Australské trio The Necks, s pověstí té nejlepší z kultovních a stylově nezařaditelných kapel, u nás koncertovalo několikrát. Jeho bubeník Tony Buck doprovázel jazzmany Branforda Marsalise a Ernie Wattse a přes dvacet let vede paralelní sólovou kariéru.
Navzdory jeho profesi se ale nejedná ani o bubnová sóla či klasické sólové koncerty. V Buckově performanci se prolíná několik rovin. Zčásti je to audiovizuální instalace, tedy tvůrčí disciplina, k jejímž průkopníkům patřil Brian Eno. V časovém sledu, který je napůl určen autorem, napůl náhodou, dochází k interakci mezi hudebníkem, širokou paletou nástrojů i objektů. Představení má epický ráz, bohatý na dějové zvraty, vizuální proměny i zvukové kontrasty. Je tu i návaznost na stěžejní díla rockové avantgardy, včetně instrumentálních provokací Lou Reeda a Johna Cale z Velvet Underground, i dnes už klasických skladeb Johna Cage. Pokud ale tvorba těchto umělců deklarovala osvobození od konvencí, přístup Tonyho Bucka je odlišný. Jeho hudba je svědectvím o době, kdy konvence už nikoho nelimitují - a podobně jako koncerty jeho mateřské skupiny The Necks jsou jemně strukturovanou a detailně zvládnutou improvizací. Jakoby náhodný sled nápadů vytváří zcela neopakovatelné a magické hudební plochy.
Jon Collin
Kytara v posledním půlstoletí naprosto dominuje naší (západní a populární) hudbě. Až se zdá, že se vzhledem k boomu popkultury a technologií její výrazové prostředky vyčerpaly, že všechny možnosti byly vytěženy příliš důkladně a zvuk průkopnického nástroje je v nových a nových iteracích fakticky vykastrován. Cest, kterými se kytara dostává z (převážně) rockového nánosu, je samozřejmě více, britský hráč Jon Collin si však vybral jeden z nejméně prozkoumaných a zároveň nejosobitějších směrů vágně popisovaný jako outsiderství nebo leftfield. Nejbližším styčným bodem může být abstraktní expresionismus v blues Lorena Connorse, paralely se dají nalézt také s pozdějšími nahrávkami otce amerického primitivismu Johna Faheyho i outsiderským guru Jandekem.
Podobně jako u výše zmíněných kapacit je snad největší devízou Collinovy hry naprostá opravdovost. Skřípáním kytary prosvítá ticho, zvuky dostávají prostor se rozvinout a rozeznít v prostoru. Chtělo by se říci, že jde o křehkou, melancholickou hudbu, to však až ve druhém plánu, bezesporu je také syrová a houževnatá. Jon Collin dokáže být zároveň cizí a zcela přirozený, nepovědomé barvy a melodie totiž vycházejí výhradně z onoho k uzoufání známého nástroje.
PRO NOVINÁŘE:
V případě zájmu vám rádi poskytneme další informace, nahrávky, fotografie, anebo zprostředkujeme rozhovor s účinkujícími. Stačí nás kontaktovat.
VÍCE NA:
https://rachot.cz/tony-buck-solo/
CENY VSTUPENEK:
Do 31. 12. 200 Kč
Od 1. 1. 300 Kč
KONTAKTY:
RACHOT Production
Natalie Honetschlägerová
Kubelíkova 1548/27
130 00 Praha 3
E-mail:
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
mobil: +420 602 606 045
< Předchozí | Další > |
---|
- Beth Hart vystoupí 29.11. 2018 ve Fórum Karlín - Praha
- Cocotte Minute a Pio Squad startují společné RUDE BOYS RALLYE
- Fléda pokračuje v uvádění velkých jmen. Na jaře přiveze Siriusma, Toxica, Sofa Surfers nebo Jana Blomqvista s živou kapelou
- Blíží se pražský koncert Gregoryho Portera. Mezi hudebníky bude i český jazzový varhaník Ondřej Pivec
- Struny dětem v Minoru otevřou jaro s Thomem Artwayem, Epoque Quartetem i oblíbenými Pišlickými příběhy
- Paul McCartney půjčil Mirovi Žbirkovi muzikanty
- V Jazz Docku vystoupí temperamentní uskupení Escualo Quintet
- Kapela spoluhráčů Franka Zappy The Grandmothers Of Invention zamíří v květnu do Prahy
- Moose Blood míří do Prahy na svůj první samostatný koncert
- Nově na Colours of Ostrava: zpěvačka Joss Stone s Grammy i Brit Awards, malijská královna Oumou Sangaré i provokativní Beth Ditto z Gossip