Z muzea do muzea, aneb den otevřených dveří v chomutovském depozitáři Železničního muzea NTM

Tisk

chomutov 200Ve dnech 26. až 28. srpna 2016 bude pro veřejnost opět otevřen železniční depozitář Národního technického muzea v Chomutově. V sobotu 27. srpna, v rámci tradiční akce nazvané Z muzea do muzea, vypraví České dráhy z Muzea ČD v Lužné u Rakovníka do Chomutova zvláštní vlak.

 

Národní technické muzeum v Praze, založené roku 1908, spravuje největší státní sbírku historických kolejových vozidel na území České republiky. Při příležitosti tradičních Dní otevřených dveří mohou všichni zájemci o dopravní techniku, zejména o dějiny a vývoj kolejové drážní dopravy, navštívit běžně nepřístupné prostory, ve kterých jsou uložena a příležitostně vystavována historická kolejová vozidla ze sbírky Národního technického muzea.

chomutov1

Zpřístupnění železničního depozitáře připravuje NTM každoročně ve spolupráci s městem Chomutov, Českými dráhami a Ministerstvem kultury ČR. Návštěvníci si letos budou moci prohlédnout téměř stovku kolejových vozidel několika rozchodů a nejrůznějších typů; od drezíny z roku 1850 a parní lokomotivy vyrobené v roce 1870 až po kolejový sněhový pluh z roku 1980. K vidění budou lokomotivy bývalých ČSD, salonní, osobní i motorové vozy, elektrické a motorové lokomotivy, historické drezíny, ale i vozidla, která donedávna sloužila v pravidelném provozu u Českých drah a teď jsou připravena pro zachování ve sbírce Národního technického muzea.
Největším lákadlem budou i letos parní lokomotivy v čele s rychlíkovým Albatrosem, který v srpnu roku1964 vytvořil dosud nepřekonaný rekord parních lokomotiv tehdejších Československých státních drah rychlostí 162 kilometrů za hodinu. Obdiv návštěvníků expozice budí rovněž první poválečná lokomotiva, kterou dodaly Škodovy závody už 22. prosince 1945, nebo tramvajová parní lokomotiva Gartenau vyrobená v Linci roku 1887.

chomutov2

Stranou pozornosti jistě nezůstane ani část kolekce salonních vozů NTM, zastoupená v depozitáři vyhlídkovým salonním vozem Ústecko-teplické dráhy z roku 1900, jenž pochází ze smíchovské továrny F. Ringhoffera, nebo salonním vozem, vyrobeným Kopřivnickou vozovkou v roce 1906 pro barona Adolpha Rothschilda. Dále zde mohou návštěvníci spatřit kolejový rotační parní sněhomet z roku 1943 a ozubnicovou tendrovou parní lokomotivu.

Foto: autor, www.cdmuzeum.cz


 

Zobrazit další články autora >>>