V červnu 2013 ožije nádraží Bubny nebývalým společenským ruchem s cílem vybudovat v místě historických událostí nové kulturní centrum

V červnu 2013 ožije nádraží Bubny nebývalým společenským ruchem s cílem vybudovat v místě historických událostí nové kulturní centrum

Email Tisk

pamatnik bubny 200Nádraží Bubny se více než před půl stoletím stalo místem nástupu do židovských transportů. Nedaleko stanice stávalo seřadiště, registrace a ještě dnes zde najdeme nádražní budovu, symbolickou poslední stanici, kde téměř padesát tisíc lidí přestalo mít své jméno a stalo se číslem.


 

A právě na tomto místě připravila společnost Památník Šoa Praha, o.p.s. expozici, která důstojně zahájí řadu navazujících akcí s tematikou holocaustu. Pro každý den jsou připraveny koncerty, vzdělávací projekty, veřejné diskuse, živá čtení, setkání s pamětníky a další akce.

„Největším gestem pro každého návštěvníka bude monumentální plastika Aleše Veselého, přímo před budovou. Nádražní hala působí ve své podstatě jako největší argument minulosti. Umocňuje ji prázdnota. Z několika míst přicházejí k návštěvníkům hlasy pamětníků, očitých svědků. Po podlaze nádražní haly putují světelné efekty otisků bot v reálné velikosti. Světelné stopy neustále pomalu mění svou polohu, kráčejí, stěny budovy vydávají svá svědectví, objevují se tváře těch, kteří se nevrátili...“, popisuje expozici v budově nádraží její iniciátor a ředitel společnosti Památník Šoa Praha, o.p.s. Pavel Štingl.

Výstava pro návštěvníka však začne již na místě, kde se někdejší transporty registrovaly, odkud vyrážely do neznáma... Tedy na místě někdejšího Radiotrhu, pár minut chůze od nádraží. Před dnešním Parkhotelem vyroste malá scénická konstrukce – zvláštní plakátovací plocha. Zde návštěvník – poutník objeví návrhy sochy Aleše Veselého plánované právě pro toto místo. Také se zde seznámí s důvodem, proč další cestu provází motivy z jeho plastiky Kadiš. „Ulicí, která byla místem loučení pražských židovských rodin s jejich domovem, se nese hudba... kadiš, zpěv k modlitbě, vzpomínka na zesnulé,“ popisuje plánovanou vernisáž Pavel Štingl. „Putování vede do stále podivnější končiny, jakou je okolí nádraží... Periferie uprostřed města, které náhle před nádražní budovou vévodí monumentální socha Aleše Veselého nazvaná příznačně Kadiš,“ doplňuje.

Cesta od Parkhotelu k nádraží bude vyznačena banery – visícími obrazy v podobě praporů na sloupech pouličního osvětlení. Pruhy s detaily sochy Aleše Veselého doplní scénografie Xenie a Adama Hoffmeisterových a velkoplošné tisky se stručnou informací o výstavě.

pamatnik bubny 1

Návštěvníci expozice si v nádražní budově mohou prohlédnout dobové jízdní řády s fragmenty z průkazových fotografií – oči lidí, kteří se z transportů nevrátili. „Jsou to jen oči zmizelých. Celé tváře se promítají na jinou stěnu v nekonečné smyčce. Autentické obličeje doplňují hlasy přicházející z různých směrů. Hovoří ve vzpomínkách na toto místo… Lidé se proměňují v čísla, procházejí ulicemi svého města, ale pro ty, kteří zůstávají, jsou již něčím jiným, jsou označeni hvězdou, v zástupu, čeká je deportace. Montáž vytváří dojem hromadného svědectví. Jednotlivé věty hovoří za desetitisíce ostatních,“ verbalizuje svůj dojem z expozice Pavel Štingl.

Silný zážitek čeká na návštěvníky i za dveřmi s pradávným nápisem „úschovna zavazadel“. Do malé komůrky láká zvuk vlaku jedoucího po starých kolejích. „Kdo vejde, ocitne se v temné komnatě s projekcí subjektivního pohledu na koleje, ubíhající před rozjetým vlakem... les, úvoz, skály, najednou TUNEL A TMA... Konec filmu!“

