Zavzpomínejte na devadesátá léta v báječné publikaci

devadesatkyDevadesátá léta dvacátého století byla pro obyvatele Československa a následně České republiky hodně specifické období. Po pádu komunismu se najednou mohlo volně cestovat kamkoli, na trhu bylo rázem dostupné snad všechno možné zboží a v kinech bylo možno vidět ty nejnovější hollywoodské trháky. Pro ty, kteří v té době vyrůstali, šlo o dobu snad ještě specifičtější, protože možné bylo úplně všechno, mobily neexistovaly, takže rodičům stačilo jen říct, kam a s kým jdete a kdy se vrátíte.

devadesatky II

Family Frost i TV Nova

Johana Fundová je ročník 1989, takže patřila k těm, kteří byli dětmi. Když před časem založila facebookovou stránku Pure devadesátky, určitě netušila, jakou vlnu popularity vyvolá. Možná i proto se rozhodla, že sepíše knihu, která zavzpomíná přímo na období devadesátých let se vším všudy. Kniha se jmenuje Devadesátky! a její podtitul zní Roky nespoutané svobody a rozebírá snad úplně vše. Autorka neopominula tehdejší kulturu, styly oblékání, muziku, která frčela, zboží v obchodech i naprosto bizarní věci, které mohly být k vidění jen v devadesátých letech (dnes už ikonická fotografie otevření restaurace ze sítě McDonald’s, na níž si na hamburgeru pochutnává Felix Slováček, vedle něhož sedí Dáda Patrasová a u vedlejšího stolu se do konverzace zapojuje Karel Svoboda).

Celkově je kniha řešena uživatelsky hodně příjemně, protože je rozdělena na jednotlivá odvětví, jejichž specifika zcela přesně popíše. Nechybí tu tedy autentický leták pojízdné firmy Family Frost, která se stala smyslem života pro mnohé děti, neboť ty ji každou sobotu netrpělivě očekávaly a všem bylo úplně jedno, že v nanucích a zmrzlinách je řada éček, nezdravých látek a z poloviny je tvoří voda. Připomene se i televizní program, jemuž samozřejmě dominovala v roce 1994 vzniklá TV Nova se všemi bizáry v podobě Kolotočů, Áček, pořadu Tabu, Peříček, Do-Re-Mi, Rychlých Prachů (které byly tehdy „slušný pořad“) atd.

Nechybí samozřejmě ani vzpomínka na gastronomii a otevírání řetězců McDonald’s a KFC a budování obřích obchodních center, v nichž bylo možné na jednom místě koupit úplně všechno. Připomenuty jsou i počátky bulváru u nás včetně jedné z titulních stran Rytmu Života, komiks Zelený Raoul, ale třeba i vzniky prvních reklam, které opravdu stály za to a byly roztomilé svým neumětelstvím. Chybět nesmí ani teleshopping s legendárním Horstem Fuchsem a zmíněny jsou i významné sportovní a kulturní události. Speciální kapitolu si zasloužila i erotika, která byla tehdy opravdu extrémně otevřená a pád železné opony ji ovlivnil asi nejvíc ze všech odvětví.

devadesatky

Slavné osobnosti tehdejší doby

Velkým plusem je, že autorka se nespoléhá jen na suchý popis, ale podařilo se jí sehnat i názory tehdy klíčových osobností, mezi něž patří Roman Šmucler, Slávek Boura nebo Pavlína Wolfová. Právě tyto rozhovory a sloupce knihu perfektně oživují a čtenáři odhalí, co stálo v pozadí mnohdy totálně podivných rozhodnutí, a že některé formáty vznikly na koleni ze dne na den.

Kniha je navíc psaná velmi čtivě a jednoduše a je natolik vtahující, že se dá za pár hodin přečíst celá a někteří si u ní zavzpomínají na doby svého dětství a dospívání a zpětně si uvědomí, jak bláznivá a opravdu otevřená tehdejší doba byla a jakou svobodu v porovnání s dnešní dobou všichni měli.

O úspěchu knihy, která je vskutku povedená, svědčí i to, že už byl proveden několikátý dotisk, neb vždy po vydání byl ten předchozí rychle rozebrán.

Kartičky, mobily i tamagochi

Johaně Fundové patří dík za to, že veškeré informace dala dohromady a sehnala tolik osobností, které byly ochotné se s ní podělit o své zážitky. Chcete-li tedy zavzpomínat na doby, kdy roušku nosil jen Michael Jackson, sbíraly se hokejové a basketbalové kartičky, o přestávkách se hrály pogy, ti lepší měli své tamagochi a první mobilní telefony a kdy se ze školy spěchalo domů, abychom stihli nejnovější epizodu Vražedného pobřeží nebo, pokud jsme na to měli techniku, si přehráli novější filmový hit z videopůjčovny, neváhejte a pořiďte si knihu Devadesátky! Nebudete litovat.

Název: Devadesátky! (Roky nespoutané svobody)
Autor: Johana Fundová
Vydavatelství: CPress ve společnosti Albatrosmedia