Březen, za kamna vlezem a přečtem si knihu

Březen, za kamna vlezem a přečtem si knihu

Tisk

BMK perexBřezen bývá už po celé desítky let považován za měsíc knihy. V novějších dobách pak spíše za měsíc čtenářů - snad z důvodu přebití jisté socialistické pachuti nebo z patřičné dávky empatie či alibistického lichocení pro silnější motivaci k tomu, aby národ poctivě četl. Nakladatelství, knihkupectví i obecní či městské knihovny pořádají pro potenciální čtenáře různé akce ve snaze je zaujmout, nadchnout. A co děti? Mají si kde, a především co číst?

Já osobně rozlišuji tři typy čtenářů. Ti první začnou číst, jakmile se to naučí a v podstatě nikdy nepřestanou. Hltají řádky, tahají na zádech batohy s knihami, shromažďují je doma, anebo se i dokonce sami pokoušejí knihy psát. Bývají nazýváni knihomoly, a při snaze o nadměrnou produkci vlastní tvorby v rámci ventilace jistých vnitřních přetlaků i grafomany. Kniha je nutnou součástí každodenního života. Kniha je fetiš.

Druhá skupina mívá četbu v oblibě, ale čte v podstatě jen v určitých obdobích svého života, a rozhodně pouze úzce vyčleněný žánr bez ochoty poznat cokoli nového. Není na to čas, žijeme prakticky a v uspěchané době. Tato skupina lidí vítá audioknihy, e-booky a nelpí na klasice. Nepotřebuje držet knihu v ruce, cítit její vůni. Kniha není fetiš.

BMK 1

Třetí skupina je velmi vlažná a lhostejná ke čtení všeho druhu. Jestliže někdo někoho v dětství donutil přečíst si alespoň Káju Maříka, přesně tam to začalo, ale i skončilo. U někoho to byl Kája Mařík, u jiného Honzíkova cesta nebo možná i Děti z Bullerbynu, ale zpravidla již ne Malý Bobeš - ten má hodně stránek. Dále to možná byly komixy, ale pak už vůbec nic. Do třetí skupiny patří i někteří dyslektici, dysgrafici, představitelé škatulky ADHD a podobně, kterým soustředění a čtení řádků činí značné potíže.

Já jsem samozřejmě první typ, to jste poznali, že? Ach, tak ráda vzpomínám na Děti z Bullerbynu, Malého Bobše, Neználka, Příběhy tisíce a jedné noci, Bylo nás pět nebo Gabru a Málinku. Pevně doufám, že tyhle knihy čtete před spaním svým dětem. Moje děti to milovaly. Tolik jsme se spolu smáli příhodám Gabry a Málinky - hlavně je zaujal ten osobitý vypravěčský styl a kouzelné nářečí.

BMK

“Pojď, sednem si do mechu a povím ti to, abys věděla, že sa nemáš čeho bát! “
Usedly a Gabra povídala:
“Víš, v tychto lesoch bývalo moc zvěře a hlavně vlků.”
Málinka se otřásla, ale Gabra pokračuje:
“Tož na ty vlky pořádaly obce hony. Kdo dal vědět, kde by viděl vlky, tož dostal od obce zaplaceno podle kusu. Jedna babka, taková pálená, to víš, v lese sbírá roští a povídá si:
Kterak bych si, kakrilion element, pomohla k nějakým penězom? Ej, že si zakšeftuje!
Půjde na obec a tam řekne, že viděla v lese moc vlků. A tak to taky hned udělala.
Přišla na obec a hlásila:
Ej, pane starosto, viděla jsem v lese sto vlků!
Starosta si babku prohlíží, nevěří a povídá:
Mlč, babo, nelži!
No, pane starosto, esli jich nebylo sto, tož osmdesát isto istotně!
Mlč, babo, nelži, stále nevěří starosta.
No kdy ne osmdesát, tož padesát jistě.
A když babka tak slevovala, viděl starosta, že doopravdy lže.
Tož zas povídá:
Mlč, babo, nelži!
Tož dálej to baba slevila až na deset vlků. A když ani to jí nevěřil, tož se zaklínala, že viděla jednoho.
Mlč, babo, nelži, ani toho jí nechtěl starosta věřit a loupal po prolhané bábě očima.
Babka se zastyděla a přiznává se, že prý v lese cosi šustlo.
A tož to je zrovna tak s tím tvým strachem, Málino! Jak cosi šustne, už sa bojíš: Vlk, vlk!”

(Ukázka z knihy Gabra a Málinka od Amálie Kutinové)

Foto: Taťána Kročková


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Benjamin Kuras: Spisovatel musí umět pátrat a dávat věci do souvislostí!

kuras200Jeho knihy vynikají nesmírnou precizností a mohly by být učebnicí toho, jak má publicista pracovat s informacemi. A právě tomuto tématu jsem se s Benjaminem Kurasem věnovala a vyptala se ho na zákulisí takové práce. Jeho nová kniha Poslední naděje ci...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!


Literatura

Broukobol pro milovníky proudů slov

broukobol 200V nakladatelství Argo vyšla loni kniha Broukobol lákající jak barevným až psychedelickým přebalem s Johnem Lennonem, tak jeho osobnostní.

 

...

Divadlo

Molierova klasika přešitá podle vzoru dnešní společnosti má pořádné grády

misantrop 200Misantropa hraje kde kdo. Každý ho zná a alespoň jednou za život by ho měl v divadle vidět. Nutně to však nemusí být hra posazená do tehdejší doby. Hrát ho ale ve svetrech se sobem na hrudi a z původního textu zachovat pouze jm...

Film

Jak si vedla česká animace v pandemickém roce 2020 a co ji čeká letos

asaf 200Pandemie Covid-19 zasáhla v loňském roce stejně jako všechna tvůrčí odvětví i animaci. Řada domácích i zahraničních festivalů, na kterých se odehrávají premiéry a dojednávají distribuční spolupráce, byla zrušena, nebo se přesunula do online prostředí. ...