Collegium Marianum slaví dvacetiny: nabízí Barokní podvečery i Händelovu operu

Collegium Marianum slaví dvacetiny: nabízí Barokní podvečery i Händelovu operu

Email Tisk

marianum 200Nadšení a systematická práce, badatelský přístup i práce s emocemi, typická pro baroko, se staly poznávacím znamením letos dvacetiletého souboru Collegium Marianum. Pod vedením Jany Semerádové soubor objevuje zapomenuté autory a skladby, aby jim po staletích vdechl nový život a mladistvou energii. Na podzim pokračuje Collegium Marianum v úspěšném koncertním cyklu Barokní podvečery.

 

V jeho rámci bude 26. listopadu v Divadle ABC uvedena pražská premiéra inscenace pastorální opery Goerga Fridricha Händela Acis a Galatea. Soubor v tomto případě spojil síly s loutkohereckým souborem Buchty a loutky. Mezi interprety pěveckých partů pak zazáří jméno teprve devatenáctileté talentované pěvkyně Patricie Janečkové.

Jeden z našich nejlepších souborů staré hudby s mezinárodním renomé založila před dvaceti lety vynikající hráčka na příčnou barokní flétnu a muzikoložka Jana Semerádová. „K založení souboru Collegium Marianum mne vedla touha sdílet svoji vášeň pro barokní hudbu se stejně zapálenými hudebníky,” říká Jana Semerádová, která své nadšení pro hudbu barokní Prahy promítla do studia archivů a přepisování skladeb. „Jsme známí tím, že objevujeme zapomenuté autory. A tak ti, o nichž před dvaceti lety věděl málokdo, jsou dnes známá jména,” dodává umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum. Zaujetí pro komplexní vyznění barokní hudby a ve spojení s dalšími uměleckými obory a žánry vedl soubor k práci na řadě scénických projektů a k využití dramatického a tanečního elementu.

Více na www.collegiummarianum.cz a na www.baroknipodvecery.cz.

Milostný příběh Acise a Galatey, který zazní 26. listopadu v Divadle ABC, se dočkal již mnoha podob. Sám G. F. Händel jej zhudebnil hned třikrát. Děj vychází z řecké mytologie a libreto opery je založeno na Ovidiových Proměnách. Hudba této pastorální opery je hluboká a zároveň hravá, zobrazuje nejen lidské vášně, ale také přírodní živly, je tedy jako stvořená pro spolupráci souboru Buchty a loutky s orchestrem Collegium Marianum. „Naše spolupráce na Cavalliho opeře La Calisto byla natolik inspirativní, že jsme se rozhodli pro další společný operní projekt. A tentokrát s jiným přístupem, který by vyzdvihnul snový a magický charakter mytologického příběhu, tak mistrně zhudebněného Händelem,“ popisuje Jana Semerádová a dodává: „Interakce mezi zpěváky a loutkami, scénické efekty spolu s vysoce výmluvnou Händelovou hudbou, slibují bezesporu nezapomenutelný zážitek.“  Hudebního nastudování se zhostila flétnistka a umělecká vedoucí souboru Collegium Marianum Jana Semerádová, která zde uplatnila i své zkušenosti s barokní gestikou. Divadelní podobu režíroval Vít Brukner ze souboru Buchty a loutky. V rolích Galatey, Acise, Polyphema, Damona a Coridona se představí vynikající sólisté v čele s Patricií Janečkovou, Benediktem Kristjánssonem a Tomášem Králem.

marianum

Koncertní cyklus Barokní podvečery s vycizelovanou dramaturgií, který už sedmnáctou sezonu obohacuje hudební život metropole, dále nabídne 26. října v Zrcadlové kapli Klementina pohled na baroko v Latinské Americe. Večer nazvaný Hanacco Americano aneb Cesta do jižní Ameriky a zase zpět, nabídne mimo jiné možnost ocenit zvuk paraguayské jezuitské harfy, na niž zahraje renomovaná virtuoska Maria Cleary. 28. prosince zazní v Kostele sv. Šimona a Judy Vánoční kantáty a písně od Neapole po Versailles v programu nazvaném Šalmaje pastýřů.

