Bouře a vzdor v podání Lamb Of God

Bouře a vzdor v podání Lamb Of God

log 200Americká metalová pětka Lamb Of God i jednotliví členové toho v posledních letech zažili opravdu hodně a své zkušenosti zúročili na svém sedmém studiovém albu, které nese všeříkající název Sturm und Drang a které není nic dlužné svému názvu a ukáže vám emoce ohlodané až na kost.

Lamb Of God se dali dohromady již v roce 2004 v Richmondu, ve Virginii a již od začátku se dají lehce poznat podle charakteristického zvuku nezdolného metalu, který pokračuje ve stopách Pantery. Sestava je už dlouho stálá a neměnná a to je jedině dobře. Randy Blythe – zpěv, Willie Adler – kytara, Mark Morton – kytara, John Campbell – basa a Chris Adler – bicí. Pro úplnost přidávám i diskografii: Burn the Priest (1999), New American Gospel (2000), As the Palaces Burn (2003), Ashes of the Wake (2004), Sacrament (2006), Wrath (2009), Resolution (2012) a VII: Sturm und Drang (24. 7. 2015).

Kapela se v posledních letech činila – v roce 2012 vydali desku, týž rok byl zpěvák Randy Blythe obviněn v naší zemi z usmrcení fanouška při koncertě, ale byl zproštěn obžaloby. I pobyt na Pankráci reflektuje na této desce. Koncem roku 2013 k desátému výročí vydání znovu vydali zremixovanou a zremasterovanou zatím svou nejúspěšnější desku, As the Palaces Burn. Tento rok (14. 7.) vydal, Blythe své memoáry, které osvětlují jeho pobyt ve vězení, s lakonickým názvem Dark Days. Letošek je přelomový i pro bubeníka, Chrise Adlera, který spolupracuje s Megadeth na nahrávání jejich nové desky. Ale vraťme se k tomu, oč tu běží – k nové výborné desce Lamb of God.

log band

Otvírák Still Echoes je typická řežba á la LOG, na kterou jsme u kapely zvyklí. Text je inspirován pobytem Blythea ve vězení na Pankráci. Samotný zvuk působí mocně, až epicky a smete vás svou tvrdohlavou silou. Pořádnou dávku sebereflexe v dnešním zrychleném světě se nám dostane i ve skladbě Erase This, kde si užijeme mimo jiné i houpavého tempa či nezvyklých souzvuků. Mým favoritem na desce je píseň s názvem 512, pojmenováno podle čísla cely na Pankráci. Od začátku až do konce mám husí kůži, jak zlověstně zní – a jak výborně je zkomponovaná. Dolehne na vás naléhavostí, i text samotný (My hands are painted red. My future is painted black. I can´t recognize myself, I´ve become someone else.)

Další hitovkou je dle mého kousek Embers, kde ke konci slyšíme i zpěváka China Morena z Deftones. Líbí se mi rozdělení písničky, kdy se kapela rozhodla ponechat si svůj ryzí zvuk při zpěvu Randyho, ale ke konci dodala až kosmický nádech vokálům China. Palec nahoru dávám i za rozplynutí se do ztracena. Footprints vsadili na úplně jinou notu, pelášivé bicí a náročné vyhrávky, u LOG nic nového pod sluncem. Velmi netradiční záležitostí je i nejdelší skladba (6:28) Overlord, která působí až baladicky i proto, že Blythe v ní nejdříve recituje a pak i zpívá čistě. Přijde mi to až sludgeově naléhavé. Pravděpodobně jde o skladbu, která se od tvorby LOG nejvíce odlišuje.

Po nejdelším epickém kousku následuje nejkratší (3:38) Anthropoid, který vůbec nedopřeje posluchači čas na oddech. Silnou skladbou s houpavými pasážemi nás zasáhne i píseň o médiích a mediální masáži, s názvem Engage the Fear Machine. Úžasně silným kouskem je Delusion Pandemic, který varuje před zneužíváním internetu. Poctou Janu Palachovi je poslední kousek na desce s všeříkajícím názvem Torches. Zde si zahostoval zpěvák The Dillinger Escape Plan, Greg Puciato, a svým atypickým zpěvem dodal písničce osobité kouzlo. Bonusovky mě zas až tak moc nezaujaly. V nejkratší (3:34) Wine And Piss udává tón bicí a směle si hraje s náladou písničky, ale ani kytarová sekce nezůstává zastíněna. Závěrečná Nightmare Seeker zní jako typický produkt kapely, prostě dravá klasika.

Hutný zvuk s valivými melodiemi a nečekanými změnami temp, hřmotný vokál s inteligentními texty a kreativní bubeník, to vše jsou hlavní atributy LOG, jež nezklamou ani na tomto albu. Opět mi přijde, že se kapela vrátila ke svým kořenům a vydrancovala ze sebe všechnu energii a vztek a vytesala úžasné album. Fanoušci kapely budou nadšeni jak typickým zvukem, tak vizionářským přístupem k hudbě. Řekla bych, že novinkou nepohrdnou ani příznivci metalu jako takového, myslím tím nadšence do staré školy. Sturm Und Drang je prostě sázka na jistotu!

Název nosiče: VII: Sturm Und DRang
Interpret: Lamb Of God
Žánr: groove metal
Skladby: 01. Still Echoes, 02. Erase This, 03. 512, 04. Embers, 05. Footprints, 06. Overlord, 07. Anthropoid, 08. Engage the Fear Machine, 09. Delusion Pandemic, 10. Torches, 11. Wine And Piss (bonus), 12. Nightmare Seeker (bonus)
Stopáž: 56:41
Vydavatelství: Nuclear Blast
Hodnocení:  95 %