Historie, současnost a budoucnost technické památky

Tisk

kolo200Národní technické muzeum ve spolupráci s městskou částí Praha 7 představilo veřejnosti současný stav a plány, týkající se budoucnosti Letenského kolotoče. Kolotoč je již léta neodmyslitelnou součástí Letné. Jeho záchrana byla jedním z prvních projektů, do kterých se radnice sedmé městské části po volbách pustila. 

 

Letenský kolotoč je jedním z nejstarších podlahových kolotočů na světě. V Letenských sadech byl postaven v roce 1894 a až do roku 2004 sloužil k zábavě Pražanů. V kolotoči se jezdilo na 19 koních různých velikostí. Zajímavostí interiéru této technické památky je sloup středové točny, který byl vyzdoben třemi rytíři v brnění.
V roce 2004 památku v kritickém stavu zakoupilo za finanční podpory Ministerstva kultury ČR Národní technické muzeum, které provedlo nejnutnější záchranné práce. Za finanční podpory ministerstva kultury se nyní připravuje oprava vlastního novorenesančního pavilonu a jeho technologického zařízení.
Již více než rok se MČ Praha 7 a Národní technické muzeum snaží zajistit finanční prostředky také na obnovu interiéru kolotoče a rekonstrukci koní, aby bylo možné uvést kolotoč opět do pohybu.
Památka, s níž si mnoho Pražanů spojuje své dětství, patří neodmyslitelně ke koloritu pražské Letné a hlavního města vůbec.

kolo00


Z historie kolotoče

Píše se rok 1892 nebo 1893 a na Vinohradech poprvé roztáčí dřevěný kolotoč a na něm devatenáct různě velkých koňů. V roce 1894 se kolotoč stěhuje na Letnou, kde stojí dodnes. Je nejstarším dochovaným kolotočem v Evropě a chráněnou technickou památkou. Kolotoč tvoří původní renesanční dřevěný pavilon s půdorysem pravidelného  o rozpětí 12 metrů, trámovou konstrukcí s prkennými výplněmi, jehlanovou střechou zakončenou lucernou ve výši 7,7 metru. Střecha byla původně kryta plechem. Na svislou hřídel ve středu stavby je upevněna točna. Kolotoč obsahuje vycpaniny 18 koní různých velikostí. Součástí kolotoče byl i secesní skříňový orchestrion.

kolo7

Původně kolotoč na Vinohradech poháněl člověk, který pod podlahou chodil dokola a tlačil před sebou vzpěru podlahy. Při přesunu na Letnou byl tento pohon nahrazen strojním převodem, takže byl kolotoč poháněn strojníkem stojícím pod podlahou ručně pomocí kliky. Elektromotor byl ke kolotoči prvně zabudován ve 30. letech 20. století.

www.ntm.cz  a www.letenskykolotoč.cz 


 

Zobrazit další články autora >>>