Dějiny písemnictví a knihoven

Dějiny písemnictví a knihoven

Tisk

dejiny pisemnictvi Vatikansky kodex200Již dávní předkové pochopili, že lidská paměť je nespolehlivá a nedokáže vše uchovat pro příští generace. Čím vyspělejší společnost, tím víc bylo nutné řešení, a tak bohové věnovali lidem písmo. Nejprve obrázkové (hieroglyfy v Egyptě ve 4. tisíciletí před naším letopočtem), bylo tesáno do kamene. Pak si Egypťané upravili papyrus a psali na něj štětcem nebo rákosem již písmem hieratickým (kněžským písmem se 600 znaky). Od 8. stol. př. n. l. používají démotické (lidové) písmo až do roku 476.

Sumerové své písmo, nejprve obrázkové, ryli do hliněných tabulek. Později používají klínkové, kde jeden znak=jednomu slovu, později se jeden znak=jedné slabice. Co společnost, to jiné písmo a jiný nosič, všechny nosiče písma měly jednu společnou vlastnost, byly uchovány v knihovnách. Trvalo však tisíce let, než je lidstvo mohlo poznat a přečíst. Někdy pomohla náhoda, staroegyptské písmo pomohla vyřešit nalezená Rosettská deska (1799), kde stejný text byl napsán hieroglyfy, démoticky a řecky. Nebo pomohla nadšenost až posedlost lidí, záznamy vyluštit a přečíst. Na dochované části mezopotamské knihovny (cca 668 př. n. l.) na hliněných tabulkách dokázal Georg Smith přečíst osobní knihovnu krále Ašsurbanila ,jeho smlouvy, diplomatické i správní záležitosti. V této knihovně se nalezly i opisované staré texty se slovy „ze starého prvopisu opsáno a ověřeno“, tabulky měly nejen název a pořadové číslo, ale poslední řádek byl zároveň první na další tabulce. Chetitské texty dokázal přečíst jako první český vědec Bedřich Hrozný. Řekové využili a zdokonalili fénické hláskové písmo a používali papyrusové svitky. V dobách rozkvětu jejich městských států (5. - 4. stol. př. n. l.) vznikají i soukromé knihovny. Největší Alexandrijská obsahovala přes 700 tisíc svitků a měla i první knihovnický katalog. Řekové ovlivnili Řím, kde vznikají i velké opisovací dílny, knižní obchody i velké veřejné knihovny, a to zejména v době vlády Julia Césara (39 př. n. l.). Římané si knihoven vážili, pro ně budovali nákladné a bohatě zdobené mramorové stavby, zdobené sochami bohů. Četlo se v nich ráno, okna na východ umožňovala dobré osvětlení, a půjčovalo se i domů. Rukopisy byly na plátně i na slonové kosti. Vedení knihoven bylo svěřováno významným učencům a básníkům, další lidé se starali o přepisy rukopisů a pořádek v knihovně. Tehdejší římské impérium zasahovalo do Francie, Španělska, Alžíru či Turecka a všude se budovaly knihovny. Císař Hadrián v Athénách založil nádhernou veřejnou knihovnu. Mít knihovnu doma bylo v té době IN, i když mnozí majitelé číst neuměli. V roce 1738 ve městě Herkulane se našly svitky z knihovny bohatého Římana, tak jak se uchovaly po výbuchu sopky Vesuv v roce 79. Přes 2 tisíce papyrusových svitků, i když částečně ohořelých, vydalo svědectví o době svého vzniku.

dejiny pisemnictvi hieroglyfy

Co knihovny tehdy obsahovaly? Zejména hospodářské záležitosti, různé smlouvy, náboženská, lékařská a právnická témata, ale i historii, válečné texty, také mýty, eposy, báje, básně, dramata, filozofická a vědecká díla, ale i kuchařky. I když po těchto knihovnách zůstaly jen zlomky, přece jen si lze udělat alespoň základní představu o životě těchto pradávných předků. Požáry, války, přírodní katastrofy i nestabilní nosiče byly příčinou jejich zničení a nastupující křesťanství zničilo i zbytek.

Křesťanství si vytvářelo vlastní vzdělanost, od papyru se přechází k pergamenu, místo svitků se používá kodex. V žádné knihovně nechyběla Bible – Starý zákon s věroučným základem židovství, Nový zákon a svaté spisy. Knihovny vznikají v klášterech a u panovnických rodů a byly zaměřeny především na náboženství. V klášterech se díla opisovala, zdobila a také vzájemně vyměňovala. Nejvýznamnější a nejbohatší byla a je Vatikánská knihovna. Z původních 3500 položek v době vzniku v 15. století dnes obsahuje přes 150 tisíc rukopisů a skoro 2 miliony tištěných knih (8300 je prvotisků). Nejstarší a nejhodnotnější je CODEX VATICANUS ze 4. století. V 16. století byla postavena knihovna nová se známým Sixtinským sálem. Seznam děl je veden od počátku vzniku knihovny a také byla přístupná, i když s omezením, veřejnosti. V současné době se připravuje digitalizace 75 tisíc vzácných děl, která tak budou zpřístupněna širokému okruhu badatelů.

