oblíbený pan Vajíčko, vzpomeňte si, jak byly k dostání jenom kubánské pomeranče. Připomene vám to vůni dětství a mládí. Pochopíte, že ne všechno bylo tak zlé, jak se na první pohled zdá. Současná reklama nás sice zavaluje každým okamžikem, ale mnohdy ani pořádně nechápeme, co nám vlastně nabízí. Regály obchodů sice přetékají zbožím, ale jeho kvalita značně pokulhává. Rozhodně nehodlám obhajovat doby reálného socialismu, ale každá doba zkrátka má svoje a se závojem let se mnohé jeví příjemněji než tenkrát. Zvlášť, když se vaším společníkem stane kniha Retro ČS, Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu.

Za svoje příkladné textové zpracování, bohatý obrazový doprovod, dobrou grafickou úpravu plně sloužící tématu i kvalitní tisk a knihařské zpracování si zaslouží jedničku s hvězdičkou. Tak si s ní s požitkem zavzpomínejte.

Retro ČS, Co bylo (a nebylo) za reálného socialismu

retro

Autor: Michal Petrov