Schichtova epopej, splněný sen jednoho řezníka

Schichtova epopej, splněný sen jednoho řezníka

Tisk

Schcht perex
Před 170 lety v roce 1848 získal řezník Gregor Schicht v Rynolticích živnostenské povolení k výrobě mýdla. Jeho heslem „nakupuj levné suroviny a prodávej levně dobré zboží“ se řídily i další generace jeho následovníků. Rodinný podnik předal svým synům v roce 1878, nejschopnější z nich Johann přenáší výrobu do vhodnějších podmínek pro rozvíjení firmy a v roce 1882 zahajuje výrobu na dnešním Střekově.

 

Od roku 1885 začíná prudký rozvoj a výroba se rozšiřuje o zpracování palmojádra, vodního skla, glycerinu, stearinu i svíček. K tomu vybudoval i vlastní vlečku, vodárnu na Labi, strojírnu, kovárnu, výrobu kartonu i vlastní elektrárnu, která složila i k veřejnému osvětlení. Firma také vlastnila uhelné doly.

Schicht 3

Johann měl rád umění, četl německé klasiky, francouzské osvícence, obdivoval L. N. Tolstého. Jako nekuřák a abstinent podporoval v podniku výrobu ovocných šťáv (Ceres saft). Po jeho smrti v roce 1907 pokračuje jeho syn Heindrich, a to už se rodinný podnik v roce 1906 změnil na akciovou společnost. Všechny akcie byly v držení rodiny. Heindrich rozšiřuje obchodní styky a uplatňuje novinky ve zpracování olejnin. Začíná pracovat ztužovna tuku (1911), staví se nová kotelna s tehdy nejvyšším komínem v monarchii, i správní budova. V této době měl již podnik 3500 zaměstnanců.

Rozvoj zastavila I. světová válka a firma vynakládala značné prostředky na podporu pro zaměstnance a jejich rodiny (brambory za výrobní cenu) i pro Červený kříž. Značná pozornost byla věnována reklamě, zejména po rozpadu Rakouska-Uherska. Již těsně po válce byl uspořádán letecký závod s trasou z Vídně do Prahy, Litoměřic, Terezína, Brna, Budapešti a zpět do Vídně pod názvem Schichtův let, což byla velice atraktivní reklama té doby. Nezapomínalo se ani na péči o zaměstnance, podniková nemocenská pokladna od roku 1887, od roku 1894 již fungovala závodní jídelna, knihovna (1905), mateřská školka (1914), závodní lékař se sestrou a nejnovějším vybavením. V jednotlivých provozech byly šatny, kuřárny, odpočívárny s možností ohřevu donesených jídel., umývárny se sprchami. Bylo zavedeno horkovzdušné vytápění, ventilace. Finančně firma podporovala kostely, městské divadlo (zaměstnanci měli snížené vstupné). Nezapomínalo se na vzdělávání zejména chemické a technické kurzy probíhaly v kinosálu pro 200 osob.

Schicht 4

Již v roce 1919 vzniká sídliště pro 90 dělnických rodin, pro úředníky bylo dokončeno v roce 1921. Domky byly s elektrickým osvětlením, koupelnou, sklepem a přístavbou pro chov domácích zvířat a zahrádka. Vše bylo přidělováno podle potřeb a zásluh, třetí sídliště pro rodiny s více dětmi bylo postaveno na konci 30 let. Domky zůstaly v majetku firmy, většinou označeny písmenem S ve formě labutě. Nebyl dělán žádný rozdíl mezi Čechy a Němci v zařazení či platech, důležité byly schopnosti a poctivá práce. Pozornost v systému odměňování byla i podle odpracovaných let.

V roce 1931 u příležitosti 70 výročí byly postaveny lázně s bazénem pro zaměstnance i veřejnost, které technickým vybavením i službami patřily mezi nejmodernější v Evropě. To už od roku 1929 po fúzi tří největších evropských podniků vznikl nadnárodní podnik UNILEVER, jehož prvním prezidentem se stal Georg Schicht, bratr Heindricha. Georg se odstěhoval s rodinou do Londýna. V době druhé světové válce tak jeden nadnárodní podnik zásoboval nacisty i spojence. Po roce 1945 byl podnik znárodněn a majitelé vyhoštěni, ale schichtovský duch tam žil dál.