dejiny pisemnictvi Vatikansky kodex
S rozvojem měst stoupala potřeba vzdělaných lidí, zakládají se základní a odborné školy a v návaznosti i univerzity. Mezi nejstarší univerzitu patří Sorbonna, která již v roce 1338 měla skoro 2 tisíce děl a také katalogový seznam, nejen s obsahem díla, ale i se jménem dárce a cenou. Vzácné knihy byly v knihovnách připoutány k lavicím řetízkem, ty méně významné či duplikáty se půjčovaly i mimo prostor knihovny. Univerzity začaly být přístupné různým vrstvám společnosti a k tomu se přizpůsobily i knihovny, vznikají knihovny kolejní pro jednotlivé obory, tehdy pro teologii, medicínu, právo, přírodní vědy, matematiku či astronomii.

V polovině 15. století vynález knihtisku umožňoval zmnohonásobit počty knih i rozšiřování znalostí mezi učenci z různých oborů, i když proti rukopisům se zářící výzdobou a originalitou byla tato díla pro mnohé ponurá a jednotvárná.

Brzy se tomu velká většina přizpůsobila a v době renesančních humanistů se jen v italské Boloni během 20 let vytisklo přes 500 knih a jen malá část byla teologická. V Itálii byla veřejná knihovna vybudována zásluhou rodu Medicínu již v roce 1441. V nádherném sále na 32 čtenářských pultech bylo vystaveno na 400 kodexů. Tato knihovna již také měla seznam všech děl. V italské renesanci se vytvářely i základy knihovědy a odborného knihovnictví, což ovlivňovalo vývoj i v dalších zemích.

dejiny pisemnictvi vatikanska knihovna

Francie doplatila na hugenotské války, kdy došlo k ničení knih i knihoven. V roce 1751 vychází první svazky slavné Encyklopedie, čili naučný slovník věd, umění a řemesel, která hlásala i omezení královské moci, a byla proticírkevně laděná. Rozvoj zaznamenala i Královská knihovna, která dostávala povinný výtisk a tím si díla zajistila cenzurní ochranu. Před francouzskou revolucí měl její fond 157 tisíc svazků a obsahoval i díla orientální. Nejcennější soukromá knihovna v 18. století měla přes 50 tisíc svazků a byla v aukci rozprodána. V roce 1789 byly knihovny „zestátněny“, což vyvolalo odpor hlavně ze strany církve i politické opozice. V době revoluce v roce 1792 byla Královská knihovna změněna na Národní a z knižních skladů, kam zestátněné knihovny musely knihy převést, se vybralo do Národní knihovny na 300 tisíc knih. V roce 1830 to byla nejbohatší evropská knihovna se 400 tisíci tištěných knih a 80 tisíci rukopisů. V době revoluce byla přístupná i ženám a dětem. Také se objevily snahy o decentralizaci a kooperaci knihoven, což trvalo další dvě staletí.
Po francouzském vzoru se postupovalo i v ostatních evropských zemích.

Pramen: Jiří Cejpek a kol. „Dějiny knihoven a knihovnictví“
Foto: internet


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Velký rozhovor s nadějným umělcem Markem Hubáčkem nejen o Chicagu

hub 200S Markem Hubáčkem jsem se sešla v útulné zlínské kavárničce, abychom si popovídali o jejich velkém projektu s názvem From Czech to Chicago, který má na svědomí on s jeho kamarádem Martinem Vítkem. Rozhovor je o kampani, ale především o umě...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

O městě naruby, aneb jak vágní terén proměňuje město

Město narubySoubor textů mapuje neustále vyjevující se ambivalentní živost měst mezi urbanismem a zdánlivě opuštěným prostorem. Publikace je tedy především o městu, které svým pohledem obrací naruby a zkouší se na něj dívat novými perspektivami, a to op...

Z archivu...


Literatura

Být druhá je vždy nebezpečné

at zemre200V nakladatelství Metafora vyšel další thriller oblíbené britské spisovatelky Sarah Pinborough. Ta je význačná různými dějovými zvraty a není divu, že je s ní spojen hashtag neprozraďte konec.

 

...

Divadlo

Jára Cimrman na Vás dýchne v několika českých kinech

jara cimrman ceske nebeGénius samotný se nám ukáže skrze Divadlo Járy Cimrmana, které slaví 45 let od svého založení. U této příležitosti dojde 4. října k historicky prvnímu přímému satelitnímu přenosu z České republiky, díky kterému se na p...

Film

V šedesáti letech zpátky do ringu

zpatky do ringu 200Film Zpátky do ringu (2013) je velmi originální od začátku do konce. Není zrovna obvyklé, aby lidé na sklonku svého života chtěli zápasit v ringu, a přitom ani jednou neusnuli. Jenže staré křivdy dokážou rozpumpov...