Ústecké muzeum v karanténě nezahálelo

Tisk

Muzeum ULA perexI když pro návštěvníky bylo uzavřeno, věnovalo se dál svým běžným  činnostem a přece jen na návštěvníky nezapomnělo a našlo si k nim cestu. Nakonec není to poprvé co takovou situaci řešilo a vyřešilo. Nebylo to tenkrát kvůli karanténě, ale kvůli rekonstrukci budovy.  Od té doby se mnoho změnilo, zejména technika. Dnes se dá využívat internet a tak brzy si lidé mohli prohlédnout v 3D jejich zajímavé sbírkové  skvosty. Mělo to tu výhodu, že se to dalo opravdu důkladně prohlédnout, do rukou se to nepůjčuje.

 


Připravená výstava k 75. výročí osvobození také proběhla, jen si ji návštěvníci mohli prohlédnout díky internetu doma. A protože mají vždy něco překvapujícího navíc, tak to byly Paměti z karantény, které byly vyhlášeny v tisku, na webui v rádiu pro seniory. Pamětníci se našli a posílali své příspěvky zejména z dob svého mládí. Nejstarší byl z ročníku 1927, několik příspěvků předválečné generace žijící v Čechách, ale i v Německu, a pak poválečná generace, jejíž rodiče se přistěhovali z různých míst republiky. Všechny příběhy spojuje osobní a jedinečný pohled na dobu, v níž tito lidé žili a jak jí vnímali, proto stojí za to se i s  touto pamětnickou historií seznámit.

Ani návštěvníci na své muzeum nezapomněli a věnovali mu své osobní skvosty. Mezi těmi prvními, ještě v akci Poklady nejen z půdy, byl výherní automat Forbes. Vynález z roku 1925 uskladněný na půdě hospody v jižních Čechách se přestěhoval na sever, byl opraven a je stále funkční. Když chce, umí reagovat i na dnešní mince. Jeho vynálezce a továrník Josef Vaněk ze Semil měl s výrobkem úspěch až do roku 1936, kdy byla výroba zakázána. Pan Vaněk se zapojil do odboje a byl v roce 1943 popraven nacisty.

muzeum ULA

Mezi exponáty 3D modelů byla i plastika reklamy z 30. let na místní likérku a muzeu byla nabídnuta stejná v německé verzi. Trojice maskotů mnicha (Klášterní tajemství), myslivce (Stará myslivecká) a Rusa (Ruská kmínka) v plastické scénce z papírmaše je ručně kolorovaná. Navíc muzeum k tomu ještě získalo další dva mnichy šeptající si do ucha tajemství zhotovené stejnou technikou.

Muzeum ULA 2


Dalším přírůstkem do sbírek je obraz Českého středohoří od malíře Alfréda Kunfta. To byl hlavně reklamní výtvarník firmy Schicht a vlastních děl po něm moc nezůstalo.


Z ústecké hospůdky muzeum získalo dvě reklamní cedule, které byly vyměněny za  kopie v době jejího uzavření. Plakát na krásnobřezenskou kmínku z roku 1910 a ručně malovanou ceduli  pekaře z Neštěmic z roku 1925.


Celý soubor 325 fotografii věnoval syn významné ústecké operní pěvkyně Ludmily Škorpilové-Grošové z její pozůstalosti. Mapují její dlouhou pěveckou kariéru (1959-1998), její sametový hlas  mimořádného rozsahu, umožnil zpívat  altové, mezzosopránové i sopránové role. Fotografie zachycují divadelní zkoušky,práci s různými dirigenty i ze soukromí. Přes zahraniční nabídky, vystupování v Národním divadle a jinde ,zůstala ústecké opeře věrná.


 Muzeum ULA 3
Někdy se stává, že ani muzejníci si nejsou jisti co vidí, k čemu předmět  původně sloužil. Jako to zařízení s tlakoměry z doby meziválečné označené zkratkou S B, což byla firma Schäffer Budenberg z Předlic (po válce Severočeská armaturka). Možná, že později sloužilo při nějaké domácí činnosti. I v tomto případě počítají muzejníci s vaší pomocí při rozlousknutí záhady. Bližší informace najdete na webu a facebooku muzea.  

Muzeum ULA 4

fota: ústecké muzeum
www.muzeumusti.cz


 

Zobrazit další články autora >>>