Mozartova opera La clemenza di Tito poprvé v Ostravě!
Banner

Mozartova opera La clemenza di Tito poprvé v Ostravě!

Email Tisk

tito 200V měsíci říjnu uvede soubor opery první premiéru sezóny, Mozartovu předposlední operu La clemenza di Tito (Dobrotivost Titova). Hudební nastudování Jakuba Kleckera a režijní koncepce vyhledávaného tandemu SKUTR čili Martina Kukučky a Lukáše Trpišovského slibují být zárukou mimořádného hudebně-divadelního zážitku.

 

Toto předposlední dílo jednoho z největších hudebních skladatelů světa zazní v Ostravě vůbec poprvé! Opera měla svou světovou premiéru před 225 lety, 6. září 1791 v Praze v Nosticově divadle (dnes Stavovském), a vznikla na objednávku českých stavů u příležitosti korunovace Leopolda II. českým králem. Inscenací zároveň připomíná NDM 260. výročí narození skladatele.
Mozart za svého krátkého života složil 626 hudebních děl světského i duchovního charakteru, z toho jednadvacet oper, ze kterých největšího úspěchu v současné době dosahuje trojlístek tvořený Figarovou svatbou, Donem Giovannim a Kouzelnou flétnou: „Vzhledem k tomu, že se tyto opery společně s Così fan tutte objevily na prknech NDM v letech 2003–2009, tři z nich pak v přebásnění Jaromíra Nohavici, rozhodli jsme se uvést jeho předposlední operu La clemenza di Tito, kterou se Mozart navrátil ke stylu svých počátků,“ říká dramaturgyně opery Eva Mikulášková. „Dáváme okusit dílo, do kterého jsme vnesli několik desítek škrtů v recitativech secco, recitativech, které nenapsal Mozart. Usazujeme orchestr na zvýšenou hladinu orchestřiště. Ochutnáváme příběh, který má oslavovat moc, malou výseč zdánlivé skutečnosti hořkosladce vonící intrikami, různou mírou náklonnosti a dobrotivosti. Necháváme vyjevit psychické pohnutky, které jsou lidské, které se nám vyjevují mezi řádky,“ dodává Mikulášková.

tito 2

Ústřední postavou opery je římský císař Titus, jehož se snaží zavraždit dcera bývalého císaře Vitelie, kterou Titus odmítl. Pro režijní tandem SKUTR, který před dvěma lety v NDM inscenoval Janáčkovy Výlety páně Broučkovy, je dílo semknuto v principu určitého vnitřního světa lidí, absurdit chování překračujících tenkou hranici mezi kalkulem a vášní. Několik žen nesoucích mužská jména, muži chovající se jako ženy, ctnost, bipolarita a majestát: „Opera by měla vyznít krásným poučením ve velkorysosti a odpuštění. My jsme ale zavrhli černobílé vidění postav a situací a otevřeli se dalším motivům chování, ostrým hranám, na kterých se všichni pohybují. Ty samozřejmě nejsou v díle přímo rozepsány, a tak se je snažíme společně najít. Co k sobě vlastně postavy cítí a kdy? Jak se jejich postoje mění a vůči čemu?“ uvádí k dílu režisérská dvojice a dodává: „V uvažování nad vlastním dějem se snažíme nahlédnout do vnitřního světa muže, který se právě teď dostal na trůn. Ocitá se mezi lidmi, kteří se v  paláci pohybují daleko přirozeněji než on. Jeho přátelé se k němu najednou staví jako k císaři. Vitelie plánuje atentát. Jeho palác hoří, všichni se najednou začnou jevit jako ženy, které krouží kolem jeho trůnu, a on si z nich má vybrat svou manželku. Vidíme Tita v naddimenzované realitě, v unisexových kostýmech, jejichž funkčnost se posouvá spolu s dějem, v prosklené scéně, kde se každý může doslechnout něco, co by neměli vědět ostatní…

Pod taktovkou hudebního ředitele Jakuba Kleckera a nového dirigenta opery NDM Roberta Kružíka vystoupí v hlavních rolích elitní sólisté Mikołaj Adamczak / Jorge Garza (Titus) a Kateřina Kněžíková / Jana Šrejma Kačírková (Vitelie).

Premiéry opery La clemenza di Tito se konají 6. a 8. října v 18.30 hodin v Divadle Antonína Dvořáka.

Opera je nastudována v italském originále s českými titulky.

tito 1

 

Zdroj foto: http://old.uschovna.cz/zasilka/QAYUUG5YVUUGXK8Y-EG4



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 
Banner

Rozhovor

Rozhovor s maliarkou Stanislavou Habšudovou

Stanislava Habsudova 200Stanislava Habšudová sa narodila v Ilave a po svojich štúdiách a životných skúsenostiach sa rozhodla skombinovať fotografiu, maľbu a kováčske zručnosti a prácu so sklom jednotný celok. Každá jedna z tý...

Hledat

Chaty s osobností


Literatura

Torey L. Hayden „SEBRANKA“

sebranka 200Poprvé jsem se setkala se jménem Torey L. Hayden při četbě její knížky „Spratek“. Protože jsem se speciální pedagogikou nikdy nezabývala a popravdě se nesetkala ani s podobným typem dětí, byla jsem při četbě vy...

Divadlo

Divadelně-pohybové představení MANSON v NoDu: když je tanec eufemismem pro agresi
ImageNa otázku, proč miluji skupinu DOT 504 (a vedle mě i stovky dalších fanoušků a příležitostných diváků), se nabízí velice snadná odpověď: protože jsou mladí, talentovaní, charismatičtí a otevření novým experimentům. A...

Film

Zákruty filmové kolektivizace

altKdyž se na televizní obrazovce izolovaně vynoří nějaký film, zpravidla bývá pro nezasvěceného diváka obtížné zařadit si ho do přiměřeného kontextu, vnímat jej jako určitý korálek umístěný na dlouhé vývojové škále. Týká se to rovněž kolektivizačního drama...