Před 28 lety zemřela Hana Vítová, jedna z nejkrásnějších prvorepublikových hereček

Před 28 lety zemřela Hana Vítová, jedna z nejkrásnějších prvorepublikových hereček

Email Tisk

hana vitovaNevšední typ krásky představovala herečka Hana Vítová. Atraktivní, ale spíš melancholická a vážná, než okázale rozevlátá. Možná noční motýl, možná pytlákova schovanka...  Zatímco v éře prvorepublikového  filmu patřila mezi obletované hvězdy nejvyšší svítivosti, poté ji čekal strmý pád.

 

 

K umělecké dráze předurčila pražskou rodačku Janu Laškovou  (jak znělo její pravé dívčí jméno) už jenom samotná skutečnost, v jaké rodině se -  24. ledna  1914 - narodila. Oba rodiče byli operními pěvci, otec Hanuš Lašek působil dokonce jako sólista v Národním divadle. Na pražské konzervatoři ale nevystudovala zpěv (byť zpívat uměla), nýbrž dramatický obor.

Byla zrovna ve třetím ročníku, když se ve škole objevil  Jaroslav Ježek. Tehdy hledal do Osvobozeného divadla dobře zpívající herečku - a objevil ji právě v mladičké Janě Laškové, která konkurz na roli umělé ženy Sirael ve hře Jiřího Voskovce a Jana Wericha vyhrála. Právě tehdy vznikl její pseudonym - Hana Vítová.

Z konzervatoře sběhla a začala hrát v Osvobozeném divadle. Psal se roku 1931. Za rok odešla do olomoucké zpěvohry, aby se do Osvobozeného divadla po roce na dvě sezóny vrátila. V dalších letech vystřídala divadla Vlasty Buriana, Járy Kohouta, Švandovo divadlo, Nové divadlo a Uranii. Mnohem později, to už moc nefilmovala, vystupovala v pražské Alhambře, v Kabaretu u sv. Tomáše a na estrádách.

hana vitova 2


Debutovala drobnou rolí komorné v komedii Děvčátko, neříkej ne! (1932), ale první větší postavu měla až ve filmu Gustava Machatého Načeradec, král kibiců (1932). S Jiřím Voskovcem a Janem Werichem se pak objevila ve filmu Peníze nebo život (1932), kde s Ljubou Hermanovou zpívala písničku Život je jen náhoda. Následovala řada dívčích a ženských postav, které sice podobaly jako vejce vejci, ale která Hanu Vítovou katapultovaly mezi nejpopulárnější herečky své dob.

Ve 30. a 40. letech minulého století byla spolu s Adinou Mandlovou, Lídou Baarovou a Natašou Gollovou součástí hvězdného souhvězdí nejvyšší svítivosti. Z filmů, které patří v její filmografii k tomu nejkvalitnějšímu, vzpomeňme alespoň drama Noční motýl (1941), který je ceněn i pro její strhující výkon. Zmínku si však rozhodně zaslouží i snímek Znamení kotvy (1947), který má z dnešního pohledu i příjemnou noirovou atmosféru.

Svou poslední velkou příležitost dostala ve filmu Martina Friče Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949), kde měla za partnera Oldřicha Nového. Od té doby se objevila ještě v několika filmech (Muž v povětří, Dům v Kaprové ulici), ale to už nabírala její umělecká dráha strmý propad. Její poněkud noblesní typ se v novém československém filmu nenosil, ostatně stěží by mohla hrát traktoristku, dojičku nebo jeřábnici.  

hana vitova 3


Nepodařilo se jí navázat na dřívější herecké úspěchy, jako tomu byl o v případě Nataši Gollové, která se i ve zralém věku uplatnila v divadle i ve filmu. Klidu herečce nepřinesl ani rozvod  v roce 1955, definitivně do sebe se uzavřela poté, co její jediná dcera spáchala z nešťastné lásky v roce 1959 sebevraždu.

Smůla na paty se jí lepila i v dalších letech. V roce 1970 prodělala těžkou autonehodu, potom si hnula s plotýnkami a ochrnula na jednu nohu. S vystupováním na estrádách, kde zpívala i písničku Noční motýl, byl rázem konec. Následujících sedm let se pohybovala po nemocnicích a sanatoriích. Nestěžovala si a ani společnost nevyhledávala. Byla klidná a vyrovnaná, ale také hodně sama. Její čekání na smrt došlo naplnění 3. března 1987.

 foto archiv autora


 





Rozhovor

Extrémní a tápající postavy v chytrém divadle, které občas bolí

200 tvarPřinášíme vám rozhovory se třemi členy souboru OLDstars, složeného ze studentů pražských uměleckých škol, kteří ztvárňují hlavní role v představení TVÁŘ V OHNI (Feuergesicht) Maria von Mayenburga – Annou Peřinovou (Olga), Jeníkem Tylem (Pavel) a Ma...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (33)

Čtěte také...

Jaká byla mentalita a zvyky lidí ve středověku?

kodex perexUž dávno netvoří dějiny jen popis vnějších událostí, historici přestali upřednostňovat jen činy věhlasných osobností, ať již nadaných jakýmikoli přednostmi. Dnes více přitahuje myšlenkový obzor vzdálených časů, nejčastěji se vyskytuje snaha zmapovat...

Z archivu...


Literatura

Češi 1968 aneb jak Dubček v Moskvě kapituloval

dubcek 200Koncept komiksového seriálu Češi se mi opravdu líbí. To, že nevychází chronologicky popořadě, nýbrž na přeskáčku, drží čtenáře v napětí. To, že každý díl komiksu kreslí jiný autor, umožňuje srovnání přístupu k zadanému tématu a originality. Teď byl...

Divadlo

Lednová premiéra v Divadle Bolka Polívky: Autorská klaunérie Letem sokolím o velkém přátelství a boji o starou tělocvičnu

buga perexKlaunský divadelní projekt Letem sokolím vzešel z potřeby dvou klaunů Michala Chovance a Ondřeje Klíče po tříleté intenzivní spolupráci na klaunských skečích vytvořit celovečerní představení. Premiéra moderní autorské klauniády...

Film

Šestý ročník filmového festivalu Expediční kamera putuje po ČR a SR, dorazí i do Doks!

EK-perexFilmový festival Expediční kamera odstartoval již 19. února v pražském kině Aero a festival následně putuje do dalších 220 českých a slovenských měst. Slavnostně ukončen bude 1. a 2. dubna v brněnském kině Scala. Na mnoha místech se můžete těšit na dop...