Umělecké památky Prahy dospěly ke svému završení

Umělecké památky Prahy dospěly ke svému završení

Tisk

obálkaUž čtyři desetiletí uplynula od okamžiku, kdy začaly vycházet Umělecké památky – nejprve to byly čtyři knihy věnované Čechám, poté následovaly svazky pokrývající oblast Moravy a Slezska, jejichž vydávání se bohužel přerušilo (zatím marně čekáme, až je autoři dokončí), avšak tvůrčí vzepětí vyvrcholilo zejména řekněme vlajkovým projektem, soustředěným toliko na Prahu.

 

Vyžádal si celkem sedm tlustých knih. Nyní se ke čtenářům dostává poslední dvojsvazek, zahrnující původně přípražské oblasti, teprve v průběhu minulého století včleněné do hlavního města. Vlastně je to druhá část velkolepě rozvrženého díla: už před pěti lety jsme psali o úvodní části, která zahrnovala městské čtvrti začínající písmeny A – L (ZDE web), nyní se můžeme ponořit do zbývajících, počínaje Malešicemi a konče Žižkovem.

Umělecké památky Prahy M-Ž dosáhly – samozřejmě včetně několikerých rejstříků a seznamu literatury – úctyhodných 1731 stránek textu, prokládaného početnými, vesměs ovšem černobílými fotografiemi, kresbami i přetisky starých katastrálních map. Když sečteme všechny knihy týkající se Prahy, dospějeme k ohromujícímu číslu pět a půl tisíce stran! Vedle tohoto obra se téměř jako Popelka krčí mnohem stručnější pojednání o celých Čechách, které nedosahuje ani poloviny výše zmíněného rozsahu. Možná by se mohlo pomýšlet na nové, rozšířené vydávání. A věru by bylo na co navazovat – vždyť před stoletím (mezi roky 1897-1937) vydávaný Soupis památek historických a uměleckých v království Českém se dopracoval k padesáti svazkům…

Neumannova vila

Rozsáhlý kolektiv autorů (pod editorským vedením Dalibora Prixe) postupuje u každé městské čtvrti stejně: nejprve vylíčí přírodní specifika i dějiny dotyčné lokality, všimne si důležitých osobností, popíše veškeré důležité změny, kterými v průběhu staletí prošla, a to nejen stavební, ale také třeba demografické. Vždyť po připojení ku Praze zpravidla docházelo k prudkému nárůstu obyvatelstva. Povšechné pojednání tak pokaždé tvoří jakýsi vstup dalších pasáží, které jsou již řazeny podle jednotlivých objektů: nejprve se pozornost věnuje vnějšku i vnitřku církevních objektů, kostelů, kaplí a hřbitovů (podrobně jsou popsány třeba Olšanské hřbitovy), poté následují pomníky a sochy věkovité i relativně nové, problesknou zmínky o školách, divadlech, továrnách, hospodách, krčmách a kavárnách, ale také třeba o administrativních budovách, ovšem nejvíce nejčastěji se vyskytují jednotlivé domy, zpravidla nájemní, ale také vily, aristokratické i selské usedlost apod. Ke každému objektu se váže i seznam s ním související literatury. U běžných domů se jednává o jedinou položku, u pamětihodností se připojená literatura může rozrůst na desítky odkazů.

Jednotlivá hesla zachycují současnou podobu dotyčné památky (či přesněji z jakéhokoli důvodu důležitého objektu, který za památku nemusí být dosud považován), případně i předchozí podobu a úpravy. Podmínkou ovšem je, nestále musí existovat. Pokud byla předešlá stavba zbourána a na jejím místě povstala úplně jiná, ta bývalá už není zmíněna. Jenže někdy je přehlédnuto i to, co nově vzniklo. Například na Žižkově – jmenovitě Olšanském náměstí -  dlouhodobě pustnul rozlehlý Gütlingův dvorec, na jehož místě se dnes rozkládá hotel Olšanka. Jejich existenci nám však autoři zcela zatajili!