Přirozenou dominantou nádražní haly jsou prastaré pultíky okolo okénka na výdej jízdenek, na kterých leží dobové noviny, jako by si je tu zapomněli cestující, kteří již odjeli. Noviny mají autentickou titulní stránku z října nebo listopadu roku 1941, tedy z doby, kdy byly z Prahy vypraveny první židovské transporty. Obsah novin je však aktuální – najdeme v nich vzpomínky pamětníků, názory současných osobností, a především prezentaci záměru vybudování Památníku ŠOA na nádraží Bubny. Obsahují také první architektonickou studii z kanceláře Romana Kouckého a Šárky Malé. Význam a vztah objektu k prostředí, které čeká dramatická proměna příštích let…

Otvírací doba expozice: denně od 4. – 18. června 14:00 – 18:00 (Školní skupiny po objednávce kdykoliv.)
Vstup na všechny akce je volný!

pamatnik bubny 2

Cílovými skupinami projektu jsou návštěvníci všech generací, školní skupiny, cizinci, významné osobnosti i pamětníci a jejich rodiny. Smyslem všech kulturních akcí je, otevřít veřejnou diskusi k tomu, aby se dnes již nefunkční objekt Českých drah stal Památníkem ŠOA: tedy stálou expozicí s výukovými programy, výstavami, prostorem pro setkávání, koncerty, divadlo. Dlouhodobou vizí je přestavba nádraží Bubny na kontaktní centrum moderní historie. Prostor pro veřejný dialog na téma vztahu současnosti a minulosti...

Památník Šoa Praha, o.p.s. aktuálně připravuje s generálním ředitelstvím Českých drah dohodu o dlouhodobé zápůjčce budovy nádraží pro účely zřízení Památníku ŠOA.

Pro zřízení Památníku vznikla obecně prospěšná společnost (Památník Šoa Praha, o.p.s.), kterou reprezentují tyto osobnosti:

Pavel Štingl, dokumentarista, autor řady filmů a muzejních expozicí s historickou tematikou
Tomáš Töpfer, herec, divadelní ředitel, pedagog Divadelní fakulty AMU, senátor
Jaroslav Róna, malíř a sochař, pedagog Akademie výtvarných umění, zakladatel výtvarné skupiny Tvrdohlaví
Tomáš Kraus, tajemník Federace Židovských obcí v České republice
Táňa Fischerová, herečka, členka správní rady Vize 97, členka Amnesty International
Pavel Jirásek, bývalý ředitel odboru muzeí a galerií MK ČR
Zuzana Strnadová, ředitelka Muzea hlavního města Prahy

Záměr podporují:
Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah
Přemysl Sobotka, první místopředseda Senátu PČR
Karel Schwarzenberg, ministr zahraničí ČR
Bohuslav Svoboda, primátor Prahy
Václav Novotný, radní pro kulturu



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

„Přesvědčit klienta, že moje práce je nejlepší, je pro mne důležité“, říká japonská stylistka Kumie Holý

Kumie & Petr HolyPod pojmem kimono si většina z nás vybaví tradiční japonský oděv se složitým vázáním, nošený při speciálních příležitostech. Japonská stylistka Kumie Holý však boří zaběhnuté st...

Hledat

Chaty s osobností

Čtěte také...

Dvě ochutnávky z ediční řady Filozofické fakulty Univerzity Karlovy

fontes mytus o znovuzrozeni obalka 200Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze má vlastní vydavatelství, které se věnuje rozsáhlé ediční činnosti. Pro nahlédnutí do široké nabídky jsem vybrala čtenářsky vděčnou ediční řadu F...

Z archivu...


Literatura

Velká kniha pro předškoláky

200lit111Školní rok začal nejen prvňáčkům na základních školách, ale i dětem v předškolních třídách mateřských škol. Všem pomůže Velká kniha pro předškoláky z nakladatelství Fragment, která snadno děti připraví na školní výuku. Je plná úkolů, které rozvíjejí t...

Divadlo

Slovácké divadlo v Uherském Hradišti získalo další dvě nominace na prestižní cenu

Cena Ravenhilla 200Po nominacích na Ceny divadelní kritiky, ceny Divadelních novin a poté, co se Slovácké divadlo umístilo v desítce nejlepších českých divadel, se v Uherském Hradišti radují zase. Od čtvrtku 8. dubna se slováčtí divadelníci chlubí i ...

Film

Vyšla další kniha o Vladimíru Menšíkovi

mensi200O Vladimíru Menšíkovi jsme si mohli přečíst řadu knížek - jak ty drbavé, tak s menšími či většími ambicemi. Nyní k  nim přistupuje tlustý, téměř sedmisetstránkový spis Lumíra Holčáka VLADIMÍR MENŠÍK A JEHO FILMY. Autor se rozhodl pro nezvyklý postup: v c...