Králové a císaři na zámku Krásné Březno

Králové a císaři na zámku Krásné Březno

Email Tisk

doba-kralu-a-cisaru plakat banVýstava Doba králů a císařů s podtitulem Lucemburské architektonické dědictví severozápadních Čech představuje kulturní dědictví, které na území severozápadních Čech vzniklo za vlády lucemburské dynastie, přibližně od druhé třetiny čtrnáctého století do stejného období ve století patnáctém.

Výstava je připomínkou 700. výročí narození císaře Karla IV. z lucemburské dynastie. Představované památky však nejsou vztaženy pouze k době vlády tohoto panovníka, ale jsou prezentovány i památky, které vznikly díky širokému ohlasu, který způsobila rozsáhlá donátorská činnost Karla IV. Vzhledem ke skutečnosti, že většina projektů a výstav, které jsou spojeny s výše uvedeným výročím, prezentuje spíše movité kulturní dědictví, (deskové malby, sochy, oltáře či památky uměleckého řemesla) je výstava koncipována odlišným způsobem. Cílem výstavy je představit na jednom místě především památky nemovité, které jsou v mnoha případech pro běžného návštěvníka obtížně dostupné. Z toho důvodu byla zvolena prezentace pomocí výstavních panelů,; ve čtyřech tematických blocích je prezentována hradní architektura a sakrální prostory s jejich nástěnnými malbami. Návštěvník se tak blíže seznámí s hradní architekturou nejvýznamnějších hradů (Egerberk, Hasištejn, Litoměřice, Rýzmburk), má možnost nahlédnout do interiérů klášterních staveb (Dolní Ročov, Osek, Panenský Týnec, Roudnice nad Labem) a kostelů (Bílina, Charvatce, Křesín, Minice, Nehasice, Slavětín, Smolnice, Straškov, Vetlá, Žatec).

Posledním tematickým celkem jsou pak nástěnné malby, které návštěvník může díky fotografické technice vidět opravdu z bezprostřední blízkosti (Bedřichův Světce, Černochov, Dobroměřice, Roudnice nad Labem, Slavětín). Prezentované dědictví je tím nejkvalitnějším výběrem, širší představu o skutečném rozsahu dochovaných památek si může návštěvník učinit na úvodních panelech, které jsou vždy samostatně věnovány jednotlivým tématům.

Doprovodnými prvky výstavy je prezentace velkoformátových fotografií, které představují krásu gotické architektury a jedinečnost nástěnných maleb. V samostatném bloku je představena část dnes zaniklého kláštera v Panenském Týnci. Co návštěvníci uvidí 29 výstavních velkoformátových bannerů. 15 velkoformátových fotografií. 3D interaktivní model a film. Model křížové a valené klenby. Výstava potrvá do 30. června 2016 v atriu zámku Krásné Březno, sídle Národního památkového ústavu v Ústí nad Labem.

Otevírací doba: denně10–18 hodin.
Ctibor Čejpa, www.npu.cz

( 0 hlasů )



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Turisas: „Když jsme začínali, tak jsme kupovali zmrazenou krev“

turisas 200Festivalová sezóna se pomalu blíží, a proto vám přinášíme rozhovor s Turisas – jednou z hvězd festivalu Made of Metal. Ten se koná 14. až 16. srpna u Hodonína a kromě Turisas se na něm představí například Epica, Amorphis, Gloryhammer nebo Týr. Na...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (33)

Čtěte také...

Výstava ukazuje rukopisy z Husovy doby, některé s jeho poznámkami

nkp hus perexU příležitosti 600. výročí upálení Jana Husa, pořádá Národní knihovna ČR výstavu, která čerpá z fondů Oddělení rukopisů a starých tisků. Jejím cílem je poukázat na místo a význam této výrazné osobnosti reformního hnutí v rámci českých středov...

Z archivu...


Literatura

Asfaltoví andělé – když víra zachází až příliš daleko

andele perexSvět se vlivem globalizace (jakoby) zmenšuje, to pociťuje asi každý z nás. Jeden by si mohl myslet, že když lidé žijí v multikulturních prostředích, že začnou být více tolerantní a otevření. Praxe ale tuto domněnku úplně nepotvrzuje. Například n...

Divadlo

Špagety a pizza na sto způsobů

improshow 200V rámci italského dne na festivalu Culturea se představila Improshow z Brna se svou osobitou dávkou vtipu a improvizace.

...

Film

Masová média kolem nás i v nás


media200Již v druhém, přepracovaném vydání se ke čtenářům dostává kniha MASOVÁ MÉDIA. Jan Jirák a Barbara Köpplová ji pojali jako učebnici, kterou uspořádali do pěti přehledně rozčleněných kapitol, opatřených množstvím krátkých podkapitolek věnovaných ...