Skupina Nežfaleš spáchala Zločin z vášně

Nezfales zlocin-z-vasnePřední česká punkrocková kapela Nežfaleš letos slaví patnácté narozeniny. A jak jinak, než vydáním nového cédéčka! To se jmenuje Zločin z vášně a jeho křest bude veřejný, takže tam můžete dorazit i vy. Na několik otázek, týkajících se aktuálního dění kolem skupiny, která se prosadila hity Opouštím Paříž, Nože a karty, Kámoši z podsvětí, Lovesong či Ona má styl, nám odpověděl zpěvák Radek Šedivý.

V roce 2015 měla kapela Nežfaleš pauzu, která v podstatě skončila až během loňského roku. Jak vám tato přestávka prospěla a co jste si během ní stihli uvědomit?
V kapele říkáme, že bez té pauzy by teď nebyla nová deska. A je to tak. Tenkrát byla kapela trošku v tvůrčím útlumu a já byl i v takovém životním. Nechtělo se mi jezdit na koncerty, i když byly pořád super a dobře navštěvované, nešlo mi psát texty. Tak jsem jednou po zkoušce klukům oznámil: Pojďme od toho! Každý ten rok strávil nějak po svém a mohl si v sobě urovnat sám, co uznal za vhodné. Myslím, že díky pauze jsme si uvědomili, že pořád máme co nabídnout, ale že zároveň není potřeba se nikam hnát a že už si nemusíme v tomhle směru nic dokazovat. Já jsem si třeba díky tomu náramně užil letošní jarní klubové turné a všechny ty věci okolo kapely, které mě na konci roku 2014 už neskutečně štvaly.

Nezfales

V únoru jste vyrukovali s novým singlem Jehly, k němuž jste natočili i videoklip. Píseň je to hodně chytlavá, současně se nabízí otázka, jestli jste se stylově trošku neposunuli...
Hele, já si právě myslím, že zrovna tenhle song je taková ta naše klasika... :) Tahle kapela měla vždycky trošku širší rádius v rámci žánru a je tomu tak i na nové desce. On už k tomu přispívá i fakt, že se u nás za těch 15 let vyměnilo pár kytaristů, a tím pádem každý trošku dodal něco nového, nějaký svůj styl a přístup a z toho se pak vždycky vařil ten Nežfaleš koktejl. Já jsem rád, že i přesto drží náš repertoár pohromadě, a nebál bych se říct, že i nová deska je přes určitou pestrost, která je soudná a není na škodu, klasická a jasně rozpoznatelná Nežfaleš.

Letos slavíte 15. narozeniny. Kolik muzikantů se během té doby v Nežfaleš vystřídalo, kolik písní jste stihli natočit a kolik koncertů jste odehráli?
He he, teď jsem se musel podívat na náš web! :) Čoveče, když počítám i současnou sestavu, prošlo kapelou Nežfaleš 13 muzikantů. To už je slušná rodina. Dokonce si pohrávám s myšlenkou sezvat všechny na jeden víkend na jedno místo, pokecat, popít, zahrát si písničky z různých těch období a nějakým způsobem to zaznamenat. Ještě, než začneme vymírat, protože, co si budeme… :) Jinak koncerty, tuším, táhnou nějak k 500 a mezi lidi jsme poslali cca 90 songů.

Během května vyjde nové CD Zločin z vášně, které nedávno předznamenal stejnojmenný singl. Jak dlouho deska vznikala a u koho vychází? Kolikátá je už vlastně v pořadí?
Materiál vznikal průběžně celý rok 2016. To my míváme tak nějak vždycky, že zhruba rok se dávají písničky pod střechu. Tentokrát jsme si natočili i dost profi demo, což jsme zatím udělali jen u alba Pár lacinejch triků. Tam to bylo na chatě u kluků z No Side a jen přes magneťák na kazetu, takže kvalita hrozná. :) Zato demo Zločinu z vášně má už parametry slušné garážové nahrávky a třeba z něj jednou bude zajímavá rarita. Deska je to v podstatě šestá a vychází, stejně jako ty naše nejslavnější, u Cecek Records.

Nezfales zlocin-z-vasne perex

Křest cédéčka bude veřejný?
No ten bude velmi veřejný! :) Bude to speciální koncert (1. června), na kterém zazní komplet celé album naživo, přesně v pořadí, jak na něm jdou songy za sebou, a pokud se to povede, staví se i nějaký ten host. A to už se rozhodně nikdy opakovat nebude! Navíc se koncert odehraje přímo v prostorách, kde materiál vznikal, v pražském Music clubu Jižák, který je součástí Zkušeben Praha, a to by mohlo tak nějak vyvolat přímo ducha toho alba a být to pro lidi zajímavé. Navíc jsme dali lidové vstupné a zazní samozřejmě i nějaké ty naše starší pecky!

Na kdy plánujete další turné po klubech? Chystáte se v létě na nějaké festivaly?
V létě se objevíme na několika festivalech, namátkou třeba Mighty Sounds, Brněnec, Basinfirefest, Kunčický Kravál nebo Summer Punk Párty ve Volyni. Na podzim ještě zbylo pár klubovek a zbytek příští rok, v zase asi trošku omezenějším módu. Doporučuju sledovat www.nezfales.cz, kde to všechno je.

Všiml jsem si, že fanouškům nabízíte vlastní trička, nedávno k nim přibylo dokonce i pivo. Jak se tento nápad uchytil? Plánujete v tomto ohledu nějakou další „vychytávku“?
Trička už za ty roky mají samozřejmě několikátý design (momentálně se připravují úplně nová), upozornil bych i na novou várku parádních vyšívaných nášivek, které vyrábí náš kámoš Culda. Co se týče toho piva, byl to spontánní nápad, který jsme vymysleli s Mouchou někdy ve tři ráno na baru v Brně, v pivotéce našeho kamaráda Honzy Němečka. Řekli jsme si, že když 15 let, tak patnáctka pivo a nějaký ten voňavý řízný ejl. Honza sám se svým kolegou pivo navařili a my z toho udělali limitovanou edici, která se bez problémů prodala. Takže až zase bude příležitost, určitě něco vymyslíme a vy budete moci popít s Nežfaleš.