Scooter, historie legendy, část I. – léta páně 1995 - 2005

Tisk

scooter 200Německá kapela Scooter zavítá 13. listopadu do Prahy, kam se vrací po dlouhých osmi letech, a o den později odehraje koncert v Brně. Při té příležitosti neuškodí se podívat na největší hity tohoto uskupení, jehož tváří, hlasem a charismatem je nestárnoucí jedenapadesátiletý Hans Peter Geerdes, jehož ale známe pod jménem H. P. Baxxter. Jelikož singlů a hitovek bylo za dvacet let existence opravdu hodně, článek je rozdělen na tři díly. V tom prvním se vrátíme do nejúspěšnějšího období let 1994, kdy vzniklo (aktivní ale bylo v podstatě až v roce 1995), až 2005. Tato éra je symbolizována dvěma obměnami sestavy, z nichž ta nejslavnější je hned ta první ve složení H. P. Baxxter, Ferris Bueller a Rick J. Jordan, účinkováním v jednom dílu slavného německého seriálu Kobra 11, neuvěřitelnými jedenácti alby a nespočtem singlů, z nichž se staly větší, či menší hity, které měly navíc mnohdy vliv i na samotný hudební žánr. Tady je patnáct těch nejzásadnějších.

 


Hyper Hyper – Není co řešit. První singl Scooteru vyšel už v květnu 1994 a dodnes je naprostou legendou. Zlatá deska v Rakousku, platinová v domovském Německu, úspěch v mnoha hitparádách (ačkoli na první místo se dostal jen ve Španělsku) a jeden z největších hitů roku a kapely vůbec. V poměrně obyčejném klipu zaujme především mladý H.P.  



Move Your Ass – Druhý singl z debutového alba …and the Beat Goes On vyšel hned zkraje roku 1995 a navázal na úspěch předchozího songu a podobně jako on patří dodnes při koncertech k těm nejžádanějším. Zlatá deska v Německu, v mnoha zemích Evropy umístění v top ten významných hitparád a vtipné video dělají z tracku absolutní klasiku. „It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.“



Endless Summer – Z na singly a hity bohatého debutového alba musíme zmínit ještě „Nekonečné léto“. To si odneslo Zlatou desku z Německa a zapůsobilo chytlavou melodií a pohodovým klipem od moře, který je pro období v názvu jako dělaný.

Break It Up – Za celou svou kariéru nahráli Scooter jen minimum pomalých songů, tento z roku 1996 a alba Wicked je jednou z výjimek. Paradoxně právě on kapelu proslavil i mimo svět taneční muziky, neboť tento ploužák začala hrát i ta rádia, která se většinou jejich tvorbě vyhýbala, a oslovil i ty, kteří jinak ravu, technu ani hardcoru neholdovali. Minimálně u nás velice známý song.



The Age of Love – Ústřední singl ze stejnojmenného alba z roku 1997 dosáhl na číslo jedna ve finské hitparádě. Chytře vysamplovaný hudební motiv ze slavného snímku Terminátor: Den zúčtování sloužil jako podklad pro track o síle lásky, která by měla sjednocovat a zabraňovat různým bojům. Úctyhodnou myšlenku podpořil i stylový vesmírný klip.



No Fate – V roce 1997 opustil Scooter Ferris Bueller a kapela vydala první „best of“ s názvem Rough and Tough and Dangerous (The Singles 94/98). Jako novinka se na něm objevil song, který všechny překvapil – je totiž temný, depresivní a už jeho název mluví za vše, což ještě umocnil jednoduchý, ale působivý černobílý klip o děvčeti bojujícím s bulimií. Nikdy předtím ani potom už Scooter takhle ponurou baladu nevydali a je to škoda, protože konkrétně No Fate patří k tomu vůbec nejlepšímu, s čím kdy přišli.



How Much is the Fish? – První singl v nové sestavě byl pilotním z alba No Time to Chill a reagoval na tehdejší zdražení benzinu v Německu. Kapela v něm vysamplovala píseň Zeven Dagen Lang od nizozemské kapely Bots a jako hudební základ si půjčila tehdy slavný diskotékový hit Paradoxx od projektu 666. Následovaly Zlatá deska v Německu a první místo v belgické hitparádě. Další z těch opravdu velkých hitů.



