Druhý život Karla IV. v pražském Karolinu

Druhý život Karla IV. v pražském Karolinu

Email Tisk

Karolinum 200Výstava Druhý život Karla IV. se snaží nastínit návštěvníkům, jakým způsobem byla vnímána osobnost Karla IV. v průběhu staletí, následujících po jeho smrti. Je tak zhodnocen z dlouhodobé perspektivy nejen Karlův odkaz státnický a politický, ale také historický a kulturní.

 

Císař a král Karel IV., který již za svého života usiloval o vytvoření vlastního pozitivního obrazu jako velkého evropského panovníka. Obrazů Karla IV. vzniklo v následujících dobách několik; odlišovaly se podle toho, jaké náboženské, politické a národní zájmy se podílely na jejich vytvoření a udržování.
Tradiční obraz Karla IV., převzatý Československou republikou, byl deformován propagandou nacistického okupačního režimu ve smyslu pojetí Karla IV.jako německého císaře, aby se spolupodílel na zdůvodňování oprávněnosti integrace českých zemí do třetí říše.

Karolinum1

Komunistický režim zahrnul pozitivní hodnocení Karla IV. do oficiální koncepce výkladu dějin; tato obnovená sláva ovšem šla ruku v ruce s účelovou ideologickou manipulací. Veřejností je Karel IV. stále vnímán jako velká historická osobnost, která v sobě spojuje národní význam s významem evropským.
Výstava Druhý život Karla IV. se koná v křížové chodbě pražského Karolina a vstup pro veřejnost je zdarma. Projekt vznikl ve spolupráci Univerzity Karlovy s Národní galerií a s Národním technickým muzeem

Karolinum3

Karolinum zblízka
Karolinum je národní kulturní památka, symbol Univerzity Karlovy. Od 14. století se zde nacházelo sídlo nejstaršího domu pražské univerzity – Karlovy neboli Veliké koleje (Collegium Caroli), kterou založil Karel IV. Památka náleží pražské univerzitě od roku 1383, kdy syn zakladatele univerzity, král Václav IV., získal pro kolej jeden z nejvýstavnějších staroměstských paláců. Po stavebních úpravách sloužilo Karolinum od roku 1386 jako sídlo nejen pražským profesorům, ale kolej se stala slavnostním shromaždištěm univerzity a rezidencí rektora, akademických představitelů a úřadů. Renesanční úpravy nezanechaly na tváři Karolina větších stop. Novou podobu mu dala velká barokní přestavba, kterou provedl v letech 1715 až 1718 architekt František Maxmilián Kaňka. Největší změnu prodělala budova Karolina v minulém století, kdy architekt Jaroslav Fragner provedl v letech 1945 až 1959 rozsáhlou rekonstrukci areálu, která byla dokončena vytvořením čestného nádvoří se slavnostním vstupem.  Poslední rekonstrukce z let 1996 – 1997 je dílem architekta Tomáše Šantavého.

Karolinum2www.cuni.cz

(Foto: autor)



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 





Rozhovor

Baletka Kateřina Voldánová: „Zahrát lišku nebo loupežníka je něco jiného, než pološílenou dívku.“

Katerina Voldanova 200Baletní studio Regina se nachází v Ústí nad Labem a jeho renomé stoupá díky paní ředitelce Regině Holubové Blažkové a velkému množství talentovaných tanečnic a tanečníků. Jednou z nich je Kateřina Voldánová, která po rolích v...

Hledat

Chaty s osobností

Příběhy Elišky, Vítka a Čenišky (17)

Čtěte také...

Být Mengeleho dvojčaty

deti uvodkaDruhá světová válka – koncentrační tábor Osvětim-Březinka – „Anděl smrti“ doktor Josef Mengele, to jsou děsivé pojmy, o kterých jste už jistě slyšeli. O osvětimském vyhlazovacím táboře se v českém prostředí mluví spolu s terezínským ghettem asi n...


Literatura

Vdovy to jednoduché nemají

Vdovam smutek neslusi 200Becky Aikmanová to tvrdí ve své knize, která nese příznačný název Vdovám smutek nesluší. Musím jí dát zapravdu. Na ovdovělé ženy je mnohdy pohlíženo s despektem a přísně hodnoceno jejich chování. Jen...

Divadlo

Robert Fulghum navštíví premiéru adaptace svého románu Drž mě pevně, miluj mě zlehka

drz me pevne fulghum 200Robert Fulghum se ve středu 22. května zúčastnil tiskové konference k premiéře inscenace Drž mě pevně, miluj mě zlehka, kterou podle literární předlohy zadaptoval pro Divadlo ABC...

Film

Nevěstinec (Vzpomínky z domu lásky) aneb prostitutky nesuďme příliš přísně!

nevestinec 200Francouzský film „Nevěstinec“ režiséra Bertranda Bonella není novinkou. Promítal se již v roce 2011 a promítá se dál ve filmových klubech. Sáhla jsem tedy po DVD, které vyšlo letos v edici Náročného ...