Jan Blažej Santini: Život a dílo geniálního barokního stavitele

Jan Blažej Santini: Život a dílo geniálního barokního stavitele

Tisk

santini 200Letos uplyne 290 let od úmrtí českého architekta s italskými kořeny, Jana Blažeje Santiniho. Narodil se 3. února 1677, jako nejstarší syn do rodiny pražského kameníka. Vyučil se sice kamenictví, ale studoval také malířství.

 

 

Po vyučení se vydal sbírat zkušenosti; procestoval Rakousko a Itálii, dorazil až do Říma. Právě v Itálii získal kvalifikaci architekta. V roce 1700, jako třiadvacetiletý, už samostatně navrhoval i realizoval stavby. V Čechách a na Moravě je známo na 80 jeho staveb. Zemřel 17. prosince roku 1723 v pouhých 46 letech. Život a dílo Jana Blažeje Santiniho Aichela dodnes budí zájem odborníků, historiků umění, ale i široké veřejnosti.

Santini v srdci Evropy

Málokterá umělecká činnost se zapsala tak hluboce do podoby českých zemí jako barokní stavitelství. Tato díla dodnes obohacují podobu mnohých našich měst a vesnic a dávají krajině okolní rytmus, řád a harmonii.

Mezi osobnosti, které výrazně překročily horizont své doby, patřil bezesporu i Jan Blažej Santini Aichel. Jeho stavby dodnes upoutávají charakterem vnějších tvarů i zvláštností využití vnitřních prostorů pro světelné vyjádření a akustiku.

Santini navíc ve svých stavbách dokonale prezentuje mnohá na svou dobu odvážná technická řešení. Jeho architektonické návrhy představují široké spektrum staveb; velké klášterní komplexy, chrámy, kostely, kaple, ale i světskou architekturu, především palácové stavby. Jeho první zakázkou v českých zemích byla rekonstrukce gotického kostela v Sedlci u Kutné Hory.

santini1

Již za svého života byl Santini velmi váženým a vyhledávaným umělcem; bohužel zemřel velmi brzy. Přesto stačil po sobě zanechat skutečně velkolepé dílo. Santini je považován za jednoho z nejvýznamnějších představitelů středoevropského vrcholného baroka.

Charakteristické pro něj je, že netvořil podle žádných šablon; každou stavbu se snažil řešit nově, originálně, s mimořádným citem pro zasazení stavby do okolí. To se projevilo zejména při jeho přestavbách, které tvoří asi polovinu jeho díla.

Po církevních řádech, které Santiniho zahrnovaly objednávkami, se hlásili i majetní šlechtici, pro něž byl Santini ve své době víc než jen módním architektem. Santini měl mnoho pokračovatelů a následovníků, kteří jeho dílem inspirovali.

Santini v západních Čechách

Klášterní kostel Nanebevzetí P. Marie, sv. Wolfganga a sv. Benedikta v Kladrubech u Stříbra je původně monumentální, pozdně románská bazilika; byla postavena již v roce 1233. Roku 1421 byl kostel vypálen husity a následně zničen. Později byl kostel znovu zastřešen a v roce 1504 znovu vysvěcen.

V roce 1710 byli vyzváni k vypracování projektu dva nejvýznamnější architekti své doby, Kryštof Dientzenhofer a Jan Blažej Santini. Nakonec bylo rozhodnuto realizovat rozsáhlý Santiniho návrh. Přestavba proběhla v několika etapách; nejprve bylo přestavěno trojlodí, následně transept (křížení před oltářem) a poté byla vybudována monumentální kopule. V nice vstupního štítu kostela je zasazena postava P. Marie, odkazující na románské a gotické tradice areálu. Lucerna v kopuli je završena velkolepou mariánskou korunou, která prosvětluje vnitřní prostory kostela. Při přestavbě Santini maximálně využil staré konstrukce zdiva, které odboural pouze v poškozených částech. Prosvětlený oltářní prostor je doplněn oltářem podle původního Santiniho projektu.

santini2

Rozsáhlé stavební změny v areálu konventu cisterciáckého kláštera v Plasích byly zahájeny již v roce 1685 podle projektu J. B. Matheye, který byl jedním z učitelů Santiniho. V roce 1707 přichází Santini poprvé do Plas a zahajuje práce. Celý projekt Santini založil na rekonstrukci původních budov a dodržení historické tradice, se kterou byl původní středověký konvent založen na úrovni pobřežní nivy řeky Střely.

Původní stavba byla trvale ve špatném stavu, především díky působení vody, která způsobila změny v podloží. Při zakládání novostavby použil proto Santini ojedinělé a odvážné technické řešení; stavbu založil na více než 5000 dřevěných pilotech, které nesou rošt pod základy tvořený 500 podélnými a 1173 příčnými dubovými trámy. Piloty byly do podloží zatlučeny do hloubky 10-13 loket (zhruba 6-8 m). Celá dřevěná konstrukce je trvale zaplavena vodou přiváděnou sem štolami; tím architekt zabránil následné hnilobě dřeva.