Collegium Marianum se věnuje hudbě českého a středoevropského baroka, zejména méně známým autorům, od roku 1997. Zájem zakladatelky a umělecké vedoucí Jany Semerádové o baroko v širším kontextu, který zahrnuje jak muzikologickou badatelskou činnost, tak studium barokní gestiky, deklamace a tance, soubor dovedl k nevšední dramaturgii s řadou projektu spojujícím barokní hudbu s dobovým tancem, divadlem i loutkami. Soubor, který si vydobyl mezinárodní renomé, úzce spolupracuje s významnými evropskými dirigenty, sólisty, režiséry či choreografy jako jsou Andrew Parrott, Hana Blažíková, Damien Guillon, Peter Kooij, Sergio Azzolini, François Fernandez, Simona Houda-Šaturová, Benjamin Lazar, Jean-Denis Monory či Gudrun Skamletz. Významná je též spolupráce s loutkovým divadelním souborem Buchty a loutky, se kterým Collegium Marianum uvádí originální projekty (kromě Acise a Galatey to byla také loutková opera Calisto a České Vánoce). Soubor úspěšně vystoupil na festivalech a prestižních pódiích jako například Festival Oude Muziek Utrecht, Tage Alter Musik Regensburg, Bachfest Leipzig, Potsdam Festspiele, Festival de Sablé, Bolzano Festival, Palau Música Barcelona, Pražské jaro, Svatováclavský hudební festival či Concentus Moraviae. Má za sebou rozsáhlou nahrávací činnost a je také rezidenčním orchestrem Letních slavností staré hudby, mezinárodního festivalu, za jehož nápaditou a vysoce propracovanou dramaturgií také stojí Jana Semerádová.

marianum1

HANACCO AMERICANO
Cesta do Jižní Ameriky a zpět
Čtvrtek 26. 10. 2017, 19:30
Klementinum, Zrcadlová kaple, Mariánské nám. 5, Praha 1
Maria Cleary – paraguayská jezuitská harfa
Collegium Marianum
Jana Semerádová – flétny, umělecká vedoucí


ACIS A GALATEA
Pastorální opera Georga Friedricha Händela HWV 49a
Neděle 26. 11. 2017, 18:30
Městská divadla pražská – Divadlo ABC, Vodičkova 28, pasáž U Nováků, Praha 1

Tvůrci:
Jana Semerádová – umělecké nastudování
Vít Brukner – režie
Barbora Čechová, Kateřina Housková – scéna a loutky
Markéta Stormová – kostýmy
Lukáš Valiska – osvětlení

Sólisté:
Galatea – Patricia Janečková, soprán
Acis – Benedikt Kristjánsson, tenor
Damon – Patrick Grahl, tenor
Polyphemus – Tomáš Král, baryton
Coridon – Tomáš Lajtkep, tenor

Collegium Marianum – hudební soubor
Jana Semerádová – flétna, umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – housle, koncertní mistr

Hrají Buchty a loutky
Vít Brukner, Marek Bečka, Zuzana Bruknerová, Radek Beran

Projekt Acis a Galatea vznikl za podpory Ministerstva kultury a hlavního města Praha (Buchty a loutky), a ve spolupráci s Händel-Festspiele Halle.


ŠALMAJE PASTÝŘŮ
Vánoční kantáty a písně od Neapole po Versailles
Čtvrtek 28. 12. 2017, 19:30
kostel sv. Šimona a Judy, Dušní, Praha 1
Hana Blažíková – soprán
Barbora Kabátková – soprán
Tomáš Lajtkep – tenor
Vojtěch Semerád – tenor
Jaromír Nosek – bas
Collegium Marianum
Jana Semerádová – flauto traverso, umělecká vedoucí
Lenka Torgersen – koncertní mistr


Soubor Collegium Marianum podporuje Komerční banka.

Barokní podvečery se konají s laskavou podporou hlavního města Praha, Ministerstva kultury ČR a Státního fondu kultury.

Hlavní mediální partner: Český rozhlas 3 VLTAVA

Mediální partneři: Opera Plus, Harmonie, Hudební rozhledy, Národní knihovna v Praze, Dějiny a současnost.



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit





Přihlášení

Anketa


Partneři

Hledat

Nové komentáře


Literatura

Skvostný a magický Kouzelný kočičí tarot

Tarot 200Pokud jste někdy přemýšleli, co se skrývá za těma zvláštně vševědoucíma a nad věcí se dívajícíma kočičíma očima, pak je zrovna tato karetní sada a kniha možnou a velmi pravděpodobnou odpovědí. Já si dokonce myslím, že Lunaea Weatherstonová to dokon...

Divadlo

Ve Švandově divadle uvedou Lámání chleba, hru o odvaze a přátelství v době nesvobody

6 Jacob Erftemeijer foto Alena Hrbkova repro zdarmaOsudy tří kamarádů, proměny moravského venkova a šedesát let české historie. A také cenu, která se někdy za odvahu, přátelství a slušnost mus...

Film

Vize do budoucna: Kolik dimenzí mohou filmy nabídnout?

5dcinema 200Filmový divák je stále náročnější. Tradiční sledování filmu se zvukem, které známe bezmála 90 let, již nestačí. Ke klasickým 2D projekcím se tak brzy přidala třetí dimenze. První pokusy o promítání 3D filmů jso...