Viadukt slaví 170 let od zahájení stavby

Viadukt slaví 170 let od zahájení stavby

Tisk

viadukt 200 Negrelliho viadukt je druhý nejstarší most přes Vltavu v Praze a zároveň nejstarší železniční most v Praze vůbec. V letošním roce si připomeneme 170 let od zahájení této významné stavby. Začátek viaduktu se nachází na území městské části Praha 1 ve čtvrti Nové Město; posléze pokračuje nad autobusovým nádražím Florenc, kde tvoří hranici mezi Novým Městem a Karlínem, dále územím Karlína přes vltavský ostrov Štvanice do bubenské části Holešovic.

 

Výstavba mostu měla prvořadý úkol přivést železniční tratě ze severu, z Děčína a Drážďan do jediného, tenkrát již postaveného, nádraží Společnosti státní dráhy (nynějšího Masarykova nádraží). V roce 1845 byl vyhotoven projekt mostu, který v září téhož roku posoudila a schválila komise. Vybudování mostu se po smrti původně navrhovaného stavitele mostu Jana Pernera ujal rakouský inženýr Alois Negrelli von Moldelbe. Stavba, na které stále pracovalo kolem 3000 dělníků, byla započata na jaře 1846 a již 1. června 1850 byl most uveden do provozu. Samotný název mostu nebyl po dlouhá léta zcela sjednocen. Dlouho byl označován jako „viadukt Společnosti státní dráhy“ nebo také „karlínský viadukt“. Teprve v padesátých letech 20. století se objevuje v názvu jméno jejího autora – Negrelliho viadukt.

viadukt9

 

Viadukt je nepochybně význačný i svojí na tu dobu úctyhodnou délkou 1110 metrů, do níž ovšem není zahrnuta ani celá později vystavěná východní větev na pravobřežním předmostí. Na mostu jsou položeny mezi zábradlími dvoje železniční koleje. Šířka viaduktu mezi mostními kamennými zábradlími obnáší 7,6 metru.

Celý viadukt měl klenby z kvádrového zdiva, z české žuly a obklady pilířů byly z pískovce se žulovými kvádry na rozích. Jádro zdiva je z lomového kamene, většinou opukového. Pilíře jsou založeny na dřevěných roštech. Ve druhé polovině 20. století byla celá jednota materiálu podstatně narušena, jelikož nová východní kolejová větev nemá již tak jednotnou konstrukční a materiálovou koncepci jako původní stavba Negrelliho.       

viadukt09

Byvale depo Praha-Tesnov s lokomotivami rady 464.0 a 464.1,na Negrelliho viaduktu motorovy vuz rady M 262.0, foto Zdenek Bauer, 9. 6.%

Dodavateli stavby byly firmy bratří Kleinů a Vojtěcha Lanny staršího. Kvůli přemostění Křižíkovy ulice byly v letech 1952–1954 tři mostní oblouky zbořeny a proluka byla přemostěna trámovými překlady z předpjatého betonu. V roce 1981 byl podobný zásah proveden i na holešovické straně nad Bubenským nábřežím.

Největší pražskou povodeň z roku 2002 přečkal viadukt v plné síle, neboť byl navržen také na základě zkušeností z velké povodně v roce 1845. 

viadukt5

Karlinsky viadukt, Jaroslav Grus (1891–1983), kvas na papíře, 1946

I přes dobovou kritiku z přelomu 19. a 20. století, která stavbě vyčítala, že představuje nepříznivý klín uvnitř Karlína i Holešovic, je tato velkolepá železniční stavba z poloviny 19. století považována za jednu z nejlepších v celé střední Evropě. Muzeum hlavního města Prahy připravilo k výročí zahájení stavby viaduktu výstavu.

Místo a termín konání výstavy: před hlavní budovou muzea, 22. 3. 2016 – 22. 6. 2016
www.muzeumprahy.cz


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Jsme tady a chceme vás bavit, říká Karel Šůcha, kapelník formace Laura a její tygři


laura perexFamózní včerejšek a přitažlivý dnešek představuje v Supraphonu nedávno vydané dvojalbum hudební formace Laura a její tygři, které nabízí hned šestadvacet písní. Tři dekády existence trvale vitální kapely jsou dobrou příležitostí bilancova...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

William Sitwell: Dějiny jídla ve 100 receptech

Dejiny jidla 200Věděli jste, že Pythagoras byl vegetarián? Že historie nechal prachem zavanout bezpočet úžasných a obdivuhodných osobností gastronomie?  Že Nigella Lawson a Jamie Oliver měli velkou řádku předchůdců, jež zdatně prošlapávali cestu smysln...

Z archivu...


Literatura

100 přešlapů pro (ne)milovníky češtiny

Červená propiska (perex)Ať už češtinu milujete, nebo nesnášíte, tahle knížka může být váš skvělý parťák na každý den. Procvičíte si v ní ty největší přešlapy českého jazyka a jednou pro vždy si uděláte jasno, jaký...

Divadlo

Kateřina Tučková připomíná osud Vítězslavy Kaprálové

vitka200Od románové tvorby si Kateřina Tučková „odskočila" k divadlu a brněnský Host nedávno vydal knižně její scénář ke hře Vitka, uvedenou brněnským Divadlem Husa na provázku. Které  jiné město u nás by také mělo inscenovat osud brněnské rodačky Vítězslavy Kaprálové, jejíž hudebn...

Film

Tibetské rozjímání v kině Aero

altDruhý festivalový den tibetského filmu a filmu o Tibetu začal unikátním dvouhodinovým dokumentem Zrcadlo prázdnoty z odlehlého a veřejnosti nepřístupného kláštera Seršul. Ve vysokých horách, kde by lidé z nížin měli velké problémy ...