Kladivo na čarodějnice s novou krví v podání Cradle Of Filth

cradle 200Britští černokněžníci Cradle Of Filth na nás po třech letech vyrukovali s novinkovou deskou, na které máme možnost slyšet novou sestavu – a to duo kytaristů a novou klávesačku. Jak se v této těžko zařaditelné extrémní kapele změny projevily a co to znamená pro nás posluchače, to se dozvíte, pokud budete číst dál.

Cradle Of Filth jsou britská kapela, jež se zformovala už v roce 1991 v Suffolku. Hrají něco na pomezí symfonického black metalu a gothic metalu. Sestava COF se čas od času mění, je ale vtipné, že dnes v kapele figurují hned dva Češi. Před rokem z kapely odešel kytarista a tvůrčí síla Paul Allender, ale mám pocit, že kapele to dodalo motivaci a nejen duo kytaristů sestavu oživilo. Nynější soupiska je tedy taková: Dani Filth – zpěv, Martin Marthus Škaroupka – bicí + klávesy, Daniel Firth – basa, Lindsay Schoolcraft – klávesy a zpěv, Richard Shaw – kytara a Marek Ashok Šmerda – kytara.

Novinka je jedenáctou deskou, takže diskografie něco čítá: The Principle of Evil Made Flesh (1994), Dusk... and Her Embrace (1996), Cruelty and the Beast (1998), Midian (2000), Damnation and a Day (2003), Nymphetamine (2004), Thornography (2006), Godspeed on the Devil's Thunder (2008), Darkly, Darkly, Venus Aversa (2010), The Manticore and Other Horrors (2012) a Hammer of the Witches (10.7. 2015).

cradle band

Nejdřív musím poznamenat, že poslouchat COF je časově náročné; novinka s bonusovými skladbami má přes hodinu. Tedy i písničky jsou delší, 5 -7 minut každá. I proto není tahle hudba vhodná pro každého, jedná se o propracované písničky s delšími úvody i závěry a orchestrálními vsuvkami. Zbožňuju intra a outra téhle kapely a nejinak je tomu u tohoto alba.

Instrumentální, snové a barvité, podporující představivost, taková je Valpuržina noc i Blooding the Hounds Of Hell. Nakopnutí a příjemné překvapení přichází s Yours Immortally., která disponuje dobrým rozjezdem, ze začátku tlumenými vokály, ale pak to přijde a dočkáme se všech tolik ceněných atributů kapely – growl i pištivý výskot, ženský doplňující zpěv, řemeslně propracované skladba s plnými bicími i hravou kytarovou sekcí. Jednou z nejpovedenějších kousků na desce je Enshrined In Crematoria s orchestrálním zdobením, kde ale pěkně vyniknout kytary a rozhodně zaujme i neotřelé tempo. Překvapila mě harfová vsuvka (1:52) The Monstrous Sabbat, která pomyslně dělí album na dvě poloviny. Videoklip kapela natočila k písni Right Wing of the Garden Triptych, zde mě ale neoslovil ženský vokál na úvod. Posuďte sami:

Podmanivě na mě zapůsobila svou náročnou strukturou i The Vampyre At My Side. Posun při tvorbě písní je až hmatatelný a proto bych řekla, že album bude mít u kritiků i posluchačů úspěch. Nejdelším (7:00) opusem je křižáckými výpravami inspirovaná píseň Onward Christian Soldiers, jež vás opět dostane svým intrem do snového stavu. To se rychle změní v krvavou vřavu zvuků a postupně napětí graduje. Dvě závěrečné bonusovky, každá se stopáží přes 6 minut, jsem taktéž slyšela několikrát a popsala bych je jako klasiku á la COF. Jsou ponuré, hlubší, přesto chytlavé a dokáží i pohladit. Obzvlášť poslední Misericord mi učarovala. Jedním slovem - lahoda!

Cradle Of Filth nesednou každému posluchači, a to ani ne každému metalovému posluchači. Mnozí je viní ze zaprodání se mainstreamu, ale já bych to tak černě neviděla. Hrají si svoje, dělají to zatraceně kvalitně (aspoň tedy na studiovkách), a trh i obecenstvo tu pro ně je – tak co řešit? Naposledy jsem podobný pocit při poslechu jejich materiálu měla z desky Damnation and a Day, takže mě osobně hodně potěšili. A myslím, že jejich fanoušky novinka také určitě nadchne!

cradle cover

Název nosiče: Hammer of the Witches
Interpret: Cradle Of Filth
Žánr: extrémní metal
Skladby: 01. Walpurgis Eve, 02. Yours Immortally…, 03. Enshrined in Crematoria, 04. Deflowering the Maidenhead, Displeasuring the Goddes, 05. Blackest Magick in Practice, 06. The Monstrous Sabbat (Summoning the Coven), 07. Hammer of the Witches, 08. Right Wing of the Garden Triptych, 09. The Vampyre at My Side, 10. Onward Christian Soldiers, 11. Blooding the Hounds of Hell, 12. King of the Woods (bonus), 13. Misericord (bonus)
Stopáž: 01:08:53
Vydavatelství: Nuclear Blast
Hodnocení:   90 %