Cenu Antonína Dvořáka letos získá legendární brněnský pěvec, basista Richard Novák
Banner

Cenu Antonína Dvořáka letos získá legendární brněnský pěvec, basista Richard Novák

Email Tisk

cena dvoraka 200Den před zahájením Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha oznámila pořádající Akademie klasické hudby jméno laureáta Ceny Antonína Dvořáka. Významné ocenění bude letos uděleno legendárnímu brněnskému opernímu pěvci Richardu Novákovi, který je měsíc před svými pětaosmdesátinami stále aktivním umělcem. Novákova celoživotní pěvecká dráha je spojena zejména s brněnskou operní scénou, jejíž zlatou éru výrazně spoluvytvářel. Mimořádné renomé si získal doma i za hranicemi například nahrávkami Janáčkovských děl s Charlesem Mackerrasem či Riccardem Chailym, premiéroval četná zásadní díla moderních českých autorů a je významným interpretem velkého oratorního repertoáru.

Cena Antonína Dvořáka je prestižním oceněním osobností, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v zahraničí i v České republice. „Jsem velmi rád, že letos budeme mít tu čest předat Cenu Antonína Dvořáka právě Richardu Novákovi. Jeho více než šedesátiletá kariéra zanechala v české hudební kultuře 20. a 21. století hlubokou nesmazatelnou stopu. Podobně jako u velkého Dvořáka se u Richarda Nováka snoubí obrovský talent, pracovitost a profesionalita s vysokým morálním kreditem a pevnými lidskými, mravními a etickými postoji," říká Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby. O udělení ocenění rozhodla Rada akademiků složená z předních osobností českého uměleckého života.

Cena Antonína Dvořáka - tradiční křišťálové violoncello z dílny české sklárny Moser, bude Richardu Novákovi předána 23. září na Ministerstvu kultury z rukou ministra Daniela Hermana a mecenáše Karla Komárka. Následně bude čerstvému držiteli Ceny Antonína Dvořáka věnován večerní festivalový koncert v Dvořákově síni Rudolfina v podání České filharmonie a Pražského filharmonického sboru pod vedením Jiřího Bělohlávka (mj. též držitele Ceny Antonína Dvořáka).

Richard Novák je absolventem brněnské konzervatoře (1955) a laureátem pěveckých soutěží v Toulouse (1961) a holandském Hertogenbosch (1962). Už v roce 1954 byl přijat jako sólista opery Státního divadla v Ostravě, odkud později přešel do angažmá brněnské Janáčkovy opery, kde se významně podílel na dnes dramaturgicky velmi ceněné éře brněnské opery. Z českých autorů nastudoval díla Bedřicha Smetany (kompletní operní dílo), Bohuslava Martinů (Veselohra na mostě, Hlas lesa, Dvakrát Alexandr a Julietta, ztvárnil Grigorise a Fotise v české premiéře Řeckých pašijí), Leoše Janáčka (Dikoj v Káti Kabanové, Kolenatý ve Věci Makropulos a především Revírník v Příhodách lišky Bystroušky). Role Revírníka se stala jeho profilovou vizitkou a v roce 2004 v ní na prknech Janáčkova divadla oslavil 50. výročí své umělecké činnosti. Ze světových autorů nastudoval díla G. Rossiniho, W. A. Mozarta, G. Verdiho, S. Prokofjeva a A. Berga. Hostoval v Teatro Colón v Buenos Aires (Kolenatý ve Věci Makropulos) nebo na Salzburger Festspiele (Z mrtvého domu pod taktovkou Claudia Abbada), v Paříži, Madridu a v Benátkách (Příhody lišky Bystroušky). Richard Novák byl ceněn u mnoha soudobých autorů, kteří psali mnohé skladby přímo pro něj. Na mistrovské úrovni se věnuje interpretaci písňových cyklů a dodnes je častým interpretem velkých oratorních děl, o čemž svědčí dlouholetá spolupráce s Českou filharmonií a Václavem Neumannem. Známá je především jeho interpretace Verdiho Requiem a Janáčkovy Glagolské mše, kterou nahrál pod taktovkou Ch. Mackerrase pro firmu Supraphon a pro firmu DECCA za řízení R. Chailyho. V roce 2001 získal cenu Thálie za celoživotní mistrovství. Před pěti lety oslavil svoje osmdesátiny na scéně oslňujícím výkonem v Dvořákově oratoriu Svatá Ludmila.

cena dvoraka

Vyhlašovatelem Ceny Antonína Dvořáka je od roku 2009 obecně prospěšná společnost Akademie klasické hudby, pořadatel mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Praha. Posláním projektu je ocenění osobností, které se svým celoživotním dílem nebo mimořádným uměleckým počinem významnou měrou zasloužily o propagaci a popularizaci české klasické hudby v České republice i v zahraničí. V předchozích ročnících byli oceněni Yo-Yo Ma, Jiří Bělohlávek, Josef Suk, Ivan Moravec, Jiří Kout, Ludmila Dvořáková nebo Jiří Kylián.

Rada akademiků Akademie klasické hudby o. p. s.:
Petr Altrichter, dirigent / David Beveridge, muzikolog, odborný konzultant MHF Dvořákova Praha / Jakub Čížek, ředitel Symfonického orchestru Českého rozhlasu / Věra Drápelová, odborná redaktorka MF Dnes / Jakub Hrůša, dirigent, stálý hostující dirigent České filharmonie / Ivo Kahánek, klavírista, kurátor komorní řady MHF Dvořákova Praha 2015 / Robert Kolář, ředitel Akademie klasické hudby, pořadatel MHF Dvořákova Praha / David Mareček, generální ředitel České filharmonie / Tomáš Motl, výkonný ředitel kulturního kanálu ČT art / Vítězslav Sýkora, vedoucí TPS hudební tvorby České televize / Jiří Vejvoda, novinář, místopředseda a tiskový mluvčí rady Českého rozhlasu / Marek Vrabec, umělecký ředitel MHF Dvořákova Praha (Předseda Rady akademiků).

Generálním partnerem je investiční skupina KKCG. Projekt se koná za podpory Hlavního města Prahy a Ministerstva kultury ČR. Dnes již tradiční skleněné violoncello vyrobí podle návrhu akademického architekta Jiřího Pelcla skláři společnosti Moser.
Více informací na www.dvorakovapraha.cz.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Nové komentáře


Literatura

Jak se ve válce utváří mentalita lidí?

moralni dilema 200Druhá světová válka stále patří k nejčastěji zkoumaným historickým skutečnostem.  Anglický historik Michael Burleigh, od něhož známe již Nové dějiny Třetí říše a Pozemské mocnosti, však v objemné, více než sedmisetstránkové knize MOR...

Divadlo

Tři mušketýři pod brněnskou oblohou

musketyrivbrne-perexDevátým rokem se v objektu Moravského zemského muzea, na Biskupském dvoře na Zelném trhu konala premiéra inscenace, která byla (jako vždy v minulosti) připravena právě pro tento nádherný prostor pod širým neb...

Film

Jak se měnila typografie filmových titulků

Málokdy si to plně uvědotitulky 200mujeme, ale téměř každý film - nejen český - začíná nějak řešenými úvodními titulky (nejedná se tedy o podtitulky provázející zahraniční filmy, ponechané v původním znění). Díky úvodním nápisům se dovíme, jak se film nazýv...