Kostým – stálice dámských šatníků

Kostým – stálice dámských šatníků

Tisk

kostym 50 letaVeletrh STYL připravil ve spolupráci s Muzeem města Brna výstavu modelů kostýmů z období 30. – 90. let 20. století. Výstava „Kostým – stálice dámských šatníků“ z fondů exkluzivní textilní sbírky Muzea města Brna na Špilberku prezentuje průřezové modely typické pro jednotlivá období minulého století, které se staly stálicemi oděvní tvorby. S historií vývoje kostýmu nás seznámí kurátorka výstavy PhDr. Ludmila Růženecká:

 

„Kostým je zdánlivě jednoduché oblečení sestávající z kabátku a sukně. I když je odvozeno původně z obleku mužského, v počátcích spíše zdůrazňovalo ženskou linii. Je vynálezem anglickým. Na kontinent se dostalo v polovině 80. let 19. století pod názvem tailor made. Kabátky se šily zcela na způsob pánského saka jednořadového nebo dvouřadového a dvouřadové se někdy lemovaly hedvábnou tresou okolo všech okrajů. Sukně byly úzké a krátké. Šily se z anglických vzorovaných látek nebo jednobarevného marenga  a byly buďto celé z jedné látky, anebo byl žaket jiný než sukně. Hodily se spíš ke všedním pochůzkám ve dne anebo na cesty. Slavný Chanel kostým se osvědčil jako nesmrtelný, přežívá všechny módy a všechny délky sukní. Jeho tajemství spočívá za prvé ve skvěle lehkém tvídovém materiálu, v němž se cítíte dobře, a za druhé v perfektním zpracování, které zaručuje spolehlivost za všech životních situací.

Po druhé světové válce byla situace na poli módy nelehká. Krejčovské salony nadále pracovaly, ale jejich publicita utichla. S příchodem nového politického režimu vznikaly vedle nich i nové instituce, které se zabývaly šitím konfekčního oblečení. První zmínky o exkluzivních zakázkových krejčovstvích, nástupcích bývalých salonů, se objevily již ve druhé polovině 50. let 20. století a posléze se jejich činnost rozšiřovala v důsledku otevírání se společnosti směrem k Západní Evropě.

kostym 50 leta

Mezi oděvní skvosty textilní muzejní sbírky na Špilberku z období poslední třetiny 20. století patří několik elegantních kostýmů z vlněných látek z dílen odborných řemeslně fundovaných pracovišť, které vzdávaly hold přírodním materiálům, prostotě a kráse tkanin. Inspirovaly se lidovou tvorbou našich předků.“

PhDr. Ludmila Růženecká – kurátorka výstavy    

Vystudovala Vědu o výtvarném umění a etnografii na filozofické fakultě Masarykovy univerzity (dříve UJEP) v Brně. Pracuje sedmým rokem v Muzeu města Brna jako kurátorka textilu a věnuje se prezentaci sbírkového oděvního materiálu a módních doplňků na samostatných i souborných muzejních výstavách, a také jejich popularizaci v odborných článcích a publikacích.  

kostym 50 leta

Kostým – stálice dámských šatníků
19. – 21. 8. 2012, sekce LINGERIE, pavilon P, veletrh STYL, výstaviště Brno
Pořadatel: Veletrhy Brno a.s., Muzeum města Brna

Zdroj foto: BVV


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Každej knižke třeba pomocť a naučiť ju lietať, pripadne ju potom navigovať na ceste k čitatelovi,“ říká slovenský výtvarník Juraj Martiška

200 knizkaPřed dvěma lety touto dobou tvořil Juraj Martiška ilustrace ke knížce Jiřího Holuba Jak se zbavit Mstivý Soni. Letos si před létem střihl opět „Holuba“ – vytvořil obrázky pro slovenské vydání příběhu Kolik váží Matylda. Co je nového u Juraje Ma...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Český pivní festival na Letné se blíží; bude trvat 17 dní


pivo plakat 200Tradiční Český pivní festival 2016, který odstartuje v Praze na Letné 12.května, nabídne nejenom tradiční české pivo, ale také výborné gastronomické speciality.

...

Literatura

Je libo trochu světového street artu?

street 200Jedenadvacáté století je stoletím, v němž se všechno extrémně zrychluje, na vše je málo času a lidé se z různých důvodů vzájemně odcizují. S tímto trendem mnohdy souzní i umění, které má mnoho forem a už dávno neplatí, že abychom viděli obrazová umělecká díla, mu...

Divadlo

Milostný příběh prokletých básníků v podání Matěje Stropnického a Daniela Krejčíka

foto La fabrika perexPoutavou výukou dějepisu je divadelní hra Úplné zatmění, kterou má na programu pražská La fabrika. Divoký život dvou přátel a milenců je totiž příběhem prokletých básníků Paula Marie Verlaine (30. března 1844 Mety – 8. ledn...

Film

Paddington 2 je film pro celou rodinu

paddington perexPaddington, medvídek z peruánské džungle, se zabydlel v Londýně u rodiny Brownových. Stal se součástí místní komunity a zbožňuje ho celá ulice. Pod čepicí pořád nosí ukrytý toust s pomerančovou marmeládou pro případ nouze, který nastane,...