Nové album Stromboli, další úspěšný pokus o nadčasovost?

stromboli perexNejen návrat ke kořenům, ale i úspěšný pokus o současnou tvář. Tak se mi jeví nové album legendární formace Stromboli, která má za sebou - po čtvrt století trvající pauze - na trhu nejen novinkové album Fiat Lux, ale i nedávný a notně úspěšný mega koncert v pražské O2 Aréně.

Ale pěkně rychle se vraťme k novému albu, jehož latinsky název znamená v češtině Budiž světlo. A to je pro tohle album příznačné. Zatímco první část alba jakoby hudebně i obsahově korespondovala s oním kultovním prvním dvojalbem skupiny z roku 1987, druhá část CD přece jen směřuje k postupům současného pop rocku. Vnáší tak světlo do představ o současnosti jedné z nejlepších českých rockových kapel.

Spojnicí s někdejší a současnou tváří Stromboli zůstává v kytarové ekvilibristice Michala Pavlíčka a snivém i drásajícím zpěvu Báry Basikové. Nepřebernou řadu nálad a barev mají na svědomí právě tito dva interpreti, kteří podávají v tom svém svrchovaný výkon. Zpěvačka, pořád jedna z nejlepších v Česku, se přitom může opírat o sugestivní a přece básnivé texty Vlasty Třešňáka a ve dvou případech Petra Kolečka.

Drsné a dekadentní, ale i smířlivě něžné jsou texty, které udávají zpěvaččiny tóny i proměnlivý výraz vpísních, které i po hudební stránce přinášejí originalitu a kvalitu. Autorem všech deseti různorodých a přece k sobě patřících skladeb je samozřejmě kytarový mág a zároveň i producent Michal Pavlíček, který se ve studiu Na Kloboučku sešel s baskytaristou Jiřím Veselým a bubeníkem Klaudiem Kryšpínem.

stromboli

Výsledkem je zcela mimořádné album, které se sice asi nebude hrát v komerčních rádiích, zato na ojedinělých koncertech Stromboli v roce 2015 budou mít některé z nových písní bezpochyby úspěch. Jsou silné v hudebních postupech i aranžérských nápadech, tajuplných a přece zcela otevřených textech i jedinečném výkonu zpěvačky, ale hlavně přinášejí posun, něco nového, překvapivého.

Spojení hutného rocku a klidně neklidných sférických pasáží funguje kapele od prvopočátku. Spolu s texty, které zachycují něco jiného než běžná pop music, i zpěvem prvotřídní zpěvačky zaručuje Stromboli nadčasovost. Mám pocit, že to je i případ aktuálního alba Fiat Lux.

stromboli cd

Název nosiče: Fiat Lux
Interpret: Stromboli
Žánr: Rock
Skladby: 1/ Tetování, 2/ Fiat Lux!, 3/ Katova pomocnice, 4/ Pomož, svatá Namátko!, 5/ Tesáky, 6/ Devastace srdeční krajiny, 7/ Štěk, 8/ Být nocí či nebýt dnem, 9/ Já bloudím ráda, 10/ Post scriptum
Stopáž: 48minut
Vydavatelství: Waner Music Czech Republic

Zdroj foto: Warner Music

RENATA PETŘÍČKOVÁ

redaktorka K21

Nechte si poradit, knihy jež uleví duši... Jak jste si asi všimli, zrovna já tu jsem většinou přes knihy, které se nějak zabývají psychologií a seberozvojem. To je velmi široké téma a také patří v knihkupectví k těm nacpanějším regálům. Nějak plynule jsem k nim došla přes pár pokusů s romantickými knihami v ranném mládí a už jsem u nich zůstala. Myslím si, že o takovou knihu alespoň čas od času člověk stojí. Které mne oslovily a ovlivnily nejvíce? Možná tou úplně první byl vždycky Malý princ, kterého když jsem doopravdy pochopila, tak to byl přenádherný sladkobolný pocit. Mám ráda také knihu Elisabeth Haich: Zasvěcení, to je ale bible pro celý život a jsem dosud ráda, že mnoho z tam řečeného je mi zatím zahaleno tajemstvím. Přístupnější a komerčnější jsou pak knihy Davida Deidy, pro muže Cesta pravého muže, a pro ženy snažící se mužům porozumět pak Když jde o muže. Z andělských děl Doreen Virtue pak Chci změnit svůj život, ale nemám na to čas, nebo V zajetí jídla, Zbavte se svých kil bolesti, což jsou její nejméně andělské, nejvíce psychologické a do hloubky ženské duše jdoucí tituly. A mezi poslední okouzlení patří Alberto Villoldo a Návrat duše, což je kniha, která je výtečným základem pro každého, kdo chce vůbec porozumět psychologii, kořenům šamanismu a své vlastní duše. A kdo má rád, stejně jako já tarot, tak kromě své vlastní knihy Základní tarot a Svět tarotu, ráda poradím cokoliv od Barbary Moore.Ta je mojí velkou učitelkou! A když bych měla poradit něco "naživo"? Pak jsou to přednášky Jaroslava Duška všude různě po republice a v pražských divadlech jeho Duše K, Čtyři dohody nebo Pátá dohoda. Přednášky Pjéra la Šéze, které jsou o jungovské psychologii, do které přidává své vlastní názory, které dovolím si říci - jsou velmi podnětné a odvážné. Když zajdu ještě dál, tak příští rok by měl Brno navštívit Clemens Kuby a opět představit své mentální léčení a možná i novou knihu, zatím nevíme...

Mimísek 16