Call Me Maňana – Když se potvrdilo, že dalším singlem z alba No Time To Chill bude právě tato skladba, nevydrželi rozhlasoví dramaturgové do oficiálního vydání a do vysílání začali zařazovat její albovou verzi. Jaké bylo překvapení, když „rádiovka“ byla odlišná, použila hudební podklad z „devadesátkového“ hitu James Brown Is Dead od L.A. Style a byla přece jen trošku svižnější. Atmosféru songu, který si vysloužil Zlatou desku ve Švédsku, dotváří povedený westernový klip.



Faster Harder Scooter – První singl z alba Back to the Heavyweight Jam přesně odpovídá svému názvu – Scooter jsou v něm opravdu trošku rychlejší a tvrdší. S odstupem času nejde úplně o ten „top hit“ a patří do druhé kategorie, přesto je pořád svižný a nabízí Scooter přesně tak, jak ho máme rádi. Bonusem budiž „špinavý“ klip s buginami v poušti.


 

scooter


Fuck the Millenium – S blížícím se rokem 2000 a šílenstvím celé planety ohledně různých konspirací (Y2K) vydala kapela singl, který zcela jasně vyjadřuje pocity mnoha lidí. Albová verze, která používá sampl z tracku The Passion od Technohead, je opět trochu odlišná do té rádiové, která si pro změnu půjčuje úryvek ze songu Wheels od Jimmyho Torrese. Na obalu singlu můžete navíc vidět holý zadek frontmana H.P.ho.



Posse (I Need You On The Floor) – První singl z alba We Bring the Noise vyšel 21. května 2001 a opět je směsicí několika samplů – hudební podklad je ze slavného hitu od KLF What Time Is Love?, a text I´m bigger and bolder and rougher and tougher in other words sucker there is no other“ je z písně Dominator od Human Resources. Koncertní klip je podobně energický jako celý track.



Aiii Shot the DJ – Jeden z nejvtipnějších singlů od Scooteru vůbec vyšel v srpnu 2000 a ačkoli se nedočkal většího úspěchu v prodejích a v hitparádách, dodnes patří u fanoušků k těm nejoblíbenějším a nejvyhledávanějším. Velkou zásluhu na tom má mimo samotné energie songu i extrémně zábavný videoklip, v jehož hlavní roli se objevil v Německu velmi populární herec, jazzový muzikant, zpěvák a multiinstrumentalista Helge Schneider.



Nessaja – První song, na němž se podílel nový člen kapely Jay Frog, vyšel 8. dubna 2002 a patří k vůbec největším hitům kapely. V domácí hitparádě vystoupal až na první místo, ve velmi náročné Velké Británii na čtvrté a v Německu a Norsku si vysloužil Zlatou desku. V roce 2009 zažil znovu obnovenou slávu, neboť se objevil pod úvodními titulky filmu Brüno Sachy Barona Cohena. Opět jde o směsici samplů, tentokrát ze songu Nessaja od Petera Maffaye, Baker Street od Gerryho Rafertyho a Last Train to Transcentral od KLF. Znovu je fascinující, jak to celé funguje. Klip odehrávající se na jedné obrovské party je plný poloobnažených slečen a dostupná je i trošku „odhalenější“ necenzurovaná verze.



Maria (I Like It Loud) – V létě roku 2003 nebylo v rádiích úniku před hitovkou, která je upravenou verzí písně od Marca Acardipaneho z roku 1997 I Like It Loud. Sám autor songu dokonce Scooterům s touto verzí pomohl a společně si přizvali ještě Dicka Rulese. Track dosáhl na první místo v hitparádách v Rakousku, kde dokonce získal i Platinovou desku, a Maďarsku a stal se natolik populárním, že se dodnes používá na některých fotbalových stadionech k budování bouřlivé atmosféry, slavný rumunský klub Steaua Bukurešť si ho dokonce půjčil jako svoji hymnu.



Shake That! – Desáté album Mind the Gap mimo jiné obsahuje i chytlavý song, který jako oficiální singl vyšel 4. října 2004 a dosáhl na první místo v maďarské hitparádě. Jako už tradičně se i v něm objevily samply, hudební je z písně After Dark od uskupení Tito & Tarantula ze soundtracku k upírskému hororu Od soumraku do úsvitu a refrén pochází ze songu (Shake, Shake, Shake) Shake Your Booty od KC & The Sunshine Band z roku 1976. Zajímavé je i video, které kombinuje klasické koncertní vystoupení s ukázkami z němého filmu.



 

Zobrazit další články autora >>>