Nové album Stromboli, další úspěšný pokus o nadčasovost?

stromboli perexNejen návrat ke kořenům, ale i úspěšný pokus o současnou tvář. Tak se mi jeví nové album legendární formace Stromboli, která má za sebou - po čtvrt století trvající pauze - na trhu nejen novinkové album Fiat Lux, ale i nedávný a notně úspěšný mega koncert v pražské O2 Aréně.

Ale pěkně rychle se vraťme k novému albu, jehož latinsky název znamená v češtině Budiž světlo. A to je pro tohle album příznačné. Zatímco první část alba jakoby hudebně i obsahově korespondovala s oním kultovním prvním dvojalbem skupiny z roku 1987, druhá část CD přece jen směřuje k postupům současného pop rocku. Vnáší tak světlo do představ o současnosti jedné z nejlepších českých rockových kapel.

Spojnicí s někdejší a současnou tváří Stromboli zůstává v kytarové ekvilibristice Michala Pavlíčka a snivém i drásajícím zpěvu Báry Basikové. Nepřebernou řadu nálad a barev mají na svědomí právě tito dva interpreti, kteří podávají v tom svém svrchovaný výkon. Zpěvačka, pořád jedna z nejlepších v Česku, se přitom může opírat o sugestivní a přece básnivé texty Vlasty Třešňáka a ve dvou případech Petra Kolečka.

Drsné a dekadentní, ale i smířlivě něžné jsou texty, které udávají zpěvaččiny tóny i proměnlivý výraz vpísních, které i po hudební stránce přinášejí originalitu a kvalitu. Autorem všech deseti různorodých a přece k sobě patřících skladeb je samozřejmě kytarový mág a zároveň i producent Michal Pavlíček, který se ve studiu Na Kloboučku sešel s baskytaristou Jiřím Veselým a bubeníkem Klaudiem Kryšpínem.

stromboli

Výsledkem je zcela mimořádné album, které se sice asi nebude hrát v komerčních rádiích, zato na ojedinělých koncertech Stromboli v roce 2015 budou mít některé z nových písní bezpochyby úspěch. Jsou silné v hudebních postupech i aranžérských nápadech, tajuplných a přece zcela otevřených textech i jedinečném výkonu zpěvačky, ale hlavně přinášejí posun, něco nového, překvapivého.

Spojení hutného rocku a klidně neklidných sférických pasáží funguje kapele od prvopočátku. Spolu s texty, které zachycují něco jiného než běžná pop music, i zpěvem prvotřídní zpěvačky zaručuje Stromboli nadčasovost. Mám pocit, že to je i případ aktuálního alba Fiat Lux.

stromboli cd

Název nosiče: Fiat Lux
Interpret: Stromboli