Budova konventu je pravidelného čtvercového tvaru; vedle svého účelu pro konvent mnichů jsou zde také kaple sv. Benedikta a sv. Bernarda. Kaple sv. Bernarda byla dokončena ještě za Santiniho života, zatímco druhá kaple byla dokončena později.

Areálu konventu dominují velká halová schodiště působící svým neobvyklým zavěšením, jako by se vznášela nad hladinou vody na úrovni spodních základů pod nimi. U menších šnekových schodišť upoutá Santiniho řešení šroubové křivky, vedené prostorem strmě vzhůru.

Santiniho rukopis nese i projekt poutního kostela v Mariánské Týnici. Samotná stavba však probíhala velmi zvolna. Stavební práce byly ukončeny až v roce 1751; pak následovala výzdoba kostela, který byl vysvěcen v roce 1762. Po zrušení plaského kláštera v roce 1784 byl po celých 150 let klášterní areál téměř neudržován; havarijní stav vyvrcholil zřícením kopule a kleneb kostela v roce 1920. Spolek pro záchranu Mariánské Týnice postupně opravil ambity a provizorně zastřešil kostel; teprve v roce 2005 byla znovu vznesena hlavní kopule chrámu.

santini3

Samotná stavba kostela je založena na půdorysu řeckého kříže. Nad jeho osou je osazena výrazná kopule, ramena jsou kryta mansardovými střechami. Západní ambitové nádvoří je doplněno nárožními kaplemi. Celá stavba probošství a kostela je typickým příkladem Santiniho vytříbené koncepční činnosti. Dnes je v areálu Muzeum a galerie severního Plzeňska.

Kaple Jména Panny Marie v Mladoticích na Plzeňsku je poměrně malá stavba; nicméně je prvním Santiniho projektem pro plaský klášter. Barokní kaple se nachází na místě, kde původně stála románská rotunda, vybudovaná kladrubskými benediktiny. Kaple byla postavená v letech 1708 - 1710 právě podle návrhu Santiniho. Půdorys kaple ve tvaru šesticípé hvězdy prozrazuje vazbu k mariánskému kultu. Po zrušení plaského kláštera roku 1785 kapli zakoupila obec Mladotice. Stavba je zapsána jako kulturní památka a patří k zajímavým ukázkám vrcholně barokní architektury v Čechách. V roce 2010 oslavila kaple 300 let od svého vysvěcení.

K dalším významným Santiniho dílům v Čechách a na Moravě patří například kostel v Sedlci u Kutné Hory, zámek Karlova Koruna v Chlumci nad Cidlinou, klášterní kostel v Želivi, kaple svaté Anny v Panenských Břežanech, poutní kostel na Zelené hoře ve Žďáru nad Sázavou, poutní kostel ve Křtinách, benediktinské opatství v Rajhradu a mnoho dalších staveb. Santini se tak se svými stavbami řadí mezi nejvýznamnější evropské architekty své doby.

santini4

Ilustrační foto autor (zpracováno podle projektu Putování za Santinim)


 

Zobrazit další články autora >>>

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Fotograf Radek Šich: „Není to jen o tom udělat si pár cvaků a užít si zadarmo koncert“

radek sich 200Pohodlně se usaďte a pojďte si přečíst dlouhý rozhovor s talentovaným mladým mužem Radkem Šichem, který se už několik let věnuje fotografování koncertů. Vyzpovídali jsme ho, jaké to je vidět své idoly, fotit pod pódiem a řeč padla i na ochra...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

6. prosinec: Svatý Mikuláš dárkem odradil ženy od hříchu

svaty mikulas 6 prosinceVyrážíte do města za trojicemi Mikuláše, čerta a anděla, nebo dokonce s dětmi přivítáte světce a jeho družinu doma? Nebo jsou vaše děti ještě příliš malé a tentokrát tedy raději ještě zůstanete jeno...

Z archivu...


Literatura

7 dní hříchů naplněno sedmero hříchy

7 dni hrichu josef urbanSudety, první mírový den 9.května 1945…
Probouzející se ráno nedává zatím tušit, že následujících sedm dnů bude naplněno sedmero hříchy, že se stanou věci, které obrátí naruby životy starousedlíků z jesenických horských osad...

Divadlo

Koulí za světový mír

Koule TomicováPolických hesel a deklamací na téma budování světového míru jsme si kdysi užívali po plných doušcích. Mezi oblíbená patřila i ta, jež zviditelňovala úspěchy československých sportovců. Co už ale nezmiňovala, byla cena, kterou bylo za úspěc...

Film

Mučedník – jak vnutit spásu

ucenik 200Na nedávno skončeném karlovarském filmovém festivalu se uváděl film, který se dotýkal fanatismu – a přestože se vztahoval k náboženství, určitě lze jeho poselství vnímat jako univerzální. „Karlovarské“ pojmenování varovného snímku MUČEDNÍK, natoč...