Za největší problém tudíž považuji systém výběru – nejsou jasná kritéria, podle nichž byly zařazovány současné (řekněme poválečné) budovy. Některé nalezneme, třeba výškové stavby na pankrácké pláni, Nuselský most, někdejší Palác kultury nyní zvaný Kongresové centrum nebo přiléhající (dvoj)hotel Forum, nyní vlastněný maltskou společností Corinthia Towers. Zato sídlo České televize zvané Kavčí hory jsem hledal marně. Asi nebylo uznáno za dostatečně přínosné.

Orientace v jednotlivých heslech, řazených podle čísel popisných (a tudíž nikoli podle ulic), je složitá, čtenář musí požadované údaje vyhledat nejprve v rejstříku (který je rozčleněn jak podle abecedně řazených ulic, tak podle druhu objektů, a to opět abecedně od ambasád až po zvonice a zvoničky. Jenže ani toto řazení neposkytuje záruku, že naleznete vše, co vás zajímá – například žižkovskou vilu anarchistického a poté komunistického básníka Stanislava Kostky Neumanna (v textu označenou za umělcův „rodinný dům“) jsem v seznamu vil ani domů nenašel. Na straně 1344 však má své heslo, třebaže bez obrázku. Proto jej připojuji aspoň k tomuto textu…

Ačkoli uživatelům mohou takové drobnosti znepříjemňovat práci s knihou (sotva ji někdo bude číst soustavně od první stránky do poslední, spíše v ní bude hledat dílčí informace), je nepochybné, že se Umělecké památky Prahy M-Ž, určitě si vyžádavší sotva představitelné množství práce, vyznačují pečlivou sběrem dat i textovým zpracováním, které je hutné, v rámci možností vyčerpávající, jak dokládá i více než stostránkový jmenný rejstřík. Bohužel zákon o ochraně osobních údajů ledasco zkomplikoval…


 Dalibor Prix a kolektiv: Umělecké památky Prahy M-Ž

Vydala Academia, Praha 2017. 1731 stran (2 svazky)

Foto: kniha

 

 

 

 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Bláznivá noc Michala Davida


David perexV Trenčíne to opäť žilo. Na zimnom štádióne Pavla Demitru sa konal tohtoročný druhý koncert na Slovensku Michala Davida. Po tom, čo 22. októbra vystúpil na pódium, dav začal šalieť, vlniť sa v tanečných rytmoch, spievať spolu s Michalom.

...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

V kraji Vysočina přibyly letos čtyři nové kulturní památky

Vysocina 200Od začátku letošního roku přibyly na Vysočině čtyři nemovité kulturní památky. Jsou jimi kaple Nanebevzetí Panny Marie v Jihlavě, boží muka v Polné, náhrobek na hřbitově na Starém Městě v Telči a dva židovské domy v Třebíči. Nově prohlášené kult...

Z archivu...


Literatura

Od teď už jedině kávu s malbou!

miluji kávu perexV současné době nemůžeme navštívit specializovanou kavárnu – ať už se jedná o stylový podnik v zahraničí, či módní bistro ve vašem okolí, aby Vám barista s pomocí mléka nepředvedl nějakou tu alchymii. Vzhledem k ...

Divadlo

Listopadovou premiéru baletu Romeo a Julie v novém pojetí uměleckého šéfa Baletu ND Petra Zusky navštíví i královna Mab

200divPřípravy na premiéru nové inscenace Romea a Julie jsou v plném proudu. Premiéra je plánována na 14. listopadu v 19 hodin ve Státní opeře, druhá premiéra se uskuteční 15. listopadu.

...

Film

Navždy spolu pro romantické duše?
ImageNavždy spolu je až neuvěřitelně klasický romantický film. Člověk by řekl, že už musí být americké publikum takovýmito filmy nasyceno, ale kdyby tomu tak bylo, tvůrci by se nejspíš tvorby dalších a dalších romanti...