Schicht 5


A proč výstava s názvem Schichtova epopej? V době 10 výročí vzniku Československa zadala Schichtova továrna českému malíři Emanueli Boháčovi (1867-1940) cyklus obrazů z českých dějin. Celkem vzniklo 22 velkoplošných obrazů, z nichž většinu se podařilo muzeu poprvé soustředit právě na výstavu. Nejsou to obrazy tak úplně neznámé, zejména starší generace je viděla při školních výukách. Firma je vytiskla a zaslala jako dar všech školám a tak Libušino proroctví či Dívčí válku známe právě díky těmto obrazům i když se „zapomněl“ jejich vznik.

Schicht 2

Jediný obraz v majetku muzea je Příjezd T.G. Masaryka do Prahy. Některé obrazy jsou zatím nezvěstné, znají se jen podle dochovaných pohlednic, které firma v rámci reklamy tiskla, jak dokazují tiskařské desky, které jsou na výstavě k vidění.  Některé obrazy, jako je Obrana pražského mostu, namaloval  významný anglický malíř R.von Marientreu - což bylo překvapení. Návštěvník tak na obraze spatří, jak vypadala firma v roce 1907 a jak na fotografii v roce 1925.

Již při vstupu do muzea upoutá pozornost jelen vytvořený z mýdel, nejznámějšího produktu firmy už od roku 1891. A je tam k vidění mnohem více, muzeum prezentuje nenápadně nápadně část své rozsáhlé sbírky od raznic, přes ukázky z výroby, až po vitrínu naaranžovanou přesně tak, jako výlohy před dávnými lety. Ve čtyřech místnostech je stále co vidět, kombinace obrazů, původních reklam, promítaní reklamních šotů, ukázky z leteckého závodu. Takže se vrátíte časem do doby vzniku jednotlivých exponátů. I ta míchačka surovin vypadá, jakoby si na tu výstavu uprostřed své práce jen tak odskočila.

Schicht 1

Pro dobrou orientaci na výstavě slouží jednotlivé popisky (i v němčině), návštěvník tak pozná, co který exponát ukazuje, včetně doby jeho vzniku. Pokud navštívíte komentovanou prohlídku, zjistíte, že schichtovský duch se přenesl i na kurátora výstavy, který dokáže návštěvníky obohatit i o další zajímavosti této dlouhé historie podniku i rodiny.

www.muzeumusti.cz

www.facebook.com/muzeumusti/


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Žen bez domova je hodně, ale schovávají se,“ říká Alexandra Doleželová z Občanského sdružení Jako doma

bez domova perexVyhazov z práce, dluhy, úmrtí partnera. Pokud nemáte nikoho, kdo by vám v těžké situaci pomohl, od života na ulici vás dělí jen krůček. Přečtěte si rozhovor s Alexandrou Doleželovou. Založila Občanské sdružení Ja...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

(Ne)Tradiční Velikonoce

velikonoce 200Už druhý rok v řadě nebudou Velikonoce takové, jaké je známe z let předchozích. Koledníci budou muset zůstat doma, vymizí tradiční průvody, a dokonce i rodinné návštěvy. O to důležitější je udělat si tu správnou velikonoční pohodu u sebe d...

Z archivu...


Literatura

Stalinova dcera se nepokládala za mučednici. Její dramatický život na 574 stránkách!

stalinova dcera perexVýjimečný a bouřlivý život Světlany Allilujevové. Takový podtitul nese kniha Rosemary Sullivanové Stalinova dcera.

 

...

Divadlo

Trójanky: původní českou hru o ženách zasažených válkou nastudovaly u Švandů ukrajinské divadelnice

trojanky 200Inscenaci Trójanky inspirovanou antickými motivy i skutečnými osudy současných žen uvede 27. května v premiéře Studio pražského Švandova divadla. Novou českou hru Davida Košťáka vyprávějící o třech hrdinkách z města Trója, které kvůli válce ztrati...

Film

Andělé všedního dne mají přehled

andele perexNový český film Andělé všedního dne byl natočený režisérkou Alicí Nellis podle úspěšné stejnojmené knihy spisovatele Michala Viewegha. Na motivy jeho knih vzniklo již několik českých filmů.